Main Article Content

Abstract

The aims of this research are  to analyze the market price of fish commodity and to forecast behaviour of fish price. Fish types that are analysed in this research are tongkol. The data consist of weekly data of tongkol in the four main market in Bengkulu  for the period of 2002 to 2004 are used. The analysis of weekly prices used table analysis and linear regression model involving seasonal fishing dummies. Long run dynamic price equilibrium is analysed using linear regression model based on Cobweb model are estimated using OLS method while  autocorrelation problems is overcome by Cochrane-Orcutt. From the trend analysis price tongkol fish result, it is concluded that the slope in Argamakmur and Curup was positive. Meanwhile, for tenggiri fish there was Bengkulu, Manna and Argamakmur that having a positive slope. Based on price behaviour estimation, it can be concluded that lagged price of tongkol is a signifikan factor in determining the fish price in all markets respectively. Moreover, marketing system analysed result that the price in Bengkulu market as a producer market has a signifikan influance to the price of fish in consumen market.

Keywords

the market price to forecast behaviour

Article Details

Author Biography

Harisma Ika Kaban, Program Studi Agrisbisnis, Fakultas Pertanian, Universitas Bengkulu

Alumni
How to Cite
Sukiyono, K., & Kaban, H. I. (2007). PERILAKU HARGA DAN PEMASARAN IKAN HASIL TANGKAPAN DI PROPINSI BENGKULU. Jurnal AGRISEP: Kajian Masalah Sosial Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 6(1), 116–131. https://doi.org/10.31186/jagrisep.6.1.116-131

References

  1. Bustami M. 2001. Peranan Pelelangan Ikan dalam Meningkatkan Pendapatan Nelayan. Makalah Falsafah Sains IPB.
  2. Dahl, D. C. dan Hammond, J. W. 1997. Market and Price Analysis, The Agricultural Industries, Mc Graw – Hill Inc., United States Of America.
  3. Elfindri dan Alfian Zein. 2001. Kredit untuk Nelayan dan Perbaikan Manajemen. Jurnal Ekonomi dan Pembangunan IX Feliatra, DEA, 1998. Strategi Pembangunan Perikanan dan Kelautan Nasional dalam Meningkatkan Devisa Negara. Penerbit UNRI Press: Riau
  4. Kartasapoetra, A. G. 1998. Pengantar Ekonomi Produksi. Cetakan Pertama Bina Aksara: Jakarta
  5. Kotler, P dan G. Amstrong. 1997. Dasar-dasar Pemasaran (Anlisis, Perencanaan, Implementasi dan Kontrol). Edisi Bahasa Indonesia Jilid I, Ahli Bahasa Hendra.
  6. Kusnadi. 2000. Nelayan, Strategi Adaptasi dan Jaringan Sosial. Momaniora Utama Press: Bandung.
  7. Maria Hidajati dan Agus Hudoyo, 1997. Analisis Penentuan Harga Pokok Produksi dan Titik Impas pada Agroindustri Kecap (Studi Kasus pada Perusahaan Kacap Kawan Setia, Bandar Lampung). JPP Vol.IX No.8
  8. Nikijuluw, dkk. 2000. dalam Potensi Usaha Perikanan Tangkap di Propinsi Bengkulu. Agrisep Vol 2.
  9. Purwadi, Mas Soedjono dan Sri Widodo. 1993 Perilaku Harga dalam Pemasaran Bawang Merah. Buletin Ilmiah Instiper
  10. Soekartawi. 2002. Prinsip Dasar Ekomoni Pertanian (Teori dan Aplikasi). Edisi Revisi. PT. Raja Grafindo Persada Press: Jakarta.
  11. Soemarso SR, Drs. 1990. Peranan Harga Pokok dalam Penentuan Harga Jual. Penerbit Rineka Cipta: Jakarta
  12. Sukirno, S. 1998. Pengantar Teori Mikroekonomi. Edisi 2. Raja Grafindo Persada: Jakarta
  13. Supranto, J. 1985. Ekonometrik Jilid II. Fakultas Ekonomi. Universitas Indonesia: Jakarta Tengku
  14. Dahril, 1998. Reformasi di Bidang Perikanan Menuju Perikanan Indinesia Yang Tangguh Abab ke-21. Penerbit UNRI Press : Riau.
  15. Zarochman, 1996. Klasifikasi Alat Penangkapan Ikan yang sesuai dengan Perairan Indonesia.BPPI: Semarang

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>