Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan model pembelajaran kooperatif tipe Make A Match dengan model pembelajaran kooperatif tipe Scramble di kelas VII SMP Negeri 22 Kota Bengkulu. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 22 Kota Bengkulu, sedangkan sampelnya yaitu siswa kelas VII A sebagai kelas eksperimen 1 dengan menerapkan pembelajaran Make A Match dan siswa kelas VII B sebagai kelas eksperimen 2 dengan menerapkan model pembelajaran Scramble. Analisis data menggunakan uji-t dengan data berdistribusi normal dan homogen. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh nilai rata-rata siswa yang diajar dengan menggunakan Make A Match lebih tinggi dibandingkan dengan nilai rata-rata siswa yang diajar dengam menggunakan Scramble. Dari hasil penelitian diketahui hasil uji-t dengan thitung (3,28) > ttabel (0,423). Nilai thitung yang diperoleh lebih dari nilai ttabel maka dapat disimpulkan bahwa terdapat Perbandingan Hasil Belajar Siswa Antara Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match dan Tipe Scramble di Kelas VII SMP Negeri 22 Kota.
Kata Kunci : Penelitian Kuasi-ekperimen , Model Pembelajaran Make A Match dan Sramble
ABSTRACT
This research aimed to know the comparison learning Make A Match with learning model Scramble on the study’s result of mathematics for student grade VII SMP Negeri 22 Kota Bengkulu. This research population was students grade VII SMP Negeri 22 Kota Bengkulu where as the sample was student grade VII A as first experiment class by applying Scramble learning and student grade VII B as second experiment class by applying learning Scramble. Data analysis use t-test with normal and homogenous distribution data. Based on the research result, the average score of students who taught using Make A Match was higher than the average score of students taught by using Scramble. From result of research known result of t-test with tcount (3,28) > ttabel (0,423). tcount value obtained more than ttable then it can be concluded that there was Comparison of Student Learning Outcomes Between Cooperative Learning Model Type Make A Match and Type Scramble for grade VII SMP Negeri 22 Kota.
Keywords: Quasi-Experimental Research, Learning model Comparison Make A Match and Sramble
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
- Danim, Sudarwan. 2013. Pengantar Kependidikan. Bandung: Alfabeta
- Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta
- Huda, Miftahul. 2017. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Jakni. 2016. Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta
- Rusman. 2014. Model-model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada
- Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media
- Siregar, Syofian. 2014. Statistika Deskriptif untuk Penelitian. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
- Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
- Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito
- Sunarto dan Hartono, A. 2008. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta
- Yudhanegara, M. R. dan Lestari, K. E. (2017). Penelitian Matematika. Bandung: Refika Aditama.
References
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Danim, Sudarwan. 2013. Pengantar Kependidikan. Bandung: Alfabeta
Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta
Huda, Miftahul. 2017. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Jakni. 2016. Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Rusman. 2014. Model-model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media
Siregar, Syofian. 2014. Statistika Deskriptif untuk Penelitian. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito
Sunarto dan Hartono, A. 2008. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta
Yudhanegara, M. R. dan Lestari, K. E. (2017). Penelitian Matematika. Bandung: Refika Aditama.