Isi Artikel Utama
Abstrak
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Pendekatan Saintifik pada Materi Statistika di SMA Negeri 4 Kota Bengkulu yang memenuhi kriteria valid, praktis, dan efektif. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan (Research and Development) dengan menggunakan prosedur pengembangan 4-D Thiagarajan yaitu tahap pendefinisian (define), tahap perancangan (design), dan tahap pengembangan (develop) yang terdiri dari uji validitas, uji kepraktisan, dan uji efektivitas. Hasil penelitian menunjukan bahwa: (1) LKPD dengan Pendekatan Saintifik pada materi Statistika di SMA Negeri 4 Kota Bengkulu termasuk dalam kategori sangat valid dari aspek materi, konstruksi dan bahasa dengan skor rata-rata 4,56; (2) LKPD dengan Pendekatan Saintifik pada Statistika di SMA Negeri 4 Kota Bengkulu termasuk dalam kategori sangat praktis dengan skor rata-rata 4,26; (3) LKPD dengan Pendekatan Saintifik pada Statistika di SMA Negeri 4 Kota Bengkulu termasuk dalam kategori sangat efektif dengan skor rata-rata 4,61.
Kata Kunci : Penelitian Pengembangan, Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD), Pendekatan Saintifik
Abstract
This research aimed to produce students’ Worksheet with Scientific Approach on Statistic at SMA N 4 Bengkulu City that are valid, practical, and effective. The instruments of this research study were the validated students’ worksheet, the practical students’ worksheet, and the effective students’ worksheet. This research was a developmental research (Research and Development) use procedures 4-D Thiagarajan which are defining, designing, and developing that consisted of validity, practicaility and effectiveness test. The results of research study showed that: (1) Students’ Worksheet with Scientific Approach on Statistic at SMA N 4 Bengkulu City was very valid from the aspect of material, construction, and languages with an average score about 4,56; (2) Students’ Worksheet with on Scientific Approach on Statistic at SMA N 4 Bengkulu City was very practical with an average score about 4.26, (3) Students’ Worksheet with on Scientific Approach on Statistic at SMA N 4 Bengkulu City was very effective with an average score about 4.61.
Keywords : Research and Development, Student Worksheet, Scientific Approach
Rincian Artikel
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Referensi
- Arikunto, S. (1989). Dasar- Dasar Evluasi Pendidikan. Yogyakarta: Bina Aksara.
- Aqib, Zainal & Ali Murtadlo.Kumpulan Motode Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Bandung: Satunusa
- Hamzah, A. (2014). perencanaan dan strategi pembelajaran matematika. jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
- Praswoto, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif.
- Yogyakarta : DIVA Press
- R.soedjadi. (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan Indonesia.
- Sani, Ridwan Abdullah. 2014. Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : Bumi Aksara
- Setyosari, Punaji. 2013. Metode Penelitian pendidikan dan Pengembangan. Jakarta : Kencana
- Sugiono. 2016. Metode penelitian & Pengembang. Bandung:Alfa Beta
- Suparmin, Bakar, U. A., & Giyoto. (2012). Validitas, Reliabilitas, dan Kepraktisan Ujian Melalui Observasi dan Bentuk Lisan Bagi Kelas Besar pada Prodi PAI. IAIN Surakarta, 70.
- Suprihatiningrum, Jamil. 2016. Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi. Jogjakarta:AR-Ruzz Media
Referensi
Arikunto, S. (1989). Dasar- Dasar Evluasi Pendidikan. Yogyakarta: Bina Aksara.
Aqib, Zainal & Ali Murtadlo.Kumpulan Motode Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Bandung: Satunusa
Hamzah, A. (2014). perencanaan dan strategi pembelajaran matematika. jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Praswoto, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif.
Yogyakarta : DIVA Press
R.soedjadi. (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan Indonesia.
Sani, Ridwan Abdullah. 2014. Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : Bumi Aksara
Setyosari, Punaji. 2013. Metode Penelitian pendidikan dan Pengembangan. Jakarta : Kencana
Sugiono. 2016. Metode penelitian & Pengembang. Bandung:Alfa Beta
Suparmin, Bakar, U. A., & Giyoto. (2012). Validitas, Reliabilitas, dan Kepraktisan Ujian Melalui Observasi dan Bentuk Lisan Bagi Kelas Besar pada Prodi PAI. IAIN Surakarta, 70.
Suprihatiningrum, Jamil. 2016. Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi. Jogjakarta:AR-Ruzz Media