Main Article Content

Abstract

The purpose of the study to explain the interest in reading, the ability to write a text to speech. In this study was text reading and writing text to speech ability tests, the reseach method used is descriptive correlational method that consist of two variables. The population of this study were all students of class X SMA Negeri 7 Kota Lubuklinggau academic year 2015/2016. This sample is the total sample as the sample is less than 100. Tecnik date collection used in this study is a questionnaire tests for reading and wrting text to speech ability test in reseach interest in reading the average student belonging to the category of very happy to read (3,76) and the ability to write text to speech average belong to the category good (76,77) based on the result of test analysis obtained correlation r = 0,4293 count greater than r table = 0,364 Ha than H0 resected and accepted. So that it can be concluded that the relationship small (low) between interest in reading with the ability two write text to speech or students in the classroom X SMA Negeri 7 Kota Lubuklinggau.

Keywords

reading interest reading ability writing

Article Details

Author Biography

Nilawati Nilawati, SMA Negeri 7 Lubuklinggau

Guru Bahasa Indonesia di SMA Negeri 7 Lubuklinggau

References

  1. Arikunto, Suharsimi. 2010. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  2. Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Heriadi, Meddyan. 2014. “Hubungan antara Minat membaca dengan Kemampuan Menulis Cerpen Mahasiswa S1 Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Bengkulu: Universitas Bengkulu”. “Tesis tidak diterbitkan”. FKIP Bengkulu: Program Pascasarjana.
  4. Indrawati. 2009. Bahasa dan Sastra Indonesia. SMA/MA Kelas X. Jakarta: Pusat Perbukuan Depertemen Pendidikan Nasional.
  5. Marwoto, dkk. 1987. Komposisi Praktis. Yogyakarta: Hanindita.
  6. Musaba, Zulkipli. 2012. Bahasa Indonesia untuk Mahasiswa. Banjarmasin: Aswaja Presssindo.
  7. Nurgiyantoro, Burhan. 2009. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
  8. Oka, I Gusti Ngurah. 1983. Pengantar Membaca dan Pengajarannya. Surabaya: Usaha Nasional.
  9. Parera, Jos Daniel. 1982. Belajar Mengemukakan Pendapat. Jakarta: Erlangga.
  10. Purwo, Bambang Kaswanti. 1997. Pokok-pokok Pengajaran Bahasa dan Kurikulum 1994 Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud.
  11. Rahim, Farida. 2007. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
  12. Rohmadi Muhammad dkk. 2008. Teori dan Aplikasi Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Surakarta: UNS Press.
  13. Saddhono, Kundharu dan Slamet, St.Y. 2012. Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Bandung: Karya Putra Darwanti.
  14. Sardiman. 1983. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
  15. Shaleh, Abdul Rahman. 2004. Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.
  16. Surya, Muhammad. 2000. Karakteristik Pelajar dalam Proses Belajar. Bandung: Media pembinaan.
  17. Surya, Muhammad. 2015. Strategi Kognitif dalam Proses Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
  18. Susetyo, 2015, Penelitian Kuantitatif dan Penelitian Tindakan Kelas. Bengkulu: Universitas Bengkulu.
  19. Syamsudin, dkk. 2007. Metode penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  20. Tarigan, Henry Guntur. 2013. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
  21. Yulistio, Didi. 1996. “Sumbangan Minat, Kompetensi Kebahasaan, dan Kemampuan Penalaran pada Kemampuan Menulis dalam Bahasa Indonesia pada Mahasiswa Universitas Bengkulu”. “Tesis tidak diterbitkan”. IKIP Malang: Program Pascasarjana.