Main Article Content
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hasil belajar matematika peserta didik kelas VIII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu dengan model pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif (Descriptive Research). Sampel diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling, sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas VIII F SMP Negeri 2 Kota Bengkulu Tahun Ajaran 2017/2018 yang berjumlah 34 orang peserta didik. Instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data dalam penelitian ini adalah lembar tes dan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) pada materi lingkaran. Berdasarkan hasil deskriptif hasil belajar matematika peserta didik menggunakan model pembelajaran Problem Based Learning menunjukkan bahwa hasil belajar peserta didik menjadi lebih meningkat. Hal ini ditunjukkan dengan rata-rata hasil nilai LKPD menggunakan model pembelajaran Problem Based Learning yaitu 89,63 dan rata-rata nilai tes yaitu 84,56.
Kata Kunci : Deskriptif, Hasil Belajar Belajar, Problem Based Learning
ABSTRACT
The aim of this research was to describe the results of learning mathematics students VIII grade SMP Negeri 2 Kota Bengkulu with Problem Based Learning (PBL) learning model. This research was a descriptive research (Descriptive Research). The sample was taken by using purposive sampling technique, the sample of this research was the students of class VIII F SMP Negeri 2 Kota Bengkulu academic year 2017/2018 with 34 students. The instruments that used for data collection in this research were test sheet and Student Worksheet on the circle material. Based on the results of descriptive mathematics learning outcomes of students using Problem Based Learning the learning outcomes of students were more increased. This research was done by avarage value of LKPD using Problem Based Learning is 89,63 and the avarage test score 84,56.
Keywords: Descriptive, Learning Outcomes Learning, Problem Based Learning
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Aunurrahman. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Alfabeta
- Hudojo, Herman. 2005. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: IKIP Malang
- Jihad, Asep dan Abdul Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran.Yogyakarta: Multi Pressindo
- Lestari, Karunia Eka dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama
- Sani, R. A. 2015 . Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : PT Bumi Aksara.
- Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
- Salinan Peraturan Pemerintah RI Nomor 32 Tahun 2013. Perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
- Soedjadi. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia Konstatasi Keadaan Masa Kini Menuju Harapan Masa Depan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi
- Sugiyono. 2017. Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta
- Yudhanegara, M. R, dan Lestari, K.E. 2017. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama
References
Aunurrahman. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Alfabeta
Hudojo, Herman. 2005. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: IKIP Malang
Jihad, Asep dan Abdul Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran.Yogyakarta: Multi Pressindo
Lestari, Karunia Eka dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama
Sani, R. A. 2015 . Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Salinan Peraturan Pemerintah RI Nomor 32 Tahun 2013. Perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Soedjadi. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia Konstatasi Keadaan Masa Kini Menuju Harapan Masa Depan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi
Sugiyono. 2017. Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta
Yudhanegara, M. R, dan Lestari, K.E. 2017. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama