Main Article Content

Abstract

This research is aimed to obtain a descriptive about Analysis of Various Students’ Language of Class X H SMA Negeri 2 Bengkulu City Used in Their Facebook of the this research is about how the theme of students’ sentences status in their Facebook are, what kind of language and non-language characteristic s of their sentences status in Facebook of students class X H are the research. The data that are collected use purposive sampling technic by taking the samples from sentence status of the students’ Facebook accounts which have been collected. The technics used in data analysis are : (1) data collecting, data presenting, (2) conclusion or verification in document. The research findings are guile diverse themes that emerge, but in a sense more positive tone expression (91,6%) consisting of : interaction, special interaction, expression activity, adage, expression of feeling, expression of feelings provoke cancern, the phrase specifically, and information. While the expression of negative feelings (8,3%). Likewise, the original identity (the original name of the account status) consists of 19 students with a percentage (79,1%) and the remaining 5 students with a pseudonym identity (account status pseudonym) by percentage (20,8%). Linguistic traits often arises is the use of regional languages, although there are also English-speaking. Non-linguistic traits characterized by the use of icons/symbols ( stiker’s or emotion) which describes the feeling.

Keywords

language variety Facebook sociolinguistics

Article Details

Author Biography

Yunial Fahmi, SMA Negeri 2 Kota Bengkulu

Guru Bahasa Indonesia SMA Negeri 2 Kota Bengkulu

References

  1. Azwar, Saifuddin. 2009. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  2. Amir. 2009. Dasar-Dasar Penulisan karya ilmiah. Surakarta: Lembaga. Pengembangan Pendidikan (LPP) UNS dan UPT Penerbitan dan Percetakan UNS (UNS Press).
  3. Brown, Gillian dan George Yule. 1996.( Di Indonesia-kan oleh I. Soetikno) Analisis Wacana. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
  4. Cangara, Hafied. 2012. Pengantar Ilmu Komunikasi (Edisi Kedua). Jakarta: RajaGrafindo Persada.
  5. Cangara, Hafied. 2010. Pengantar Ilmu Komunikasi (Edisi Revisi).Jakarta: RajaGrafindo Persada.
  6. Chaer, Abdul dan Leonie Agustina.2004. Sosiolinguistik: Perkenalan Awal.Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  7. Chaer, Abdul. 2010. Kesantunan Berbahasa. Jakarta: Rineka Cipta.
  8. Darma, Yoce Aliah. 2009. Analisis Wacana Kritis. Bandung: CV Yrama Widya (Bekerja Sama dengan Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (FPBS UPI Bandung).
  9. Danim, Sudarwan. 2007. Metode Penelitian untuk Ilmu-Ilmu Perilaku. Jakarta: Bumi Aksara.
  10. Depdikbud.1996. Kamus Besar Bahasa Indonesia.Jakarta: Depdikbud.
  11. Djajasudarma, Fatimah. 2009. Semantik 2. Pemahaman Ilmu Makna. Bandung: Refika Aditama.
  12. Emzir. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
  13. Ibrahim, Idi Subandy dan Bachruddin Ali Akhmad. 2011. Komunikasi dan Komodifikasi. Mengkaji Media dan Budaya dalam Dinamika Globalisasi. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
  14. Junus, Husain dan Arifin Banasuru. 1996. Bahasa Indonesia. Tinjauan Sejarahnya dan Pemakaian Kalimat yang Baik dan Benar (Sebuah Analisis Teori Praktis). Surabaya: Usaha Nasional.
  15. Keraf, Gorys. 2001. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia.
  16. Kridalaksana, Harimurti. 2009. Pembentukan Kata dalam Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
  17. Mulyana. 2005. Kajian Wacana. Yogyakarta: Tiara Wacana.
  18. Nasution. 2006. Metode Research (Penelitian Ilmiah). Jakarta: Bumi Aksara.
  19. Nababan, PWJ. 1993. Sosiolinguistik. Pengantar Awal.Jakarta: Gramedia.
  20. Parera, J. D. 2009. Dasar-dasar Analisis Sintaksis. Jakarta: Erlangga.
  21. Pateda, M. 1990. Sosiolinguistik. Bandung: Angkasa.
  22. Sukardi. 2004. Metodologi Penelitian Pendidikan. Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.
  23. Sukardi. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan. Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.
  24. Susetyo. 2009. Menulis Akademik(Bahan Ajar). Bengkulu: Program Pascasarjana S-2 Pendidikan Bahasa Indonesia. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu.
  25. Tarigan, Henry Guntur. 1994. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
  26. Wibowo, Wahyu. 2003. Manajemen Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.