Isi Artikel Utama
Abstrak
Rincian Artikel
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Referensi
- Aminuddin. (2011). Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
- Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
- Atmazaki. (2005). Ilmu Sastra: Teori dan Terapan. Bandung: Angkasa.
- Awalludin, A., & Anam, S. (2019). Stratifikasi Sosial dalam Novel Pabrik Karya Putu Wijaya. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 2(1), 15–28. doi:10.31540/silamparibisa.v2i1.276
- Awalludin, A., Sanjaya, M.D., & Sevriyani, N. (2020). Kemampuan dan Kesulitan Siswa Kelas VIII Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Teks Drama. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 18—47, https://doi.org/10.32502/jbs.v4i1.2284
- Efendi, I. (2018). Representasi Sikap Tokoh Utama dalam Mitos Novel Simple Miracles Doa dan Arwah Karya Ayu Utami terhadap Masyarakat. Asas: Jurnal Sastra, 7(2). doi:10.24114/ajs.v7i2.10018
- Fitriani, F., & Endriani, A. (2018). Nilai-Nilai Kehidupan dalam Novel Dilan, Dia Adalah Dilanku Tahun 1990 dan Implementasinya pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. MABASAN, 12(2), 138–139. doi:10.26499/mab.v12i2.60
- Jusuf A.N. (2011). Burung-Burung Cahaya. Yogyakarta: Penerbit Sabil.
- Nilawijaya, R., & Awalludin, A. (2021). Tinjauan Sosiologi Sastra dalam Novel Hafalan Shalat Delisa Karya Tere Liye dan Relevansinya terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 4(1), 13–24. doi:10.31540/silamparibisa.v4i1.1212
- Noermanzah, N. (2017). Plot in a collection of short stories “Sakinah Bersamamu” works of Asma Nadia with feminimism analysis. Humanus, 16(1), 28. doi:10.24036/jh.v16i1.7015
- Noermanzah, N. (2019). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra, Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 307, https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/11151/5537
- Nurgiyantoro, B. (2010). Teori pengkajian fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
- Puspitasari, Y. & Retnosari, I. E. (2020). Dekonstruksi Peran Tokoh dalam Novel Pesantren Impian Karya Asma Nadia. Buana Bastra, 7(2), 53–60. doi:10.36456/bastra.vol7.no2.a3283
- Rahmawati, A. (2019). Nilai Budaya dan Psikologi dalam Cerpen Rumah Batu Kakek Songkok. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 9(1), doi:10.23969/literasi.v9i1.1695
- Renmaur, P. B., & Rutumalessy, M. (2020). Penokohan dalam Novel Surat Kecil untuk Tuhan Karya Agnes Davonar (Kajian Struktural). Mirlam: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 37–50. doi:10.30598/mirlamvol1no1hlm37-50
- Sari, W. W., & Thahar, H. E. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Pukat Karya Tere Liye. Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(3), 480. doi:10.24036/108237-019883
- Semi, M. A. (2003). Metode Penelitian sastra. Bandung: Angkasa.
- Sugianto, S., Lelapary, H. L., & Sapulette, V. (2020). Analisis Tokoh dan Penokohan dalam Novel Amulet dari Nubia Karya Margat (Pendekatan Psikologi Sastra). Mirlam: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 15–26. doi:10.30598/mirlamvol1no1hlm15-26
- Sulaeman, A., Goziyah, Purawinangun, I.A., Noermanzah. (2020). Social Value in the Novel Hatta: Aku Datang karena Sejarahby Sergius Sutanto as Teaching Materials in Teaching Literature in Schools. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(3). 611-612. http://www.ijstr.org/paper-references.php?ref=IJSTR-0320-32332
- Sumardjo, J. & Saini K.M. (2005). Apresiasi Kesusastraaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
- Susanto, D. (2018). Karya Sastra Terjemahan sebagai Sarana Pembelajaran Sastra. Jurnal Tuturan, 1(1), 15. doi:10.33603/jt.v1i1.1087
- Tarigan, H. G. (2004). Prinsip-Prinsip Dasar Sastra. Bandung: Angkasa.
Referensi
Aminuddin. (2011). Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Atmazaki. (2005). Ilmu Sastra: Teori dan Terapan. Bandung: Angkasa.
Awalludin, A., & Anam, S. (2019). Stratifikasi Sosial dalam Novel Pabrik Karya Putu Wijaya. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 2(1), 15–28. doi:10.31540/silamparibisa.v2i1.276
Awalludin, A., Sanjaya, M.D., & Sevriyani, N. (2020). Kemampuan dan Kesulitan Siswa Kelas VIII Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Teks Drama. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 18—47, https://doi.org/10.32502/jbs.v4i1.2284
Efendi, I. (2018). Representasi Sikap Tokoh Utama dalam Mitos Novel Simple Miracles Doa dan Arwah Karya Ayu Utami terhadap Masyarakat. Asas: Jurnal Sastra, 7(2). doi:10.24114/ajs.v7i2.10018
Fitriani, F., & Endriani, A. (2018). Nilai-Nilai Kehidupan dalam Novel Dilan, Dia Adalah Dilanku Tahun 1990 dan Implementasinya pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. MABASAN, 12(2), 138–139. doi:10.26499/mab.v12i2.60
Jusuf A.N. (2011). Burung-Burung Cahaya. Yogyakarta: Penerbit Sabil.
Nilawijaya, R., & Awalludin, A. (2021). Tinjauan Sosiologi Sastra dalam Novel Hafalan Shalat Delisa Karya Tere Liye dan Relevansinya terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 4(1), 13–24. doi:10.31540/silamparibisa.v4i1.1212
Noermanzah, N. (2017). Plot in a collection of short stories “Sakinah Bersamamu” works of Asma Nadia with feminimism analysis. Humanus, 16(1), 28. doi:10.24036/jh.v16i1.7015
Noermanzah, N. (2019). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra, Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 307, https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/11151/5537
Nurgiyantoro, B. (2010). Teori pengkajian fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Puspitasari, Y. & Retnosari, I. E. (2020). Dekonstruksi Peran Tokoh dalam Novel Pesantren Impian Karya Asma Nadia. Buana Bastra, 7(2), 53–60. doi:10.36456/bastra.vol7.no2.a3283
Rahmawati, A. (2019). Nilai Budaya dan Psikologi dalam Cerpen Rumah Batu Kakek Songkok. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 9(1), doi:10.23969/literasi.v9i1.1695
Renmaur, P. B., & Rutumalessy, M. (2020). Penokohan dalam Novel Surat Kecil untuk Tuhan Karya Agnes Davonar (Kajian Struktural). Mirlam: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 37–50. doi:10.30598/mirlamvol1no1hlm37-50
Sari, W. W., & Thahar, H. E. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Pukat Karya Tere Liye. Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(3), 480. doi:10.24036/108237-019883
Semi, M. A. (2003). Metode Penelitian sastra. Bandung: Angkasa.
Sugianto, S., Lelapary, H. L., & Sapulette, V. (2020). Analisis Tokoh dan Penokohan dalam Novel Amulet dari Nubia Karya Margat (Pendekatan Psikologi Sastra). Mirlam: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 15–26. doi:10.30598/mirlamvol1no1hlm15-26
Sulaeman, A., Goziyah, Purawinangun, I.A., Noermanzah. (2020). Social Value in the Novel Hatta: Aku Datang karena Sejarahby Sergius Sutanto as Teaching Materials in Teaching Literature in Schools. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(3). 611-612. http://www.ijstr.org/paper-references.php?ref=IJSTR-0320-32332
Sumardjo, J. & Saini K.M. (2005). Apresiasi Kesusastraaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Susanto, D. (2018). Karya Sastra Terjemahan sebagai Sarana Pembelajaran Sastra. Jurnal Tuturan, 1(1), 15. doi:10.33603/jt.v1i1.1087
Tarigan, H. G. (2004). Prinsip-Prinsip Dasar Sastra. Bandung: Angkasa.