Isi Artikel Utama
Abstrak
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik kelas X SMA Negeri 3 Kota Bengkulu dengan model pembelajaran Means-Ends Analysis (MEA). Penelitian merupakan penelitian deskriftif (Descriptive Research). Sampel diambil dengan menggunakan teknik cluster sampling, sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas X MIPA 5 SMA Negeri 3 Kota Bengkulu semester ganjil tahun ajaran 2017/2018 yang berjumlah 35 peserta didik. Instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data dalam penelitian ini adalah lembar tes. analisis kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik, yang kemudian data hasil tes dilakukan pengujian validitas, realibilitas, taraf kesukaran, dan daya pembeda soal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik pada setiap klasifikasi adalah sebagai berikut: (1) 8.57% peserta didik berada pada kategori tinggi mampu memahami masalah, menyusun strategi pemecahan masalah, menerapkan strategi pemecahan masalah, dan memeriksa (mengecek) kembali proses dan hasil pemecahan masalah (2) 85.71% peserta didik pada kategori sedang kurang mampu menerapkan strategi pemecahan masalah, dan memeriksa (mengecek) kembali proses dan hasil pemecahan masalah, dan (3) 5.71% peserta didik pada kategori rendah kurang mampu menyusun strategi pemecahan masalah, menerapkan strategi pemecahan masalah, dan memeriksa (mengecek) kembali proses dan hasil pemecahan masalah.
Kata Kunci : Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Means-Ends Analysis
ABSTRACT
This research was aimed to describe the Mathematical Problem Solving Achievement Student in Class X of Senior High School 3 Bengkulu City with Means-Ends Analysis (MEA) Learning Model. The research is descriptive research (Descriptive Research). The sample in this research was taken by using cluster sampling technique, sample in this research were students of class X MIPA 5 SMA Negeri 3 Kota Bengkulu odd semester of academic year 2017/2018 which amounted to 35 students. The instrument used for data collection in this study is a test sheet. analysis of mathematical problem solving achievement of learners, which then test result data is tested the validity, reliability, difficulty level, and differentiation of problem. The result of the research shows that students' mathematical problem solving achievement in each classification is as follows: ) 8.57% of students are in the high category are able to understand the problem, develop problem-solving strategies, implement problem-solving strategies, and check (re-check) the process and the results of problem solving (2) 85.71% of learners in the category are less able to implement the strategy of solving and (3) 5.71% of learners in the lower category are less able to develop problem-solving strategies, implement problem-solving strategies, and check re-process and problem-solving outcomes.
Keyword: Mathematical Problem Solving Achievement, Means-Ends Analysis
Rincian Artikel
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Referensi
- Aqib, dkk. (2016) . Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB dan TK. Bandung: CV Yrama Widya
- Arikunto, Suharsimi & Jabar, C.S. (2009). Evaluasi Program Pedidikan. Jakarta: Bumi Aksara
- Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rienika Cipta
- Lestari, Karunia Eka & Mokhammad Ridwan Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama
- Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media. Yogyakarta
- Soemarmo, Utari & Heris Hendriana. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Refika Aditama
- Yahyawati, Dewi. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Means-Ends Analysis untuk Meningkatkan Kemampuan Peserta didik dalam Pemecahan Masalah Matematika. Naskah Publikasi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta
- Yusuf, Rahman Ramadhan. (2017). Penerapan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Skripsi. Bengkulu: Universitas Bengkulu
Referensi
Aqib, dkk. (2016) . Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB dan TK. Bandung: CV Yrama Widya
Arikunto, Suharsimi & Jabar, C.S. (2009). Evaluasi Program Pedidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rienika Cipta
Lestari, Karunia Eka & Mokhammad Ridwan Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama
Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media. Yogyakarta
Soemarmo, Utari & Heris Hendriana. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Refika Aditama
Yahyawati, Dewi. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Means-Ends Analysis untuk Meningkatkan Kemampuan Peserta didik dalam Pemecahan Masalah Matematika. Naskah Publikasi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta
Yusuf, Rahman Ramadhan. (2017). Penerapan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Skripsi. Bengkulu: Universitas Bengkulu