Main Article Content

Abstract

This research is a research on the development. This study aims to produce student worksheets (LKPD) based on the discovery learning model in integrated science learning for fifth grade elementary school to care for the environment and to foster an attitude of caring for the environment in students. The research subjects were a teacher and 19 fifth grade students at SDN 48 Lubuklinggau, South Sumatra. The data collection instrument used was an expert validation questionnaire to test the feasibility. There were 6 experts who became validators, 2 each for the material aspect, language aspect, and display aspect. For student responses, a questionnaire was used which was responded to by 19 fifth grade students and for the teacher's response, a structured interview guide was used. The results of data analysis can be concluded that the LKPD based on the discovery learning model in science learning for class V SD integrated environmental care is declared suitable for use with details of material aspects 0.72 (feasible), language aspects 0.83 (very feasible), and display aspects 0.80 (very worthy). While the results of the field test from the responses of teachers and students have met the criteria for use.

Article Details

How to Cite
Sartika, N., Widi Winarni, E., & Koto, I. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Model Dicovery Learning Terintegrasi Peduli Lingkungan pada Pelajaran IPA SD Kelas V. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 6(1), 121–132. https://doi.org/10.33369/dikdas.v6i1.18984

References

  1. Referensi
  2. Abdulah, Sani. Riduan. 2014. Pembelajaran saintifik untuk kurikulum 2013. Jakarta : Bumi Aksara.
  3. Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  4. Arsyad. (2017) Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
  5. BSNP. (2013). Panduan Pengembangan Bahan ajar. Departemen Pendidikan Nasional. Direktorat Jenderal Managemen Pendidikan Dasar dan Menengah. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas
  6. Cobena, D.,Y. (2020). The Development of Interactive Learning Media with Mind Map Concept in Video Processing Subject. Volume 4 Issue 1. Universitas Indonesia.
  7. Dahar, R.,W. (2006). Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga.
  8. Departemen Pendidikan Nasional . 2008 . Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 27 Tahun 2008 Tentang Standar akademik dan Kompetensi Konselor.[On Line ]. Tersedia : http//www.bnspindonesia.org/document.php?id=44.
  9. Donuhulu, J., Apelino & Hasyda. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar Program Studi PGSD,Universitas Muhammadiyah Kupang Diskusi Daring Tematik Nasional 2020 ISBN 978-623-6613-01-6; Publikasi Online 5 September
  10. Haryono (2013). Konsep Dasar IPA Aspek Fisika dan Kimia. Yogyakarta: Ombak
  11. Hassan. (2005) Kamus Inggris Indonesia, (Jakarta: PT Gramedia.
  12. Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Konstekstual dalam Pembelajaran Abad 21: Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Ghalian Indonesia: Bogor.
  13. Kurniawan, S. (2013). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: ARR-RUZZ MEDIA
  14. Kusmawati, Mia. (2015). Penelitian Pendidikan penjasorkes. Bandung : Alfabeta
  15. Marjohan, M & Afniyanti,R. (2018). Penerapan Nilai Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, Vol, 3 No. 1.
  16. Muhammad Ali (2004). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung:Sinar Batu Algesindo
  17. Muhibbin S. (2010). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya
  18. Mulyasa,K. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  19. Muslichah. (2006). Penerapan Sain Teknologi Masyarakat Dalam Pembelajaran Sain di SD. Depdiknas Dirjen Dikti Direktorat Ketenagaan.
  20. Nenggala, N. (2007). Kesadaran Lingkungan. Jakarta: PT Rinika Cipta
  21. Permendikbud (2016). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti Dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah
  22. Permendikbud (2016.) Nomor 21 Tahun 2016 Tentang Standar Penilaian Pendididkan.
  23. Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogyakarta: Diva Press.
  24. Pratiwi, B. (2015). Lingkungan dan Cara Menjaganya Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  25. Rahayuningsih, Mustaji, & Tjipto (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Dengan Discovery learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Vol 4, No 2, Mei 2018 Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD
  26. Retnawati, (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Parama Publishing.
  27. Rohmad, SW., Wulandari, Y., Nahrowi, M. (2020). Pengembangan Bahan Ajar dengan Pendekatan Kontekstual Berbasis Situs Sejarah untuk Meningkatkan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Journal of Social Studies | Vol 1, No 1,
  28. Setiani, N., (2013). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Program “Green Enivoment” Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  29. Sitepu,B.P. (2012). Penulisan Buku Teks Pelajaran, Bandung:PT. Remaja Rosdakarya.
  30. Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
  31. Sumadi. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: CV Rajawali.
  32. Sundayana, R., (2013). Bahan Ajar Matematika untuk guru, calon guru, orang tua dan para pecinta matematika. Bandung : Alfabeta
  33. Susanto, A., (2015). Teori Belajar Dan Pembelajaran Disekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media
  34. Trianto, (2011), Model Pembelajaran Terpadu Konsep,Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Bumi Aksara
  35. Triwinda, Satinem & Satria,T.,G (2021).Worksheet On The Theme Of Environment Our Best Friend’s Grade Fifth Elementary School Of Sukadana. DOI: https://doi.org/10.21107/Widyagogik/v8i2. 8993. STIKIP Lubuklinggau.
  36. Wahyuni, Fajrie,.N, Bintoro, H.,S & Imaniar Purbasari (2021). Characteristics of Environmental Themes Drawn by Elementary School Students Melisa Tri. Asian Journal of Assessment in Teaching and Learning 11 (I). (22-33).
  37. Widodo, (2017). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) berbasis model Discovery learning untuk Meningkatkan Keterampilan Penyelesaian Masalah Lingkungan Sekitar Peserta Didik di Sekolah DasarJurnal Pendidikan Ilmu Sosial Volume 26, Nomor 2, Desember 2017 e-ISSN 2540-7694 p-ISSN 0854-5251 http://ejournal.upi.edu/index.php/jpis jurnaljpis@upi.edu
  38. Winarni, E.W. (2009), Mengajar IPA Secara Bermakna, Bengkulu: UNIB PRESS.
  39. Winarni, E.W. 2018. Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research And Development (R&D). Jakarta : Bumi Aksara.
  40. Wisudawati, A,W., & Sulistyowati, E. (2017), Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara
  41. Zubaidah, A., (2016) .Psikologi Pembelajaran Matematika.Yogyakarta: Aswaja Pressindo.