Main Article Content
Abstract
Permainan tradisonal memiliki hubungan erat dengan budaya tertentu, dengan mengembangkan interaksi sosial antar para pemain. Perkembangan teknologi saat ini, mengakibatkan permainan tradisonal semakin jarang dilakukan, padahal permainan tradisonal memiliki banyak manfaat khususnya menanamkan nilai karakter positif pada anak-anak. Permainan tradisional Gobak sodor sering dijadikan sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan motorik kasar dan halus pada anak-anak, dengan memanfaatkan unsur fisik dalam permainan tersebut sehingga sangat bermanfaat bagi tumbuh kembang anak. Pengabdian ini dilakukan dengan cara sosialisasi dan praktek langsung permainan tradisional Gobak sodor. Hasil dari sosialisasi pengabdian ini menunjukkan bahwa dalam permainan Gobak Sodor terdapat beberapa unsur yaitu keterampilan motorik, kognitif (kemampuan berpikir), keterampilan sosial, dan kemampuan mengendalikan emosi.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copy this form and after filling it, please send it to tributejournal@unib.ac.id
COPYRIGHT TRANSFER STATEMENT
When this article is accepted for publication, its copyright is transferred to TRIBUTE : JOURNAL OF COMMUNITY SERVICES. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature. This is copyright transfer statement (Download) for signed by the corresponding author.
The author warrants that this article is original and that the author has full power to publish. The author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. In regard to all kind of plagiarism in this manuscript, if any, only the author(s) will take full responsibility.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows:
• Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)
TRIBUTE : JOURNAL OF COMMUNITY SERVICES is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
you are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
References
- Erdiana, L. (2016). Pengaruh Permainan Tradisional Gobak Sodor terhadap Perkembangan Motorik Kasar dan Sikap Kooperatif Anak TK Kelompok B di Kecamatan Sidoarjo. Jurnal Pedagogi, 2(3), 9–17.
- Kirom, S. (2017). Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Melalui Pembelajaran Sastra Dengan Model Permainan Gobak Sodor. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(2), 225–234. https://doi.org/10.21154/ibriez.v2i2.39
- Nuraliyah, E., Fadilah, A., Handayaningsih, E., Ernawati, E., & Oktadriani, S. L. (2022). Penggunaan Handphone dan Dampaknya bagi Aktivitas Belajar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1585–1592. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.961
- Puspitasari, N., Masfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2022). Implementasi Permainan Tradisional Gobak Sodor dalam Meningkatkan Kerjasama Anak Usia 10 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(2), 2540–2546. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2458
- Setiawan, I., & Triyanto, H. (2014). Pengembangan Permainan Tradisonal Gobak Sodor Bola dalam Pembelajaran Penjas pada Siswa SD. Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 4(1), 2088–6802. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/miki
- Susena, Y. B., santoso, D. A., & Setyaningsih, P. (2021). Ethnosport Permainan Tradisional Gobak Sodor. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(2), 450–462. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jpkr/article/view/1185
References
Erdiana, L. (2016). Pengaruh Permainan Tradisional Gobak Sodor terhadap Perkembangan Motorik Kasar dan Sikap Kooperatif Anak TK Kelompok B di Kecamatan Sidoarjo. Jurnal Pedagogi, 2(3), 9–17.
Kirom, S. (2017). Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Melalui Pembelajaran Sastra Dengan Model Permainan Gobak Sodor. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(2), 225–234. https://doi.org/10.21154/ibriez.v2i2.39
Nuraliyah, E., Fadilah, A., Handayaningsih, E., Ernawati, E., & Oktadriani, S. L. (2022). Penggunaan Handphone dan Dampaknya bagi Aktivitas Belajar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(4), 1585–1592. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.961
Puspitasari, N., Masfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2022). Implementasi Permainan Tradisional Gobak Sodor dalam Meningkatkan Kerjasama Anak Usia 10 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(2), 2540–2546. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2458
Setiawan, I., & Triyanto, H. (2014). Pengembangan Permainan Tradisonal Gobak Sodor Bola dalam Pembelajaran Penjas pada Siswa SD. Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 4(1), 2088–6802. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/miki
Susena, Y. B., santoso, D. A., & Setyaningsih, P. (2021). Ethnosport Permainan Tradisional Gobak Sodor. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(2), 450–462. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jpkr/article/view/1185