ANALISIS NILAI – NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM FILM UPIN DAN IPIN PRODUKSI LES COPAQUE TAHUN 2010

Fazrul Sandi Purnomo(1),
(1) Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung, Indonesia

Abstract


The purpose of this study to determine the values of character education in the film of Upin and Ipin production Les' Copaque in 2010. This research uses descriptive method. The data in this research is the dialogue in the film of Upin and Ipin production in 2010 that contains the value of character education. Based on the analysis found values contained in the film of Upin and Ipin production Les' Copaque in 2010 is religious, honest, tolerance, discipline, hard work, creative, curiosity, appreciate the achievements, friendly, social care / care about others, responsibility, brave, cooperation, mutual help, wisdom, respect for all life forms and environment that care of each other, respect for others / public politeness, and self-respect. There is value that  specially  treated is patriotism because it involves nationalism. Upin and Ipin Film production of Les Copaque in 2010 containing values of character education.  



Keywords


the values, education character, Film

Full Text:

PDF

References


Abidin, Yunus. 2012. Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama.

Aqib, Zainal dan Sujak. 2011. Panduan dan Aplikasi Pendidikan Karakter. Bandung: Yrama Widya.

Aqib, Zainal. 2011. Pendidikan Karakter Membangun Perilaku Positif Anak Bangsa.Bandung: Yrama Widya.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Asmani, Jamal Ma’mur. 2011. Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Diva Press.

Danesi, Marcel. 2010. Pengantar Memahami Semiotika Media. Yogyakarta: Jalasutra.

Emzir. 2011. Metode Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Javandalasta, P. 2011. 5 Hari Mahir Bikin Film. Surabaya: Java Pustaka Group.

Kemdiknas. 2011. Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Puskur-Balitbang, Kemdiknas.

Kesuma, Dharma dkk. 2012.Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Khan, Yahya.2010.Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri.Yogyakarta: Pelangi Publishing.

Lickona. Thomas. 2013. Mendidik untuk Membentuk Karakter: Bagaimana Sekolah dapat Memberikan Pendidikan tentang Sikap Hormat dan Tanggung Jawab. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Mu’in, Fatchul. 2011. Pendidikan Karakter Konstruksi Teoretik dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Muslich, Masnur. 2011. Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurgiyantoro, Burhan. 2010. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Pratista, Himawan. 2008. Memahami Film. Yogyakarta: Homerian Pustaka.

Rabiger, Michael. 2009. Directing the Documentary. Oxford: Elsevier.

Sadiman, Arif S. 2003. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosda.

Suyadi. 2013. Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter.Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Usman, M. Basyiruddin dan Asnawir. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Delia Citra Utama.

Wibowo, Agus. 2013. Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wiyani, Novan Ardy. 2013.Membumikan Pendidikan Karakter di SD. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.




DOI: https://doi.org/10.33369/diksa.v2i2.3411

Article Metrics

 Abstract Views : 23 times
 PDF Downloaded : 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Diksa : Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (E-ISSN: 2460-9145, P-ISSN: 2460-8734)

Publisher: UNIB Press

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License