Main Article Content

Abstract

This study aims to determine students’ perception of the Brain-Based Learning Model (MPBO) in learning of comprehension reading. This study uses a descriptive method with a qualitative approach. The data collection technique used is a questionnaire in the form of a Likert scale. The data for each variable is processed by the following steps: grouping the data, tabulating the data, presenting the data in tabular form, calculating scores, presenting the data in the form of pictures, and drawing conclusions both for each variable and as a whole. This study concludes that students consider MPBO is good when used in learning of comprehension reading. This can be seen from the perception score given by students, which is 424. If it is presented, the score becomes 84.50%. This means that students' perceptions are slightly agree.

Keywords

perception Brain Based Learning Model (MPBO) reading comprehension

Article Details

Author Biography

Dadun Kohar, Universitas Wiralodra

Dosen Universitas Wiralodra

References

  1. Bogdan, Robert dan Taylor. (1992). Pengantar Metode Penelitian Kualitatif. Terjemahan oleh Arief Rurchan, Surabaya: Usaha Nasional.
  2. Gross, R. (2012a). Psychology the science of mind and behavior. (Edisi Keenam). Buku Pertama. Penerjemah: Drs. Helly Prajitno Soecipto, M.A.& Dra. Sri Mulyantini Soecipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  3. Gross, R. (2012b). Psychology the science of mind and behavior. (Edisi Keenam). Buku Kedua. Penerjemah: Drs. Helly Prajitno Soecipto, M.A.& Dra. Sri Mulyantini Soecipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  4. Hartati, Sri. (2017). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Kartu Berwarna pada SIswa Kelas IA MIN 1 Kota Bengkulu. Dalam Diksa: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 3. No. 1, 2017, 1-11. doi: https://doi.org/10.33369/diksa.v3i1.11495.
  5. Jensen, E. (2008). Brain-Based Learning: Pembelajaran Berbasis Kemampuan Otak; Cara Baru dalam Pengajaran dan Pelatihan. Edisi Revisi. Penerjemah: Narulita Yusron. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  6. Jensen, E. (2011). Pembelajaran Berbasis-Otak: Paradigma Pengajaran Baru. (Edisi Kedua). Penerjemah Benyamion Molan. Jakarta: Indeks.
  7. Kohar, Dadun. (2017). “Perbandingan Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Otak (MPBO) dan Model Pembelajaran Peningkatan Kapasitas Berpikir (MPPKB) dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman di SMPN Unggulan Sindang Indramayu.” Disertasi. Universitas Pendidikan Indonesia.
  8. Kusumoputro, S. dan Lily D. S. (2008) Belajar & Pola Pikir Berbasis Mekanisme Otak (Whole-Brain Thinking). Jakarta: UI Press.
  9. Muchlas, M. (2008). Perilaku Organisasi. Yogyakarta: UGM Press.
  10. Mustopa, Empep dan Febi Junaidi. (2020). “Persepsi Siswa terhadap Pembelajaran Menulis Puisi dengan Teknik Akrostik di SMK Negeri 1 Ketapang”. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra. Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni. Universitas Bengkulu.
  11. Nurmaliah, Siti dan Nunung Nursyamsiah. (2020). “Persepsi Peserta Didik terhadap Media Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Masa Pandemi Covid-19”. Klitika Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Volume 2 Nomor 2. Desember 2020. Universitas Veteran Bangun Nusantara.
  12. Putikadyanto, Agus Purnomo Ahmad, dkk. (2021). “Persepsi Siswa terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Daring di SMAN 1 Pasuruan”. Ghancaran Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Special Edition: Lalonget II. November 2021. IAIN Madura.
  13. Rusyana, Yus. 1982. Metode Pengajaran Sastra: Untuk Mahasisiwa FKSS dan Guru Pengajar Sastra. Bandung: CV Gunung Larang
  14. Schunk, D.H. (2012). Learning theoris an educational persepective; teori-teori pembelajaran: perspektif pendidikan. (Edisi Keenam). Penerjemah: Eva Hamdiah & Rahmat Fajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  15. Shaleh, Abdul Rahman. (2004). Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.
  16. Smith, E.E. & Kosslyn, S.M. (2014). Psikologi kognitif: pikiran dan otak. Penerjemah Drs. Helly Prajitno Soecipto, M.A.& Dra. Sri Mulyantini Soecipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  17. Solso, R.L. dkk. (2007). Psikologi kognitif. (Edisi kedelapan). Alih bahasa: Mikael Rahardanto dan Kristianto Batuadji. Jakarta: Erlangga.
  18. Sternberg, R.J. (2008). Psikologi kognitif. (Edisi Keempat). Penerjemah Yudi Santoso. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  19. Sugiyono. (2007) Metode penelitian pendidikan: pendekatan kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  20. Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
  21. Surya, Moh. 1992. Psikologi Pendidikan. Edisi Revisi. Bandung: Publikasi Jurusan Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Fakultas Ilmu Pendidikan Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Bandung
  22. Walgito, B. (2010). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Off.
  23. Zahra, Dina & Afnita. (2020). “Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Deskripsi dengan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bonjol.” Dalam Diksa: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 6. No. 2, 2020, 83-92. doi: https://doi.org/10.33369/diksa.v6i2.11062.