Main Article Content
Abstract
One English Day Of a Week merupakan salah satu program pengabdian Kuliah Kerja Nyata Tematik (KKNT) Kelompok 51 Desa Tanjung Raman. Tujuan pelaksanaan program One English Day of a Week adalah meningkatkan minat belajar dan kompetensi siswa SDN 12 Tanjung Raman dalam Berbahasa Inggris. Berdasarkan survey yang telah dilakukan Kelompok KKNT 51, ditemukan bahwa siswa SDN 12 Tanjung Raman memiliki kesulitan dalam Berbahasa Inggris. Rendahnya minat belajar Bahasa Inggris serta kurangnya media pembelajaran yang edukatif menjadi hambatan siswa dalam menguasai Bahasa Inggris. Kelompok KKNT 51 memberikan program kerja sebagai solusi berupa les gratis Berbahasa Inggris satu kali seminggu selama 45 hari. Kelompok KKNT 51 Desa Tanjung Raman menerapkan metode yang efektif, inovatif dan futuristik untuk mendukung proses pembelajaran melalui media visual dan ice breaking. Program ini mendapat sambutan hangat dari para guru SDN 12 Tanjung Raman, dan diharapkan mampu menumbuhkan minat belajar dan mengasah kompetensi siswa dalam Berbahasa Inggris.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copy this form and after filling it, please send it to tributejournal@unib.ac.id
COPYRIGHT TRANSFER STATEMENT
When this article is accepted for publication, its copyright is transferred to TRIBUTE : JOURNAL OF COMMUNITY SERVICES. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature. This is copyright transfer statement (Download) for signed by the corresponding author.
The author warrants that this article is original and that the author has full power to publish. The author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. In regard to all kind of plagiarism in this manuscript, if any, only the author(s) will take full responsibility.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows:
• Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)
TRIBUTE : JOURNAL OF COMMUNITY SERVICES is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
you are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
References
- Andika, M., & Mardiana, N. (2023). Edukasi Pentingnya Bahasa Inggris Di Era Globalisasi. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 246–251. https://doi.org/10.31949/jb.v4i1.3961
- Ilyosovna, N. A. (2024). Importance of the English Language in Today’s World. International Journal of English Learning & Teaching Skills, 6(2), 22–24. https://doi.org/10.15864/ijelts.6205
- Jawaher, J. (2023). Penerapan Metode Team Quiz Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Xii Mipa 4 Sman 1 Tualang. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(3), 378–391. https://doi.org/10.60126/maras.v1i3.72
- Khoerunisa, T., & Amirudin, A. (2020). Pengaruh Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di Kelas III Sekolah Dasar Islam Terpadu Nuurusshiddiiq Kedawung Cirebon. EduBase : Journal of Basic Education, 1(1), 84. https://doi.org/10.47453/edubase.v1i1.47
- Lena, M. S., Nisa, S., Utari, T., & Anas, H. (2023). Efektivitas Implementasi Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat dan Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pustaka: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(3), 240–248.
- Nugrahini, Y., & Rakhmawati, I. (2022). “Fun English” Melalui Storytelling Dan Crafting Untuk Meningkatkan Vocabulary. 1(2), 115–123. https://jurnal-adaikepri.or.id/index.php/JUPADAI
- Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., Anggraeni, R. W., & Tangerang, U. M. (2021). Penerapan Media Visual Untuk Siswa Kelas V Di Sdn Muncul 1. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 227. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
- Prananta, S. R., & Nainggolan, C. B. (2022). Penggunaan Metode Pembelajaran Tanya Jawab untuk Mendorong Keaktifan Siswa. Diligentia: Journal of Theology and Christian Education, 4(3), 210–223.
- Purnama, S., Nasution, H., Yanhar, M. R., Riswanto, R., Hartinah, S., & Fitri, S. (2020). English education for student in globalization era: Teacher´s perspective in jabodetabek. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25(Extra 6), 413–421. https://doi.org/10.5281/zenodo.3987651
- Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
- Riani, D., Afrianto, Y., Hasnin, H. R., Kurnia, A. D., Ibn, U., & Bogor, K. (2023). Sosialisasi Dan Edukasi Pentingnya Belajar Bahasa Inggris Di Era Globalisasi Untuk Siswa Mts Fitra Mulia Di Desa Nambo Socialization and Education on the Importance of Learning English in the Globalization Era for Mts Fitra Mulia Students in Nambo Village. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 7(1), 100–110.
- Safitri, A., & Kabiba, K. (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV di SD Negeri 3 Ranomeeto. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 334–346. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i1.4139
- Susini, M. (2020). Strategi Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris. Linguistic Community Services Journal, 1(2), 37–48. https://doi.org/10.55637/licosjournal.1.2.2732.37-48
References
Andika, M., & Mardiana, N. (2023). Edukasi Pentingnya Bahasa Inggris Di Era Globalisasi. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 246–251. https://doi.org/10.31949/jb.v4i1.3961
Ilyosovna, N. A. (2024). Importance of the English Language in Today’s World. International Journal of English Learning & Teaching Skills, 6(2), 22–24. https://doi.org/10.15864/ijelts.6205
Jawaher, J. (2023). Penerapan Metode Team Quiz Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Xii Mipa 4 Sman 1 Tualang. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(3), 378–391. https://doi.org/10.60126/maras.v1i3.72
Khoerunisa, T., & Amirudin, A. (2020). Pengaruh Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di Kelas III Sekolah Dasar Islam Terpadu Nuurusshiddiiq Kedawung Cirebon. EduBase : Journal of Basic Education, 1(1), 84. https://doi.org/10.47453/edubase.v1i1.47
Lena, M. S., Nisa, S., Utari, T., & Anas, H. (2023). Efektivitas Implementasi Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat dan Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pustaka: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(3), 240–248.
Nugrahini, Y., & Rakhmawati, I. (2022). “Fun English” Melalui Storytelling Dan Crafting Untuk Meningkatkan Vocabulary. 1(2), 115–123. https://jurnal-adaikepri.or.id/index.php/JUPADAI
Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., Anggraeni, R. W., & Tangerang, U. M. (2021). Penerapan Media Visual Untuk Siswa Kelas V Di Sdn Muncul 1. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 227. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Prananta, S. R., & Nainggolan, C. B. (2022). Penggunaan Metode Pembelajaran Tanya Jawab untuk Mendorong Keaktifan Siswa. Diligentia: Journal of Theology and Christian Education, 4(3), 210–223.
Purnama, S., Nasution, H., Yanhar, M. R., Riswanto, R., Hartinah, S., & Fitri, S. (2020). English education for student in globalization era: Teacher´s perspective in jabodetabek. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25(Extra 6), 413–421. https://doi.org/10.5281/zenodo.3987651
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Riani, D., Afrianto, Y., Hasnin, H. R., Kurnia, A. D., Ibn, U., & Bogor, K. (2023). Sosialisasi Dan Edukasi Pentingnya Belajar Bahasa Inggris Di Era Globalisasi Untuk Siswa Mts Fitra Mulia Di Desa Nambo Socialization and Education on the Importance of Learning English in the Globalization Era for Mts Fitra Mulia Students in Nambo Village. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 7(1), 100–110.
Safitri, A., & Kabiba, K. (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV di SD Negeri 3 Ranomeeto. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 334–346. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i1.4139
Susini, M. (2020). Strategi Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris. Linguistic Community Services Journal, 1(2), 37–48. https://doi.org/10.55637/licosjournal.1.2.2732.37-48