Main Article Content
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar matematika siswa antara model pembelajaran kooperatif tipe group investigation dengan pembelajaran konvensional materi segiempat dan segitiga di kelas VII SMP Negeri 18 Kota Bengkulu. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas VII.5 sebagai kelas eksperimen yang berjumlah 31 peserta didik yang mendapat perlakuan model pembelajaran kooperatif tipe group investigation dan kelas VII.1 sebagai kelas kontrol yang berjumlah 29 peserta didik yang mendapat perlakuan pembelajaran konvensional. Teknik pengumpulan data berdasarkan posttest. Pada pengujian persyaratan analisis diperoleh bahwa kedua data berdistribusi normal namun kedua data tidak homogen. Pengujian hipotesis menggunakan SPSS diperoleh nilai signifikan = 0,000 < = 0,05 maka ditolak. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan pada rata-rata hasil belajar matematika siswa antara model pembelajaran kooperatif tipe group investigation dengan pembelajaran konvensional pada materi segiempat dan segitiga di kelas VII SMP Negeri 18 Kota Bengkulu.
Abstract
This study aims to determine differences in student study results of mathematics between cooperative learning model group investigation type with conventional learning material quadrilateral and triangle in class VII of Junior High School 18 Bengkulu City. This research was a quasi-experimental research. The sample of this study was the students of class VII.5 as the experimental class of 31 learners who received treatment model of cooperative learning type group investigation and class VII.1 as the control class which amounted to 29 students who received the conventional learning treatment. Data collection technique based on posttest. In the analysis requirements test obtained that the two data were normally distributed but the two data were not homogeneous. Hypothesis test used SPSS obtained significant value = 0,000 < ? = 0.05 then was rejected. Therefore, it can be concluded that there was a significant difference in the average of students' mathematics study results between cooperative learning model of group investigation type with conventional learning on rectangular and triangle material in class VII of Junior High School 18 Bengkulu City.Keywords
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- DAFTAR PUSTAKA
- Hidayat, Anwar. 2017. Transformasi Data, (Online), (https://www.statistikian.com/2013/01/transformasi-data.html/amp, diakses tanggal 22 Januari 2018).
- Hosnan, M. 2016. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor : Penerbit Ghalia Indonesia.
- Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta : Kata Pena.
- Lestari, Karunia Eka dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : PT Refika Aditama.
- Prastowo, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta : DIVA Press.
- Priyatno, Duwi. 2014. SPSS 22 : Pengolahan Data Terpraktis. Yogyakarta : ANDI OFFSET.
- Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran : Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. Jakarta : PT RajaGrafindo Persada.
- Slavin, Robert E. 2015. Cooperative Leraning Teori, Riset dan Praktik. Terjemahan oleh Narulita Yusron. 2005. Bandung : Nusa Media.
- Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung : Tarsito.
- Suherman, Erman dan Udin S. Winataputra. 1992. Strategi Belajar Mengajar Matematika. Jakarta : Universitas Terbuka, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
- Supardi. 2017. Statistik Penelitian Pendidikan. Depok : PT RajaGrafindo Persada.
References
DAFTAR PUSTAKA
Hidayat, Anwar. 2017. Transformasi Data, (Online), (https://www.statistikian.com/2013/01/transformasi-data.html/amp, diakses tanggal 22 Januari 2018).
Hosnan, M. 2016. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor : Penerbit Ghalia Indonesia.
Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta : Kata Pena.
Lestari, Karunia Eka dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : PT Refika Aditama.
Prastowo, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta : DIVA Press.
Priyatno, Duwi. 2014. SPSS 22 : Pengolahan Data Terpraktis. Yogyakarta : ANDI OFFSET.
Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran : Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. Jakarta : PT RajaGrafindo Persada.
Slavin, Robert E. 2015. Cooperative Leraning Teori, Riset dan Praktik. Terjemahan oleh Narulita Yusron. 2005. Bandung : Nusa Media.
Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung : Tarsito.
Suherman, Erman dan Udin S. Winataputra. 1992. Strategi Belajar Mengajar Matematika. Jakarta : Universitas Terbuka, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Supardi. 2017. Statistik Penelitian Pendidikan. Depok : PT RajaGrafindo Persada.