Main Article Content
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara penerapan model pembelajaran cooperative script untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi lingkaran di SMP Negeri 1 Kota Bengkulu. Jenis penelitian yang dilaksanakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan teknik pengumpulan data melalui tes hasil belajar. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII.6 SMP Negeri 1
Kota Bengkulu tahun ajaran 2016/2017 yang berjumlah 31 orang. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan model kooperatif tipe cooperative script dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Peningkatan hasil belajar siswa dapat dilihat dari peningkatan nilai rata-rata siswa dari siklus I hingga siklus III yaitu : 69,06; 76,4; 86,9 dengan persentase ketuntasan belajar klasikal dari siklus I hingga siklus III yaitu: 28,13%, 40%, 87,09%. Hasil belajar siswa dapat ditingkatkan dengan cara peserta didik membuat ringkasan dan mengembangkan ringkasan dengan bahasa yang lebih sederhana, membimbing dalam kegiatan eksplorasi dan mengerjakan latihan dan memberi motivasi.
Kata Kunci : Cooperative Script, hasil belajar
Abstract
This research aims to find the implementation of cooperative script model to increase student's learning outcome on circle lesson in SMP Negeri 6 Kota Bengkulu. The type of research conducted is Classroom Action Research with data collection techniques through test results. Subjects in this research were students of class VIII 6 SMP Negeri 1 Kota Bengkulu on 2016/2017 school year which 31 students . Improvement of student learning outcomes can be seen from the increase in the average value of students from cycle I to cycle III are: 69,06; 76,4; 86,9 with the percentage of classical learning completeness from cycle I to cycle III that is: 28,13%, 40%, 87,09%. The results of this research indicated that the application of cooperative script model can improve student’s learning outcome. Student’s learning outcomes can be improved by student make summarizing and developing simpler language summaries, guiding in exploration and work-out exercises, as well as providing motivation.
Keywords: Cooperative Script, Learning outcome
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Aqib, Zainal., dkk. (2014). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB dan TK.Bandung: Yrama Widya.
- Daryanto. (2014). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah
- Beserta contoh-contohnya. Yogyakarta:Gava Media.
- Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
- Loviana, Selvi., Nurhanurawati, M. Coesamin. (2013). Pengaruh Penerapan Metode Cooperative Script terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa.
- Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 2, Nomor 2, Mei 2013.
- Maharani, Ervina. (2014). Panduan Sukses Menulis Penelitian Tindakan Kelas yang Simpel, Cepat dan Memikat. Yogyakarta: Parasmu.
- Noor, Aisjah Juliani & Norlaila. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah
- Matematika Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Model
- Cooperative Script. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 2, Nomor 3,hlm 250 – 259, Oktober 2014.
- Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
- Suryani,R. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMATaruna
- Mandiri Pekanbaru.Skripsi tidak diterbitkan. Pekanbaru:Program Studi
- Pendidikan Matematika Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
- Thobroni,M. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz
- Media
- Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif.
- Jakarta: Kencana Prenada Media.
- Ula, S.Shoimatul. (2013). Revolusi Belajar: Optimalisasi Kecerdasan melalui Pembelajara Berbasis Kecerdasan Majemuk. Jakarta: Ar-Ruzz Media.
- Widoyoko, Eko Putro. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta:Pustaka Pelajar
References
Aqib, Zainal., dkk. (2014). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB dan TK.Bandung: Yrama Widya.
Daryanto. (2014). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah
Beserta contoh-contohnya. Yogyakarta:Gava Media.
Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Loviana, Selvi., Nurhanurawati, M. Coesamin. (2013). Pengaruh Penerapan Metode Cooperative Script terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa.
Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 2, Nomor 2, Mei 2013.
Maharani, Ervina. (2014). Panduan Sukses Menulis Penelitian Tindakan Kelas yang Simpel, Cepat dan Memikat. Yogyakarta: Parasmu.
Noor, Aisjah Juliani & Norlaila. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah
Matematika Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Model
Cooperative Script. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 2, Nomor 3,hlm 250 – 259, Oktober 2014.
Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Suryani,R. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMATaruna
Mandiri Pekanbaru.Skripsi tidak diterbitkan. Pekanbaru:Program Studi
Pendidikan Matematika Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Thobroni,M. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz
Media
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif.
Jakarta: Kencana Prenada Media.
Ula, S.Shoimatul. (2013). Revolusi Belajar: Optimalisasi Kecerdasan melalui Pembelajara Berbasis Kecerdasan Majemuk. Jakarta: Ar-Ruzz Media.
Widoyoko, Eko Putro. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta:Pustaka Pelajar