Main Article Content
Abstract
Keywords
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
- Awalludin, A., Sanjaya, M. R., & Bataria, A. (2020). Hubungan Pemahaman tentang Surat-Menyurat terhadap Kemampuan Menulis Surat Dinas Siswa Kelas VII SMP Negeri 9 Oku. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 32. doi:10.33369/diksa.v6i1.11436
- Awalludin, A. (2018). Efektivitas Model Decision Making dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Persuasif Siswa Kelas X SMK Trisakti Baturaja. Jurnal Bindo Sastra, 2(1), 160. doi:10.32502/jbs.v2i1.923
- Darma, Y.A. (2009). Analisis Wacana Kritis. Bandung: CV Yrama Widya.
- Frasandy, R. N., & Putri, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Ringkasan Isi Cerita melalui Model Pembelajaran CIRC di MIN 1 Pesisir Selatan. INVENTA, 3(1), 27. doi:10.36456/inventa.3.1.a1805
- Haryati, S. (2013). Meningkatkan Kemampuan Menulis Ringkasan Cerita dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Model Snowball Throwing. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(1). doi:10.32832/tek.pend.v2i1.444
- Indrayatti, W. (2020). Kemampuan Menulis Ringkasan Teks Cerita Siswa Kelas VII Siswa Sekolah Menengah Pertama Kota Tanjungpinang Tahun 2019. Jurnal Kiprah, 8(1), 57–58. doi:10.31629/kiprah.v8i1.2072
- Keraf, G. (2009). Komposisi. Semarang: Bina Putera.
- Magdalena, R. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Ringkasan Teks Bacaan melalui Model Pembelajaran Teknik CIRC (Cooperative Integrated Reading Composition). Deiksis, 9(02), 194-196. doi:10.30998/deiksis.v9i02.1605
- Manullang, Y. N., & Lubis, M. (2017). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Menulis Ringkasan oleh Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Medan Tahun Pembelajaran 2017/2018. Kode: Jurnal Bahasa, 6(4). doi:10.24114/kjb.v6i4.10836
- Noermanzah, N. (2015). Peran Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia dalam Mempertahankan Bahasa Indonesia sebagai Alat Pemersatu Negara Kesatuan Republik Indonesia pada Era Globalisasi. In Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa 2015. Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu, p. 275. http://repository.unib.ac.id/11133/
- Noermanzah, N. (2019). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra, Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 307, https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/11151/5537
- Noermanzah, N., Abid, S., & Aprika, E. (2018). Pengaruh Teknik Send a Problem terhadap Kemampuan Menulis Daftar Pustaka Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 171–172. doi:10.31539/kibasp.v1i2.273
- Tarigan, H.G. (2008). Membaca: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
- Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kancana Prenada Media Group.
References
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Awalludin, A., Sanjaya, M. R., & Bataria, A. (2020). Hubungan Pemahaman tentang Surat-Menyurat terhadap Kemampuan Menulis Surat Dinas Siswa Kelas VII SMP Negeri 9 Oku. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 32. doi:10.33369/diksa.v6i1.11436
Awalludin, A. (2018). Efektivitas Model Decision Making dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Persuasif Siswa Kelas X SMK Trisakti Baturaja. Jurnal Bindo Sastra, 2(1), 160. doi:10.32502/jbs.v2i1.923
Darma, Y.A. (2009). Analisis Wacana Kritis. Bandung: CV Yrama Widya.
Frasandy, R. N., & Putri, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Ringkasan Isi Cerita melalui Model Pembelajaran CIRC di MIN 1 Pesisir Selatan. INVENTA, 3(1), 27. doi:10.36456/inventa.3.1.a1805
Haryati, S. (2013). Meningkatkan Kemampuan Menulis Ringkasan Cerita dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Model Snowball Throwing. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(1). doi:10.32832/tek.pend.v2i1.444
Indrayatti, W. (2020). Kemampuan Menulis Ringkasan Teks Cerita Siswa Kelas VII Siswa Sekolah Menengah Pertama Kota Tanjungpinang Tahun 2019. Jurnal Kiprah, 8(1), 57–58. doi:10.31629/kiprah.v8i1.2072
Keraf, G. (2009). Komposisi. Semarang: Bina Putera.
Magdalena, R. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Ringkasan Teks Bacaan melalui Model Pembelajaran Teknik CIRC (Cooperative Integrated Reading Composition). Deiksis, 9(02), 194-196. doi:10.30998/deiksis.v9i02.1605
Manullang, Y. N., & Lubis, M. (2017). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Menulis Ringkasan oleh Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Medan Tahun Pembelajaran 2017/2018. Kode: Jurnal Bahasa, 6(4). doi:10.24114/kjb.v6i4.10836
Noermanzah, N. (2015). Peran Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia dalam Mempertahankan Bahasa Indonesia sebagai Alat Pemersatu Negara Kesatuan Republik Indonesia pada Era Globalisasi. In Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa 2015. Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu, p. 275. http://repository.unib.ac.id/11133/
Noermanzah, N. (2019). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra, Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 307, https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/11151/5537
Noermanzah, N., Abid, S., & Aprika, E. (2018). Pengaruh Teknik Send a Problem terhadap Kemampuan Menulis Daftar Pustaka Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 171–172. doi:10.31539/kibasp.v1i2.273
Tarigan, H.G. (2008). Membaca: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kancana Prenada Media Group.