Main Article Content
Abstract
Perkembangan ekonomi digital di Indonesia menciptakan peluang besar bagi Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) untuk memperluas pasar mereka melalui digitalisasi. Namun, masih banyak UMKM yang belum memanfaatkan teknologi digital secara optimal. Penelitian ini membahas pelatihan pengembangan UMKM di Desa Serumbung, Kecamatan Kerkap, Kabupaten Bengkulu Utara, yang bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan pelaku UMKM dalam menggunakan media sosial Instagram untuk pemasaran, membuat pamflet dan logo menggunakan aplikasi Canva, serta mengimplementasikan QRIS melalui dompet digital DANA untuk mempermudah transaksi. Hasil dari pelatihan ini menunjukkan bahwa para pelaku UMKM dapat meningkatkan pemahaman mereka tentang teknologi digital dan menerapkannya secara praktis dalam kegiatan bisnis sehari-hari. Tantangan yang dihadapi termasuk adaptasi teknologi dan kebutuhan akan pendampingan lanjutan serta dukungan infrastruktur yang memadai. Secara keseluruhan, pelatihan ini memberikan dampak positif terhadap peningkatan daya saing dan keberlanjutan UMKM di Desa Serumbung.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copy this form and after filling it, please send it to tributejournal@unib.ac.id
COPYRIGHT TRANSFER STATEMENT
When this article is accepted for publication, its copyright is transferred to TRIBUTE : JOURNAL OF COMMUNITY SERVICES. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature. This is copyright transfer statement (Download) for signed by the corresponding author.
The author warrants that this article is original and that the author has full power to publish. The author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. In regard to all kind of plagiarism in this manuscript, if any, only the author(s) will take full responsibility.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows:
• Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)
TRIBUTE : JOURNAL OF COMMUNITY SERVICES is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
you are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
References
- Afrilia, A. M. (2018). DIGITAL MARKETING SEBAGAI STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN “WAROENK ORA UMUM” DALAM
- MENINGKATKAN JUMLAH KONSUMEN. Jurnal Riset Komunikasi, 1(1). https://doi.org/10.24329/jurkom.v1i1.21
- Firdausya, L. Z., & Ompusunggu, D. P. (2023). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Era Digital Abad 21. Tali Jagad Journal, 1(1).
- Fuadi, D. S., Akhyadi, A. S., & Saripah, I. (2021). Systematic Review: Strategi Pemberdayaan Pelaku UMKM Menuju Ekonomi Digital Melalui Aksi Sosial. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(1). https://doi.org/10.21831/diklus.v5i1.37122
- Herwina, W., & Mustakim, M. (2019). Business and Industry World Contributions to Community Empowerment. Journal of Nonformal Education, 5(1). https://doi.org/10.15294/jne.v5i1.18342
- Pigg, K. E. (2002). Three Faces of Empowerment: Expanding the Theory of Empowerment in Community Development. Journal of the Community Development Society, 33(1). https://doi.org/10.1080/15575330209490145
- Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1). https://doi.org/10.21009/jpmm.001.1.01
- Rachmawati, F. (2018). Penerapan Digitas Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Produk Usaha Kecil dan Menengah (UKM) Pahlawan Ekonomi Surabaya. In Transcommunication (Vol. 53, Issue 1).
- Wardhana, A. (2018). Strategi Digital Marketing Dan Implikasinya Pada Keunggulan. Seminar Nasional Forum Keuangan Dan Bisnis IV, April 2015.
References
Afrilia, A. M. (2018). DIGITAL MARKETING SEBAGAI STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN “WAROENK ORA UMUM” DALAM
MENINGKATKAN JUMLAH KONSUMEN. Jurnal Riset Komunikasi, 1(1). https://doi.org/10.24329/jurkom.v1i1.21
Firdausya, L. Z., & Ompusunggu, D. P. (2023). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Era Digital Abad 21. Tali Jagad Journal, 1(1).
Fuadi, D. S., Akhyadi, A. S., & Saripah, I. (2021). Systematic Review: Strategi Pemberdayaan Pelaku UMKM Menuju Ekonomi Digital Melalui Aksi Sosial. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(1). https://doi.org/10.21831/diklus.v5i1.37122
Herwina, W., & Mustakim, M. (2019). Business and Industry World Contributions to Community Empowerment. Journal of Nonformal Education, 5(1). https://doi.org/10.15294/jne.v5i1.18342
Pigg, K. E. (2002). Three Faces of Empowerment: Expanding the Theory of Empowerment in Community Development. Journal of the Community Development Society, 33(1). https://doi.org/10.1080/15575330209490145
Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1). https://doi.org/10.21009/jpmm.001.1.01
Rachmawati, F. (2018). Penerapan Digitas Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Produk Usaha Kecil dan Menengah (UKM) Pahlawan Ekonomi Surabaya. In Transcommunication (Vol. 53, Issue 1).
Wardhana, A. (2018). Strategi Digital Marketing Dan Implikasinya Pada Keunggulan. Seminar Nasional Forum Keuangan Dan Bisnis IV, April 2015.