Main Article Content
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara menerapkan pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) sehingga dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada pokok bahasan bangun ruang sisi datar. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek Penelitian ini adalah 30 siswa kelas VIIIA SMPN 1 Pondok Kelapa semester genap tahun ajaran 2016/2017. Instrumen yang digunakan adalah lembar observasi aktivitas dan tes hasil belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan terjadi peningkatan aktivitas belajar siswa yang dilakukan dengan cara membentuk kelompok diskusi yang heterogen, menggunakan alat peraga dalam mengkonstruksi ide matematika, membimbing siswa dalam kegiatan kelompok, dan memberikan motivasi dan apresiasi berupa pujian. Hasil belajar siswa juga dapat ditingkatkan dengan cara mengingatkan pada materi pertemuan sebelumnya, mengaitkan manfaat belajar materi melalui masalah kontekstual, memberikan soal latihan, membimbing dalam menemukan konsep melalui LKPD berbasis PMR, mengingatkan untuk membaca materi pertemuan selanjutnya.
Kata kunci: Aktivitas Belajar; Hasil Belajar; PMR.
Abstract
This study aims to find out how to apply the approach of Realistic Mathematics Education (RME) that improves student activities and learning outcomes on the topics of flat side solids. This type of research is Classroom Action Research (CAR). The subject of this research is 30 students of class VIIIA SMPN 1 Pondok Kelapa even semester of 2016/2017 academic year. The instruments used are activity observation sheets and test result of student learning. The results showed that there was an improvement in the student's learning activities by forming heterogeneous discussion groups, using visual aids in constructing mathematical ideas, guiding them to take on the task of group activities, and providing motivation and appreciation in the form of praise. Student learning outcomes can also be improved by reminding the material of previous meetings, linking the benefits of learning materials through contextual issues, giving practice questions, guiding in finding concepts through PMR-based LKPD and reminding them to read the next meeting material.
Keywords: Learning Activity; Learning outcomes; RME.
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Danapriatna, Nana dan Setiawan, Rony. 2005. Pengantar Statistika. Yogyakarta : Graha Ilmu
- Daryanto. 2014. Penelitian Tndakan Kelas dan Peneltian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-Contohnya. Yogyakarta : Gava Media
- Fathurrohman, Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media
- Gravemeijer, K. P. E. (1994). Developing Realistic Mathematics Education. Utrecht : Freudenthal Institute
- Haryono. 2015. Bimbingan Teknik Menulis Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Yogyakarta : Amara Books
- Jihad, Asep dan Haris, Abdul. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo
- Kunandar. 2013. Langkah Mudah Penelitan Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Pers
- Sardiman A.M, 2011. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Rajawali Pers
- Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media
- Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Rajawali Pers
- Trianto. 2011. Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Jakarta : Prestasi Pustakaraya
- Wijaya, Ariyadi. 2012. Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta : Graha Ilmu
References
Danapriatna, Nana dan Setiawan, Rony. 2005. Pengantar Statistika. Yogyakarta : Graha Ilmu
Daryanto. 2014. Penelitian Tndakan Kelas dan Peneltian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-Contohnya. Yogyakarta : Gava Media
Fathurrohman, Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media
Gravemeijer, K. P. E. (1994). Developing Realistic Mathematics Education. Utrecht : Freudenthal Institute
Haryono. 2015. Bimbingan Teknik Menulis Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Yogyakarta : Amara Books
Jihad, Asep dan Haris, Abdul. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo
Kunandar. 2013. Langkah Mudah Penelitan Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Pers
Sardiman A.M, 2011. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Rajawali Pers
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media
Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Rajawali Pers
Trianto. 2011. Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Jakarta : Prestasi Pustakaraya
Wijaya, Ariyadi. 2012. Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta : Graha Ilmu