Main Article Content
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor penyebab kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal luas permukaan kubus dan balok kelas VIII SMPN 18 Kota Bengkulu Tahun Ajaran 2017/2018. Jenis penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Subjek pada penelitian ini adalah siswa kelas VIII 9 SMP Negeri 18 Kota Bengkulu. Data diproses melalui tes diagnostik dan wawancara. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor-faktor penyebab kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal matematika tentang luas permukaan kubus dan balok sebagai berikut: a) siswa kurang teliti dalam membaca soal, b) siswa kurang teliti dalam operasi perhitungan, c) siswa belum memahami konsep sisi persegi atau rusuk dari kubus, luas permukaan kubus, dan operasi aljabar , d) siswa salah dalam langkah penyelesaian, e) siswa salah dalam menentukan hasil akhir, f) siswa belum dapat membedakan antara diagonal sisi dan sisi.
Kata Kunci : Kesalahan, diagnosis, kubus, balok, deskriptif
Abstract
This study aims to : identify the causing factors of those errors in solving the problem concerning surface area of cube and cuboids in class VIII SMPN 18 Kota Bengkulu Year 2017/2018. This research uses qualitative descriptive method. Subjects in this study were students of class VIII 9 SMP Negeri 18 Kota Bengkulu. Data is processed through diagnostic tests and interviews. Data were analyzed descriptively. These result indicated that : a) the students were inaccurate in reading the questions, b) the students were inaccurate in calculation the operations, c) the students have not understood yet about the concept of the square or ribs of the cube, cube surface area, algebraic operations, d) the students were wrong in completion steps, e) the students were wrong in determining the final result, f) the students have not able yet to distinguish between the side and side diagonal.
Keywords : errors, diagnosis, Cube, Cuboids, descriptive
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- DAFTAR PUSTAKA
- Hamzah dan Muhlisrarini. 2014.Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika.Jakarta:Rajawali Pers
- Hudojo, Herman. 1990. Strategi Mengajar Belajar Matematika. Malang: IKIP Malang.
- Jihad dan Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo. Purwanto,Dr.,M.Pd.2017.Evaluasi Hasil Belajar.Yogyakarta:Pustaka Pelajar
- Sahriah,Sitti,dkk.2012. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Operasi Pecahan Bentuk Aljabar Kelas VIII SMP Negeri 2 Malang.Jurnal Pendidikan, Universitas Negeri Malang.
- Suwarto.2013.Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
- Soedjadi. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta : Depdiknas.
- Widdiharto,Rachmadi. 2008. Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika SMP dan Alternatif Proses Remedinya. Yogyakarta : PPPPTK Matematika.
References
DAFTAR PUSTAKA
Hamzah dan Muhlisrarini. 2014.Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika.Jakarta:Rajawali Pers
Hudojo, Herman. 1990. Strategi Mengajar Belajar Matematika. Malang: IKIP Malang.
Jihad dan Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo. Purwanto,Dr.,M.Pd.2017.Evaluasi Hasil Belajar.Yogyakarta:Pustaka Pelajar
Sahriah,Sitti,dkk.2012. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Operasi Pecahan Bentuk Aljabar Kelas VIII SMP Negeri 2 Malang.Jurnal Pendidikan, Universitas Negeri Malang.
Suwarto.2013.Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Soedjadi. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta : Depdiknas.
Widdiharto,Rachmadi. 2008. Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika SMP dan Alternatif Proses Remedinya. Yogyakarta : PPPPTK Matematika.