Main Article Content
Abstract
Keywords
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Agustina. (2008). Pembelajaran Keterampilan Membaca. Padang: IKIP Padang.
- Amrolani, A., Muslihah, N. N., & Noermanzah, N. (2014). Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi melalui Teknik Imajinasi Siswa Kelas IV SD Negeri 51 Lubuklinggau. Jurnal Perspektif Pendidikan, 8(1), 1-2.
- Anggriani, V. (2016). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Menulis Paragraf Eksposisi Siswa Kelas X SMA N 9 Padang. Padang: STKIP PGRI Sumatera. http://jim.stkip-pgri-sumbar.ac.id/. Diunduh pada 10 Februari 2020.
- Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
- Haryati, H. (2018). Peningkatan Motivasi dan Kemampuan Menulis Teks Deskripsi melalui Pendekatan Proses Siswa Kelas VII Smp Negeri 5 Magelang. Diksi, 25(2). doi:10.21831/diksi.v25i2.15665
- Hasibuan, S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Dengan Metode Latihan Terbimbing Menggunakan Gambar di SMAN 4 Pekanbaru. GERAM, 5(2), 1–6. doi:10.25299/geram.2017.vol5(2).467
- Hermanudin, Suhartono, Suryadi, & Noermanzah. (2019). Improvement of Reading Comprehension Ability by Using Core Models of Class VII a Students of SMP Negeri 10 Bengkulu Tengah. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(12).
- Karto, Suhartono, Susetyo, Noermanzah, Maisarah, I. (2019). The Differences Ability in Writing Descriptive Texts by Using Chain Writing and Conventional Methods. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(10), 2718.
- Khasanah, A. & Cahayani, I. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Strategi Question Answer Relationships (QAR) pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 4(2).
- Kusumaswarih, K. K. (2018). Strategi Kesantunan Berbahasa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Belajar Bahasa, 3(2). doi:10.32528/bb.v3i2.1583
- Manullang, Y. N., & Lubis, M. (2017). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Menulis Ringkasan oleh Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Medan Tahun Pembelajaran 2017/2018. Kode: Jurnal Bahasa, 6(4). doi:10.24114/kjb.v6i4.10836
- Muttaqillah, M. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Eksposisi Melaui Kegiatan Menulis Berita Siswa Kelas X MA Pembangunan UIN Jakarta. Pena Literasi, 2(1), 18. doi:10.24853/pl.2.1.177-188
- Noermanzah, N. (2013). Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri se-Kota Lubuklinggau Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Perspektif Pendidikan, 7(2), 49-50. https://www.ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/JPP/article/view/370
- Noermanzah, N., Abid, S., & Aprika, E. (2018). Pengaruh Teknik Send a Problem terhadap Kemampuan Menulis Daftar Pustaka Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 172. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v1i2.273
- Novia, Tressyalina, & Hafrison, M. Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Eksposisi dengan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X Sma Negeri 7 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2).
- Prayitni, E. T. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
- Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96. doi:10.31537/ej.v4i2.343
- Sari, M.H., Susetyo, Noermanzah, Wardhana, D.E.C., Kusumaningsih, D. (2020). Understanding the Level of Students' Reading Comprehension Ability. Universal Journal of Educational Research, 8(5). https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080521
- Sari, Y., Ramadhan, S, & Rasyid, Y. (2018). Hubungan antara Keterampilan Membaca Pemahaman dengan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas X SMK Negeri 3 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(3).
- Semi. M. A. (2003). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.
- Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta.
- Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
- Umaya, N. M. (2017). Model Penemuan Konsep Berbasis Teks pada Pembelajaran Sastra. Indonesian Language Education and Literature, 2(2), 163. doi:10.24235/ileal.v2i2.1292
References
Agustina. (2008). Pembelajaran Keterampilan Membaca. Padang: IKIP Padang.
Amrolani, A., Muslihah, N. N., & Noermanzah, N. (2014). Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi melalui Teknik Imajinasi Siswa Kelas IV SD Negeri 51 Lubuklinggau. Jurnal Perspektif Pendidikan, 8(1), 1-2.
Anggriani, V. (2016). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Menulis Paragraf Eksposisi Siswa Kelas X SMA N 9 Padang. Padang: STKIP PGRI Sumatera. http://jim.stkip-pgri-sumbar.ac.id/. Diunduh pada 10 Februari 2020.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Haryati, H. (2018). Peningkatan Motivasi dan Kemampuan Menulis Teks Deskripsi melalui Pendekatan Proses Siswa Kelas VII Smp Negeri 5 Magelang. Diksi, 25(2). doi:10.21831/diksi.v25i2.15665
Hasibuan, S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Dengan Metode Latihan Terbimbing Menggunakan Gambar di SMAN 4 Pekanbaru. GERAM, 5(2), 1–6. doi:10.25299/geram.2017.vol5(2).467
Hermanudin, Suhartono, Suryadi, & Noermanzah. (2019). Improvement of Reading Comprehension Ability by Using Core Models of Class VII a Students of SMP Negeri 10 Bengkulu Tengah. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(12).
Karto, Suhartono, Susetyo, Noermanzah, Maisarah, I. (2019). The Differences Ability in Writing Descriptive Texts by Using Chain Writing and Conventional Methods. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(10), 2718.
Khasanah, A. & Cahayani, I. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Strategi Question Answer Relationships (QAR) pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 4(2).
Kusumaswarih, K. K. (2018). Strategi Kesantunan Berbahasa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Belajar Bahasa, 3(2). doi:10.32528/bb.v3i2.1583
Manullang, Y. N., & Lubis, M. (2017). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Menulis Ringkasan oleh Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Medan Tahun Pembelajaran 2017/2018. Kode: Jurnal Bahasa, 6(4). doi:10.24114/kjb.v6i4.10836
Muttaqillah, M. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Eksposisi Melaui Kegiatan Menulis Berita Siswa Kelas X MA Pembangunan UIN Jakarta. Pena Literasi, 2(1), 18. doi:10.24853/pl.2.1.177-188
Noermanzah, N. (2013). Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri se-Kota Lubuklinggau Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Perspektif Pendidikan, 7(2), 49-50. https://www.ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/JPP/article/view/370
Noermanzah, N., Abid, S., & Aprika, E. (2018). Pengaruh Teknik Send a Problem terhadap Kemampuan Menulis Daftar Pustaka Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 172. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v1i2.273
Novia, Tressyalina, & Hafrison, M. Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Eksposisi dengan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X Sma Negeri 7 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2).
Prayitni, E. T. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96. doi:10.31537/ej.v4i2.343
Sari, M.H., Susetyo, Noermanzah, Wardhana, D.E.C., Kusumaningsih, D. (2020). Understanding the Level of Students' Reading Comprehension Ability. Universal Journal of Educational Research, 8(5). https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080521
Sari, Y., Ramadhan, S, & Rasyid, Y. (2018). Hubungan antara Keterampilan Membaca Pemahaman dengan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas X SMK Negeri 3 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(3).
Semi. M. A. (2003). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Umaya, N. M. (2017). Model Penemuan Konsep Berbasis Teks pada Pembelajaran Sastra. Indonesian Language Education and Literature, 2(2), 163. doi:10.24235/ileal.v2i2.1292