Main Article Content

Abstract

Development model this folklore Iesson is background by writer desire which have profession as teacher to bear special Iesson model this subject and of a kind, bearing better Iesson condition in student easiness and class to fond of to read folklore.This research And development aim to give information about existence one of effective Iesson model in course of folklore Iesson to Indonesian teacher, and as positive input in development model folklore Iesson for the sake of furthermore. This Research type is research qualitative using method R&D (Research And Development). Research checking and developing folklore Iesson model in class.This Research instrument is interview do not the structure, and respon assessment enquette addressed to coleage and student as valid determinant of product, and also the field note hit things that happened in product test in class.This Research data is product in the form of substance teach to print containing of development execution guide model folklore Iesson of through copywriting which tried with instrument. Result obtained from research product test applied in class XI IPS 3 SMA Plus Negeri 7 Kota Bengkulu in teaching year 2012 on Wednesday, 16 May 2012 beating 08.45-10.15 WIB is effective, according to, and draw.

Article Details

Author Biography

Vinna Apriola, SMA Plus Negeri 7 Kota Bengkulu

Guru SMA Plus Negeri 7 Kota Bengkulu

References

  1. Indriana, Dina. 2011. Mengenal Ragam Gaya Pemelajaran Efektif. Yogyakarta: Penerbit Diva Press.
  2. Indriati, Etty. 2006. Menulis Karya Ilmiah Artikel, Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
  3. Joyce, Bruce, Marsha Weil, dan Emily Calhoun. 2009. Models of Teaching Model-Model Pengajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  4. Komalasari, Susi. 2010. Kelayakan Media Pemelajaran Terhadap Media Pemelajaran Powerpoint.Tesis Tidak Diterbitkan. Bengkulu: Program Pascasarjana (S2) Pendidikan Bahasa Indonesia, FKIP UNIB.
  5. Kosasih, Engkos. 2006. Cerdas Berbahasa Indonesia Untuk SMA/MA Kelas X. Jakarta: Penerbit Erlangga.
  6. Kosasih, Engkos. 2006. Cerdas Berbahasa Indonesia Untuk SMA/MA Kelas XI. Jakarta: Penerbit Erlangga.
  7. Mafrukhi, dkk. 2007. Kompeten Berbahasa Indonesia untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Erlangga.
  8. Muslich, Masnur. 2010. Text Book Writing Dasar-Dasar Pemahaman, Penulisan, dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
  9. Pannen, Paulina dan Purwanto. 2001. Penulisan Bahan Ajar. Jakarta: Proyek Pengembangan Universitas Terbuka Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
  10. Pengurus Jurnal Pascasarjana (S2) Pendidikan Bahasa Indonesia. 2010. Jurnal Ilmiah: Bisa, Edisi 2 Juli 2010. Bengkulu: Program Pascasarjana (S2) Pendidikan Bahasa Indonesia.
  11. Prahana, Naim Emel.1997. Cerita Rakyat dari Bengkulu 2. Jakarta: PT Grasindo.
  12. Prastowo, Andi. 2011. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif Menciptakan Metode Pemelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: DIVA Press.
  13. Rusman. 2010. Model-model Pemelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
  14. Sanjaya, Wina. 2008. Kurikulum dan Pemelajaran Teori dan Praktik Pengembangan KTSP. Jakarta: Prenada Media Group.
  15. Sayuti, Suminto A.. 1996. Apresiasi Prosa Fiksi. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataran Guru SLTP Setara D3 Tahun 1996-1997.
  16. Sharan, Shlomo. 2009. Handbook of Cooperative Learning -Inovasi Pengajaran dan Pemelajaran untuk Memacu KeberTemuanan Siswa di Kelas. Yogyakarta: Imperium.
  17. Slaunwhite, Steve. 2006. Memulai dan Menjalankan Bisnis Copywriting. Jakarta: Abdi Tandur.
  18. Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.