Main Article Content
Abstract
This study aims to analyze the characteristics, meaning and function of the rhymes of the Kaur community in their relevance to learning rhymes in elementary schools. The type of research used is qualitative and the research method used is descriptive. The research subjects consisted of two community leaders and one head of the Kaur customary institution. Data collection techniques used in this study were interviews with informants and documents. The research instrument used was an interview guide sheet. The research results collected 69 poems of the Kaur community which were obtained from informants and documents. Of the 69 rhymes, there are 10 rhymes which mean expressions of advice, 7 rhymes mean expressions of satire, 3 rhymes mean expressions of advice or advice, 9 rhymes mean expressions of happiness and 33 rhymes mean expressions of sadness and 7 rhymes mean expressions of humor. Of the 69 rhymes, there are 11 rhymes that have an educational function, 20 rhymes have a function of affection, 3 rhymes have a function of appreciation or gratitude, 23 rhymes have a function of language intelligence and 12 rhymes have an entertainment function. Based on the 2013 curriculum for class V semester I, there is relevance for learning pantun in elementary schools at KD 3.6 and KD 4.6.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2023 Dedi Apriansah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Andriani, T. (2012). Pantun dalam Kehidupan Melayu (Pendekatan historis dan antropologis). Jurnal Sosial Budaya 9(2),209.
- Ariyanti, L., D. (2015). Model Pembelajaran Inovatif “Beradu Pantun” Sebagai Upaya Meningkatkan Kreatifitas Memproduksi Teks Pantun dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia, SSN: 2477-636X.
- Fatimah, R., F. (2014). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menulis Pantun pada Mata Pelajaran Bahasa IndonesiaKelas IV a Sdn 17 Kota Bengkulu. Penelitian FKIP Unib.
- Herimanto, & Winarno. (2014). Ilmu Sosial & Budaya Dasar. Jakarta Timur:Bumi Aksara.
- Kosasih, E. (2012). Dasar-dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: Yrama Widya.
- Moleong, L., J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
- Nugraheni, A., S. & Dhyajeng. A., S. (2016). Peningkatan Daya Imajinasi Melalui Menulis Kreatif Pantun Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Kebondalem Kidul I Klaten. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini .1( 2),25.
- Purwandari, R. (2015). Buku Pintar Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Istana Media.
- Ratna, N., K. (2012). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Sadikin, M. (2011). Kumpulan Sastra Analisis Struktur Puisi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
- Santoso, J. (2013). Pantun Puisi Lama Melayu dan Peribahasa Indonesia.Yogyakarta: Araska.
- Sari, E., M. (2012). Peribahasa, Sastra Lama, dan Majas Plus Sinonim, Antonim dan EYD. Jakarta Pusat: Mata Elang.
- Sugihastuti. (2011). Teori Apresiasi Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Sugihastuti. (2011). Teori Apresiasi Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
- Wahyuni, R. (2014). Kitab Lengkap Puisi, Prosa, dan Pantun Lama. Yogyakarta: Saufa.
References
Andriani, T. (2012). Pantun dalam Kehidupan Melayu (Pendekatan historis dan antropologis). Jurnal Sosial Budaya 9(2),209.
Ariyanti, L., D. (2015). Model Pembelajaran Inovatif “Beradu Pantun” Sebagai Upaya Meningkatkan Kreatifitas Memproduksi Teks Pantun dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia, SSN: 2477-636X.
Fatimah, R., F. (2014). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menulis Pantun pada Mata Pelajaran Bahasa IndonesiaKelas IV a Sdn 17 Kota Bengkulu. Penelitian FKIP Unib.
Herimanto, & Winarno. (2014). Ilmu Sosial & Budaya Dasar. Jakarta Timur:Bumi Aksara.
Kosasih, E. (2012). Dasar-dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: Yrama Widya.
Moleong, L., J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nugraheni, A., S. & Dhyajeng. A., S. (2016). Peningkatan Daya Imajinasi Melalui Menulis Kreatif Pantun Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Kebondalem Kidul I Klaten. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini .1( 2),25.
Purwandari, R. (2015). Buku Pintar Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Istana Media.
Ratna, N., K. (2012). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sadikin, M. (2011). Kumpulan Sastra Analisis Struktur Puisi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Santoso, J. (2013). Pantun Puisi Lama Melayu dan Peribahasa Indonesia.Yogyakarta: Araska.
Sari, E., M. (2012). Peribahasa, Sastra Lama, dan Majas Plus Sinonim, Antonim dan EYD. Jakarta Pusat: Mata Elang.
Sugihastuti. (2011). Teori Apresiasi Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sugihastuti. (2011). Teori Apresiasi Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahyuni, R. (2014). Kitab Lengkap Puisi, Prosa, dan Pantun Lama. Yogyakarta: Saufa.