Main Article Content
Abstract
Kampanye literasi di SD Negeri 029 Bengkulu Utara bertujuan untuk meningkatkan minat baca siswa sebagai upaya mengatasi rendahnya tingkat literasi di Indonesia. Kampanye ini dilakukan oleh kelompok KKN Tematik Universitas Bengkulu, dengan melibatkan 120 siswa dari kelas III hingga VI, menggunakan metode partisipatif yang mendorong keterlibatan aktif siswa dalam kegiatan literasi. Hasil dari kampanye menunjukkan bahwa, meskipun fasilitas perpustakaan dan koleksi buku di sekolah masih minim, kegiatan ini berhasil meningkatkan antusiasme siswa terhadap membaca. Siswa mulai mengenal berbagai jenis bahan bacaan, memanfaatkan waktu dengan lebih baik, dan mengembangkan kebiasaan membaca sebagai hobi baru. Kampanye ini juga menekankan pentingnya peningkatan fasilitas perpustakaan dan penyediaan buku-buku berkualitas untuk mendukung perkembangan literasi siswa lebih lanjut. Secara keseluruhan, kampanye ini memberikan dampak positif terhadap peningkatan kesadaran akan pentingnya membaca dan membangun budaya literasi yang kuat di kalangan siswa SD Negeri 029 Bengkulu Utara, menunjukkan bahwa dengan upaya yang tepat, minat baca siswa dapat ditingkatkan meskipun terdapat keterbatasan sarana yang ada.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copy this form and after filling it, please send it to tributejournal@unib.ac.id
COPYRIGHT TRANSFER STATEMENT
When this article is accepted for publication, its copyright is transferred to TRIBUTE : JOURNAL OF COMMUNITY SERVICES. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature. This is copyright transfer statement (Download) for signed by the corresponding author.
The author warrants that this article is original and that the author has full power to publish. The author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. In regard to all kind of plagiarism in this manuscript, if any, only the author(s) will take full responsibility.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows:
• Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)
TRIBUTE : JOURNAL OF COMMUNITY SERVICES is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
you are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
References
- Djoh, D. A. (2018). Dampak Modernisasi Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat Tani di Desa Kambata Tana Kabupaten Sumba Timur. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 2(4), 332–339. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2018.002.04.8
- Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089–2098. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2400
- OECD. (2023). Equity in education in PISA 2022. In PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in education (Vol. 1). https://www.oecd- ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-i_03c74bdd-en
- Sasmita, R. S. (2020). Research & Learning in Primary Education Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 1, 1–5.
- Tahir, R., & Et.al. (2019). Dampak Modernisasi Pertanian Terhadap Petani Kecil Dan Perempuan Di Sulawesi Selatan. Agrokompleks, 19(2), 35–44. https://ppnp.e- journal.id/agrokompleks/article/view/138/88
References
Djoh, D. A. (2018). Dampak Modernisasi Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat Tani di Desa Kambata Tana Kabupaten Sumba Timur. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 2(4), 332–339. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2018.002.04.8
Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089–2098. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2400
OECD. (2023). Equity in education in PISA 2022. In PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in education (Vol. 1). https://www.oecd- ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-i_03c74bdd-en
Sasmita, R. S. (2020). Research & Learning in Primary Education Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 1, 1–5.
Tahir, R., & Et.al. (2019). Dampak Modernisasi Pertanian Terhadap Petani Kecil Dan Perempuan Di Sulawesi Selatan. Agrokompleks, 19(2), 35–44. https://ppnp.e- journal.id/agrokompleks/article/view/138/88