Isi Artikel Utama
Abstrak
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan pembelajaran kooperatif tipe Think Talk Write (TTW) secara signifikan lebih tinggi dibandingkan dengan hasil belajar matematika siswa yang diajar pembelajaran ekspositori di SMP N 6 Kota Bengkulu. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu dengan sampel diambil menggunakan teknik purposive sampling. Kelas VII C sebagai kelas eksperimen mendapat perlakuan model pembelajaran Think Talk Write (TTW) dan kelas VII D sebagai kelas kontrol mendapat perlakuan pembelajaran Ekspositori. Berdasarkan hasil analisis data yang menggunakan Uji-t dua sampel independen diperoleh nilai = 2,051 dan . Oleh karena itu, maka H1 diterima. Sehingga dapat disimpulkan bahwa hasil belajar matematika siswa antara model pembelajaran kooperatif tipe Think Talk Write (TTW) secara signifikan lebih tinggi dari hasil belajar matematika siswa dengan pembelajaran ekspositori di kelas VII SMP Negeri 6 Kota Bengkulu.
Kata Kunci: Hasil Belajar, Model Pembelajaran Kooperatif Think Talk Write (TTW), Pembelajaran Ekspositori.
Abstract
This study aims to find out whether the students mathematics learning outcomes that are taught cooperative learning type Think Talk Write (TTW) is significantly higher than the students mathematics learning outcomes who taught expository learning in SMP N 6 Kota Bengkulu.This research is a quasi-experimental research with samples taken using purposive sampling technique. Class VII C as experimental class gets treatment of Think Talk Write (TTW) and class VII D model as control class gets Expository learning treatment. Based on the result of data analysis used T-test two independent samples obtained value tcount = 2,051 and ttable = 0,167. Therefore, tcount > ttable then H1 is accepted. So it can be concluded that the result of learning of student mathematics between cooperative learning type Think Talk Write (TTW) is significantly higher than result of learning of student mathematics with expository learning in class VII SMP Negeri 6 Kota Bengkulu.Keywords: Learning Outcomes, cooperative learning type Think Talk Write (TTW), expository learning.
Rincian Artikel
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Referensi
- Aunurahman. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
- Dimyati, & Mujiono. 1994. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
- Hamdayama, Jumanta. 2014. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
- Hudojo, Herman. 2005. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. IKIP Malang: Universitas Negri Malang.
- Isjoni. 2016. Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.
- Jihad, Asep & Abdul Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
- Lestari, Karunia Eka & Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2017. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
- Majid, Abdul. 2013. Srategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
- Margiana, Khusna. 2015. Pengaruh Kemampuan Matematika dan Kekritisan terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal ? ELT?.Volume 3. Nomor 2. Universitas Pekalongan Sriwijaya.
- Rajagukguk, Waminton. 2015. Evaluasi Hasil Belajar Matematika. Yogyakarta: Media Akademi.
Referensi
Aunurahman. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Dimyati, & Mujiono. 1994. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Hamdayama, Jumanta. 2014. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
Hudojo, Herman. 2005. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. IKIP Malang: Universitas Negri Malang.
Isjoni. 2016. Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.
Jihad, Asep & Abdul Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Lestari, Karunia Eka & Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2017. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Majid, Abdul. 2013. Srategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Margiana, Khusna. 2015. Pengaruh Kemampuan Matematika dan Kekritisan terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal ? ELT?.Volume 3. Nomor 2. Universitas Pekalongan Sriwijaya.
Rajagukguk, Waminton. 2015. Evaluasi Hasil Belajar Matematika. Yogyakarta: Media Akademi.