Main Article Content

Abstract

Abstract:


The purpose of this research is to identify the factors that encourage non-government employees’ customers to make saving decisions. The respondents of this study were savings customers with non-government employees’ status, which amounted to 200 people taken by simple random sampling technique. Responses were obtained by distributing offline questionnaires at 7 branch offices of Bank Bengkulu. The data analysis method used were descriptive analysis and factor analysis. The results of this research, show that there are 7 (seven) factors that encourage non-government employees’ customers to save at Bank Bengkulu. The 7 factors are: (1) ATM service factor with a formed from indicators of ATM availability, security, ATM locations, bank locations and transaction facilities; (2) Transaction service factor with construc indicators, namely: electronic services, ease of transactions, transaction interests, types of services, service personnel and service friendliness; (3) The reference group factor, with a members as 4 indicators, namely: family encouragement, friend recommendations, friend solidarity and regional solidarity; (4) The brand trust factor with a members as 5 indicators, namely: brand trust, brand reputation, brand satisfaction, convenience and service reliability; (5) The physical evidence factor with construct of the 4 indicators, namely: bank exterior appearance, bank interior appearance, physical facilities and parking availability; (6) Interest and incentive factors with a members as 2 indicators, namely: interest rates and promotions; and (7) the administrative cost factor with a members as many as 2 indicators, namely: savings costs and service fees.


 


Keywords: ATM service factor; transaction service factor; brand trust factor; physical evidence factor; interest and incentive factors; and administrative cost factors


 


Abstrak:


Salah satu bentuk masyarakat melek keuangan adalah kemauan dan kemampuan masyarakat mengakses layanan tabungan di Bank. Ketertarikan masyarakat menabung di Bank Bengkulu tentu saja dipengaruhi oleh sejumlah faktor baik yang berasal dari dalam individu sendiri (faktor motivasional) maupun dari luar individu yang dapat berupa faktor promosi dari penyedia jasa finansial. Hal ini ditegaskan oleh Kotler (2015) bahwa keputusan seseorang dapat dipengaruhi faktor internal individu dan faktor eksternal individu. Faktor internal bersumber dari dalam diri individu baik motivasi, pengalaman, pengetahuan dan karakteristik yang melekat pada invididu. Sedangkan faktor eksternal dapat berupa pengaruh lingkungan, penetrasi pemasar (promosi pemasaran) dan kelompok acuan. Pada penelitian ini, sejumlah faktor yang direduksi sebagai faktor keputusan menabung bersumber dari beberapa ahli seperti Gerrard dan Cunningham (2011); Utama (2015); Handriana et al. (2010); Almossawi (2011); Kaynak (2004); Alfansi dan Sargeant (2000) dan Metawa dan Almossawi (2008). Faktor-faktor tersebut di antaranya adalah kepercayaan merek, reputasi merek, kepuasan merek, suku bunga dan seterusnya. Terkait dengan hal tersebut, maka tunjuan dari pelaksanaan penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang mendorong nasabah non-PNS untuk mengambil keputusan menabung. Objek penelitian ini adalah nasabah non-PNS di Bank Bengkulu. Penelitian ini merupakan jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Jenis data yang digunakan adalah data primer yang diperoleh melalui penyebaran kuesioner. Responden penelitian ini adalah nasabah tabungan dengan status non-PNS, yang berjumlah 200 orang diambil dengan teknik simple random sampling. Responden didapatkan dengan menyebarkan kuesioner secara offline di 7 kantor cabang Bank Bengkulu. Metode analisis data digunakan analisis deskriptif dan analisis faktor. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, dapat diambil kesimpulan bahwa terdapat 7 (tujuh) faktor yang mendorong nasabah Non-PNS menabung di Bank Bengkulu


 


Kata Kunci: Faktor layanan ATM; faktor layanan transaksi; faktor kepercayaan merek; faktor bukti fisik; faktor bunga dan insentif; dan faktor biaya administrasi

Article Details

How to Cite
Heriati, W., Hadi, E. D., & Hayu, R. S. (2022). FAKTOR ANALISIS PENDORONG NASABAH NON-PNS MENABUNG PADA BANK BENGKULU. Student Journal of Business and Management, 5(3), 908–925. Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/sjbm/article/view/25836

Most read articles by the same author(s)