Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to produce booklet learning media, to determine user responses and to determine the effectiveness of booklet learning media with a scientific approach to animal life cycle material to improve student learning outcomes. The type of research used is the development (Research and Development). The research model in the development of learning media is the ADDIE model. The types of data used are qualitative and quantitative data using interview instruments, need analysis questionnaires, questions, expert validation and user response questionnaires. Based on the results of the study, it can be concluded that the learning media used is appropriate to be used as a medium for learning natural sciences for class IV animal life cycle material. The results of the validation of material experts are 80%, the results of the validation of linguists are 80%, and the results of the validation of media experts are 70%. From the results of user responses to the booklet media, it is very good according to the results of student questionnaire analysis from aspects of attention 70%, aspects of interest 81%, aspects of confidence 76%, and aspects of satisfaction 62%. Based on the results of the t-test with tcount = 0.34 > ttable of 0.012, then Ho can be accepted. So it can be concluded that booklet media can improve the learning outcomes of fourth grade students at SDN 102 North Bengkulu.

Article Details

How to Cite
imm, W. I., Irwan Koto, & Endang Widi Winarni. (2022). PENGEMBANGAN BOOKLET DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK MATERI SIKLUS HIDUP HEWAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA KELAS IV PADA MATA PELAJARAN IPA. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 1(2), 188–197. https://doi.org/10.33369/kapedas.v1i2.23266

References

  1. Abdul Majid.(2014).Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
  2. Abidin, Mulyati, dan Yunansah. (2015). Pembelajaran literasi: dalam konteks pendidikan multiliterasi, integratif, dan berdiferensiasi. Bandung: Rizqi Press.
  3. Adam, Steffi & M. T. Syastra.(2015). Pemanfaatan Media Pembelajatan Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam.CBISJournal, 3 (1).
  4. Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Tineka Cipta.
  5. Arsyad, Azhar. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta:PT.Raja Gravindo Persada.
  6. Asa, (2022). Pengembangan Media Booklet pada Materi Sifat-Sifat Bangun Datar untuk Meningkatkan Pemahaman pada Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar ISSN: 2614-6754
  7. Bagaray, Felisa E.K. dkk. (2016). Perbedaan Efektivitas DHE DenganMedia Booklet dan Media Flip Chart Terhadap Peningkatan Pengetahuan Kesehatan Gigi dan Mulut Siswa SDN 126 Manado. Jurnale-GiGi(eG).
  8. B.P. Sitepu. (2012). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  9. BSNP. (2006). Lampiran 1 Peraturan Mendiknas No. 22 Tahun 2006. Jakarta: Depdiknas. Dirjen Mandikdasmen. Direktorat Pembinaan TK dan SD.
  10. BSNP. (2008). Pedoman Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Seklah Dasar. Jakarta: BNSP.
  11. Darmoko. (2012). Pengaruh Media Booklet Terhadap Peningkatan Pengetahuan Petani. Jurnal Penelitian Pertanian. 2 (13).
  12. Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media
  13. Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
  14. Djamarah, Syaiful Bahri.(2019).Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  15. Ewles, M. (2011). Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Karakteristik, Dan Imlementasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
  16. Faisal. (2014). Sukses Mengawali Kurikulum 2013 Di SD. Yogyakarta; Diandra Creative
  17. Fauziyah, Z. (2017). Pengembangan Media Berbasis Booklet Pada Mata Pelajaran Biologi Untuk Siswa Kelas X MIA 1 Madrah Aliyahpao-Pao.Skripsi. Jurusan Pendidikan Biologi FTK UIN Makassar.
  18. Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
  19. Ilsadiati, Mislinawati, & Tursinawati. (2017). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Kelas V pada Pembelajaran IPA di SD Negeri Unggul Lampeuneurut Aceh Besar. Jurnal Ilmu Pendidikan Guru SD. Vol. 2, No. 4, hlmn. 27–35.
  20. Mahananingtyas, E. (2014). Hasil Belajar Kognitif, Efektif, Dan Psikomotor Melalui Penggunan Jurnal Bagi Mahasiswa PGSD. Jurnal Universitaspattimura.
  21. Mahendrani, K. (2015). Pengembangan Booklet Etnosains Fotografi Tema Ekosistem Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Siswa Smp. Journal Unnes Science Education. Vol 4, Nomor 1. Semarang: Unnes. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej/article/view/7936
  22. Mahendrani, K. (2015). Pengembangan Booklet Etnosains Fotografi Tema Ekosistem Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Siswa Smp. Journal Unnes Science Education. Vol 4, Nomor 1. Semarang: Unnes.https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej/article/view/7936
  23. Nachiappan, S., & Rohani, S.J.H. (2011). The Role Of Education Psychology In Developing Lessons Incd Formats Using Proverbs In Essay Writing Of Primary School Students In Malaysia. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 12.
  24. Nana Sudjana & Ahmad Rivai. (2017). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
  25. Nilna (2022) Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Pada Materi Benda di Sekitar untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SDN Wonorejo 02 Kabupaten Blitar.
  26. Pertiwi. (2019). Mengoptimalkan Perkembangan Kognitif Anak Melalui Kegiatan Bermain. Jurnal Raudhah. Vol.IV, No.02.ISSN:2338-2163.
  27. Retnawati, Heri. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Parama Publishing.
  28. Sanjaya, Wina. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
  29. Simamora, H.R. (2009). Buku Ajar Pendidikan Dalam Keperawatan. Jakarta: Kedokteran EGC.
  30. Sopyan, (2022) Pengembangan Bahan Ajar Booklet Berbasis Kontekstual Pada Materi Sumber Energi Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Volume 4 Nomor 1Tahun 2022 Research & Learningin Primary Education.
  31. Sugiyono. (2010-2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.
  32. Sudjana, N dan Rivai, A. (2013). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo. Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  33. Sundayana, Rostina. (2015). Statistik Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  34. Suryani. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Penerbit Graha Ilmu.
  35. Winarni, Endang Widi. (2018). Teori Dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara
  36. Winarni, E. W,2012. Inovasi dalam Pembelajaran IPA. Bengkulu: FKIP UNIB.
  37. Yani, A & Ruhimat, M.(2018). Teori Dan Implementasi Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Bandung: PT. Refika Aditama.
  38. Zuhdan, K. Prasetyo. (2011). Bahan Ajara Pemantapan Penguasaan Materi Pendidikan Profesi Guru IPA, Konsep Dasar Pendidikan IPA. Universitas Negeri Yogyakarta.