Main Article Content

Abstract

Monopoly educational media with the theme of environmental preservation is an educational media adapted from the game of monopoly as a learning support, thus helping in growing students' learning motivation to get better learning outcomes. The purpose of this study is to develop and determine the level of validity of the monopoly educational media that has been made. The research method used is Research and Development (R&D) according to Borg and Gall (1983) which was adapted into three stages, namely (1) searching and collecting data, (2) planning, and (3) developing the initial product form. The results of the study based on the validity test of the monopoly educational media with the theme of enviromental preservation for class VII SMP obtained an average score of 81,45% with a very valid category.

Media edukatif monopoly tema pelestarian lingkungan merupakan media edukatif yang diadaptasi dari permainan monopoli sebagai penunjang pembelajaran, sehingga membantu dalam menumbuhkan motivasi belajar siswa untuk mendapatkan hasil belajar yang lebih baik. Tujuan dari penelitian ini yaitu mengembangkan dan mengetahui tingkat kevalidan media edukatif monopoly yang telah dibuat. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) menurut Borg and Gall (1983) yang diadaptasi menjadi tiga tahapan yaitu (1) pencarian dan pengumpulan data, (2) perencanaan, dan (3) mengembangkan bentuk produk awal. Hasil penelitian berdasarkan uji kevalidan media edukatif monopoly tema pelestarian lingkungan untuk kelas VII SMP memperoleh nilai rata-rata 81,45% dengan kategori sangat valid.

Article Details

Author Biographies

Shafira Meilani Rahma Tri Cahyani, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan IPA

Sjaifuddin Sjaifuddin, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan IPA

Adi Nestiadi, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan IPA
How to Cite
Cahyani, S. M. R. T., Sjaifuddin, S., & Nestiadi, A. (2022). Pengembangan Media Edukatif Monopoly pada Pembelajaran IPA di Kelas VII SMP Tema Pelestarian Lingkungan. PENDIPA Journal of Science Education, 6(2), 315–321. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.2.315-321

References

  1. Aqib, Z. (2014). Model-Model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Yrama Widya.
  2. Asiani, A., Sjaifuddin, S., & Biru, L. T. (2022). Analisis Komponen Sikap Ilmiah Siswa Dalam Buku Teks Pelajaran IPA SMP Kelas VII Pada Tema Panas Di Bumiku. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 113–119.
  3. Borg, W. ., & Gall, M. . (1983). Educational Research an Introduction fourth edition. Longman Inc.
  4. Febriyanti, D., Sjaifuddin, S., & Biru, L. T. (2022). Analisis Proses Pembelajaran IPA Terpadu Dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013 Di SMP Kecamatan Sumur-Banten. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 218–225.
  5. Fitriani, A. (2013). Penggunaan Media Berbasis Permainan Monopoli dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT pada Materi Usaha dan Energi di SMP Negeri 12 Kabupaten Tebo. Artikel. Jambi: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Jambi.
  6. Hasanah, U., & Nulhakim, L. (2015). Pengembangan media pembelajaran film animasi sebagai media pembelajaran konsep fotosintesis. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 1(1), 91–106.
  7. Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Diva Press.
  8. Nana, Sudjana dan Ahmad, R. (2010). Media Pengajaran. Sinar Baru.
  9. Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171–210.
  10. Nuryati Supratpto, A. (2013). Permainan Monopoli sebagai media untuk meningkatkan Minat Belajar Tata Boga di SMA. Jurnal Ilmiah Guru “COPE” No, 1.
  11. Putri, A., Sjaifuddin, S., & Berlian, L. (2022). Pengembangan E-Modul IPA Berbasis Adobe Flash Pada Tema Makananku Kesehatanku Untuk Kelas VIII SMP. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 143–150.
  12. Sjaifuddin, S., Hidayat, S., Fathurrohman, M., Ardie, R., & El Islami, R. A. Z. (2019). The development of food security behavior model through environmental-based learning: A system dynamics approach. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(2), 230–240.
  13. Sudijono. (2012). Statistik Pendidikan. Rajawali Press.
  14. Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. PT. Prestasi Pustaka.
  15. Ulfaeni, S. (2017). Pengembangan Media Monergi (Monopoli Energi) Untuk Menumbuhkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPA Siswa SD. Profesi Pendidikan Dasar, 4(2), 136–144.
  16. Wibawanto, W. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Penerbit Cerdas Ulet Kreatif.
  17. Wulandari, Y., & Purwanto, W. E. (2017). Kelayakan aspek materi dan media dalam pengembangan buku ajar sastra lama. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 162–172.
  18. Yolageldili, G., & Arikan, A. (2011). Effectiveness of using games in teaching grammar to young learners. Online Submission, 10(1), 219–229.