Main Article Content

Abstract

This research aims to determine whether there is an influence of Paylater payments on the desire to use Shopee Paylatter in Bengkulu province. This research uses five variables, namely one dependent variable (Y) and four independent variables (X). variable Y is intention to use, variable X1 is convenience, variable X2 is benefit, variable X3 is risk and variable X4 is trust. Data collection was carried out using a questionnaire to 169 respondents. To see the influence of the independent variable on the dependent variable, the analysis was carried out using multiple linear regression analysis.


The results of the research state that variable X1 (comfort) has a coefficient of 0.374, variable X2 (comfort) has a coefficient of 0.628 and variable ) has a coefficient of -0.493. The three variables that give positive values indicate that the comfort, benefit and trust variables have a positive influence on the desire to use the Shopee Paylatter application. On the other hand, variable X3 (risk) can have a negative influence on consumers' desire to use the Shopee Paylatter application. The independent variables, namely variables X1 (comfort), X2 (benefits), and X4 (trust) in this study show a significant influence on variable Y (intention to use). With a value for each variable of 0.000 (> alpha 0.05), and variable X4 (trust) which has an insignificant effect is 0.455


 


 

Keywords

Paylater Payment Ecommerce activities Shopee Paylatter

Article Details

How to Cite
Vianora, H., Hadi, E. D., & Rusdi, M. (2024). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Terhadap Keputusan Penggunaan Shopee Paylatter Di Provinsi Bengkulu. Student Journal of Business and Management, 6(2), 98–114. Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/sjbm/article/view/33194

References

  1. Afdillah, F. Y., & Mahmud. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan, Resiko yagn Dirasakan, dan Kepercayaan terhadap Minat Menggunakan Aplikasi Brimo. Jurnal Akuntansi, Ekonomi dan Manajemen Bisnis 3(1), 1-9.
  2. Aminatus, Z., Aldila, S., & Zaiful, A. R. (2023). Pengaruh Kepercayan, Kemudahan, dan Manfaat terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Metode Pinjaman Online Spaylatter pada Mahasiswa di Kabupaten Bangkalan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha. Vol 15 No 1, 55-61.
  3. Ardianti, I., Asri N., Widiartanto, 2019, Pengaruh Online Customer Review dan Online Customer Rating terhadap Keputusan Pembelian melalui Marketplace Shopee. Jurnal Administrasi dan Bisnis, Vol 8, No 2 (2019)
  4. Atieq, M. Q., & Nurpiani, E. (2022). Pengaruh Kemudahan Penggunan, Manfaat dan Resiko terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Bank Syariah (Survey pada mahasiswa perbankan syariah IAIA Syekh Nurjati Cirebon. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 2, 401-423.
  5. Chaffey., D. (2015). Digital Business and E-Commerce Management. Strategy, Implementation and Pratice. England: Pearson Education Limited.
  6. Chen, S.C. and Dhillon, G.S. (2003), “Interpreting Dimensions of Consumer Trust in E-commerce”, Information Technology and Management, Vol. 4 Nos 2- 3, pp. 303-18
  7. Darmayanti, N. L., Purnamawati, I. G., & Prayudi, M. A. (2017). Pengaruh Pendekatan Technology Acceptance Model dan Faktor Sosial Terhadap Penerapan Sistem Informasi Keuangan Daerah Pada SKPD Di Kabupaten Gianyar. e-JournalS1 Ak, 8(2).
  8. Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319. doi:10.2307/249008.
  9. Desita, W., & Dewi, G. (2022). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Resiko, Promosi dan Fitur Layanan terhadap Minat Menggunakan Transaksi Non Cash pada Aplikasi Dompet Elektronik. 115-124: Jurnal Akuntansi Profesi 13 (01).
  10. Eviana, V., & Saputra, A. J. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Penggunaan Sistem Pembayaran Pay Later. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1968–1977
  11. Fallah, M. N. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Kepercayaan, dan Persepsi Resiko terhadap Minat Menggunakan Kembali Shopee Paylatter di Kota Malang Saat Pandemi Covid_19. 1-18.
  12. Febriana, H., Mualida, D, I., Prihatinigtyas, S, (2023). Analisis Komunikasi Pemasaran Digital dalam Upaya Meningkatkan Omzet Perusahaan Kontruksi pada CV. Mitra Tangguh Cipta. Jurnal of Accounting and Business. Vol 2 No. 1, Mei 2023. 14-23 E.ISSN: 2986-9617
  13. Febrianto, M. T., & Arisandi., D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketinf Bagi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. Jurnal Manajemen Dewantara. Volume I No. 2. Desember 2018., 65-66.
  14. Hendriyawan, N. N., & Mayangsari, S. (2020). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Kemudahan, Dan Risiko Terhadap Minat Penggunaan Layanan Pembayaran Digitral Pada Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Ekonomi Trisakti, 2(2), 611–676. https://doi.org/10.25105/jet.v2i2.14635
  15. Jayantari, I., & Seminari, N. (2020). Peran Kepercayaan Memediasi Persepsi Resiko terhadap Minat Penggunaan Layanan Pembayaran Digital pada Mahasiswa Akuntansi. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana 7(5), 2621, https://doi.org/10.25105/jet.v2i2.14635.
  16. Jogiyanto H.M, (2007). Sistem Informasi Keperilakuan, (Yogyakarta: Edisi Revisi,
  17. Khotimah, K., Febriansyah. (2018). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan Konsumen & Kreativitas Iklan terhadap Minat Beli Konsumen Online-shop. Jakarta; Fakultas Bisnis, Institut teknologi dan bisnis kalbis. Jurnal Manajemen Stategi dan Aplikasi Bisnis , Vol 1, No.1
  18. Kotler Philip dan Keller, 2013, Manajemen Pemasaran’, Jilid 1. Edisi 13, alih bahasa Bob Sabran, Jakarta: Erlangga.
  19. Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management. Upper Saddle River, N.J: Pearson Prentice Hall.
  20. Kotler, Philip and Gary Armstrong. 2018. Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi12. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
  21. KPMG Siddharta Advisory. (2017). Retail Payment in Indonesia. Jakarta, Indonesia: KPMG Siddharta Advisory.
  22. Kucukemiroglu, S. and Kara, A. (2015), “Online word-of-mouth communication on social networking sites:an empirical study of Facebook users”, International Journal of Commerce and Management, Vol. 25 No. 1, pp. 2- 20.
  23. Larasati, N. (2023). Pengaruh Kemudahan, Manfaat, Resiko, dan Kepercayaan terhadap Minat Menggunakan Shopee Paylatter (Studi pada Masyarakat Surakarta). Surakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta.
  24. Moorman, C., R. Deshpande, & G. Zaltman. (1993). Factors Affecting Trust in Market Research Relationships. Journal of Marketing, January, Vol. 57, No.1, pp. 81-101.
  25. Mulyadi, H., Aji, S. P., & Widjajanta, B. (2018). Keterampilan Wirausaha Untuk Keberhasilan Usaha. Journal of Business Management Education, 3, 111–122.https://ejournal.upi.edu/index.php/JBME/article/view/14315/8248
  26. Ningsih, A, H., M. Sasmita, E., & Sari, B. (2021). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Menggunakan Uang Elektronik (QRIS) Pada Mahasiswa. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika, Vol 4 No 1 Bulan Maret 2021. https://journals.upiyai.ac.id/index. php/IKRAITH-EKONOMIKA/ article/download/1067/857/
  27. Nurdin, N., Winda Nur Azizah, & Rusli, R. (2020). Pengaruh Pengetahuan,Kemudahan dan Risiko Terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan Finansial Technology (Fintech) Pada Mahasiswa Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palu. Jurnal Perbankan Dan Keuangan Syariah, 2 (December). https://doi.org/10.24239/jipsya.v2i2.32.198-221
  28. Panwar, Diksha, et al. 2019. Consumer Decision Making Process Models and their Applications to Market Strategy. International Management Review, 15 (3): 36-44.
  29. Putra et al., (2017). Pengujian kepuasan sistem informasi menggunakan end-user computing satisfaction studi kasus: Sistem Informasi Akademik UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. B.S. thesis.
  30. Putri, F. A., & Iriani, S. S. (2020). Pengaruh kepercayaan dan kemudahan terhadap keputusan pembelian menggunakan pinjaman online shopee paylater. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(2019), 818–828
  31. Romandhon, R., Cahyaningrum, I., &Andi Rahmad. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pada Minat Pengguna Dompet Elektronik OVO Dalam Transaksi Keuangan. MAGNA: Journal Economic, Management and Business, 2, 45–59. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/magna/article/view/ 4062%0 Ahttps://ojs.unsi q.ac.id/index.php/magna/article/download/ 4062/2090
  32. Schiffman, Leon. & Kanuk, Leslie. 2010. Consumer Behaviour Eighth Edition: International Edition. New Jersey: Pearson Prentice Hall. (Alih Bahasa Rio, Yulihar, dan Reni
  33. Setiawan, R., (2017). Effects of Perceived Trust and Perceived Price on Customers’ Intention to Buy in Online Store in Indonesia. ASEAN Marketing Journal. Vol. 4 (1) hal 26-36
  34. Steven, M., Coronel, C. (2017). Database System: Design, Implementation, and Management. Twelve Edition. Boston: Cengage Learning.
  35. Suseno, P., 2014, Konsep Dasar Manajemen Risiko. In Manajemen Risiko dan Asuransi Syariah.
  36. Thakur, R., & Srivastava, M. (2014). Adoption Readiness, Personal Innovativeness, Perceived Risk and Usage Intention Across Customer Groups for Mobile Payment Services in India. Internet Research, 24(3), 369–392.S
  37. Thompson, R.A. (1991). Emotional Regulation and Emotional Development. Educational Psychology Review, 3, 269-307. doi:10.1007/BF01319934
  38. Wardoyo, 2017. “Faktor-faktor yang Berpengaruh Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Pada Mahasiswa Universitas Gunadarma”. Jurnal Ekonomi Manajamen Sumber Daya, Vol. 19, No 1, 2017, 12-26.
  39. Widyanto, H. A., Kusumawardani, K. A., & Septyawanda, A. (2020). Encouraging Behavioral Intention To Use Mobile Payment: an Extension of Utaut2. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 4(1), 87. https://doi.org/10.24912/jmieb.v4i1.7584
  40. Yogananda, A. S., & Dirgantara, I. M. B. (2017). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan dan Persepsi Risiko terhadap Minat untuk Menggunakan Instrumen Uang Elektronik. Diponegoro Journal Of Manajement, 6, 1–7.

Most read articles by the same author(s)