Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to develop worksheets with a scientific approach based on the ethnomathematics of the traditional Cak-Belikak game on polygon geometry material in grade IV elementary schools that are valid and interesting for students. The LKPD development model used is the 4D model from Thiagarajan, which consists of the following stages: 1) Define, 2) Design, 3) Develop, and 4) Disseminate. Development activities are limited to the development stage (Develop). The dissemination stage was not carried out due to the Covid-19 pandemic situation. The results of the analysis of the validity of LKPD using the Aiken's V formula show that the results of the development of LKPD in this study, "Very Feasible" with an average coefficient of validity of the experts' assessment is 0.91. Furthermore, the results of the reliability analysis of the experts' assessments using the Percentage of agreements (R) formula from Cohen Kappa show that the percentage of agreement of the material expert validator is 75% (moderate), the percentage of agreement of the linguist validator is 78% (moderate) and the percentage of agreement of the media expert validator is 84% (strong ). And based on the results of the analysis of students' responses, it shows that the percentage of students' attractiveness to LKPD is 95% (very interesting). Based on the results of this analysis, it shows that the LKPD with a scientific approach based on ethnomathematics of the traditional Cak-Belikak game on polygon geometry material in grade IV of elementary school is feasible and interesting.

Keywords

LKPD, Scientific, Ethnomathematics, Cak-Belikak.

Article Details

How to Cite
Nurochim, Susanta, A., & Koto, I. (2023). Pengembangan LKPD dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Etnomatematika Permainan Tradisional Cak-Belikak pada Materi Geometri Segi Banyak di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(1), 166–179. https://doi.org/10.33369/kapedas.v2i1.26448

References

  1. Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika SD dengan Menggunakan Media Manipulatif. Forum Paedagogik, VI(01), 72–89.
  2. Aprilia, E. D. (2019). Etnomatematika pada Permainan Tradisional Engklek Beserta Alatnya Sebagai Bahan Ajar. 10, 85–94.
  3. BNSP. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. In Badan Standar Nasional Pendidikan (pp. 1–68).
  4. Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta : Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas, Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah
  5. Depdiknas. (2016a). Panduan pembelajaran Matematika dan PJOK (p. 1).
  6. Depdiknas. (2016b). Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah (pp. 1–15).
  7. Febriyanti, C., Prasetya, R., & Irawan, A. (2018). Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Engklek Dan Gasing Khas Kebudayaan Sunda. Barekeng: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 12(1), 1. https://doi.org/10.30598/vol12
  8. Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9, pp. 1689–1699).
  9. Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018 Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 tingkat SD/MI.
  10. Majelis Permusyawaratan Rakyat. (2000). UUD Negara RI Tahun 1945. 1–28. https://www.mkri.id/index.php?page=web.PeraturanPIH&id
  11. McHugh, L. . (2012). Interrater Reliability: The Kappa Statistic. Biochemia Medica, 22(3), 276–279.
  12. Permendikbud. (2018). Permendikbud No. 37 tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahn 2016 Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. In JDIH Kemendikbud (Vol. 2025, pp. 1–527).
  13. PP. (2005). Peraturan Pemerintah tentang standar nasional pendidikan dengan (PP no. 19 tahun 2005). Sekretariat Negara Indonesia, 1, 1–95.
  14. Richardo, R. (2017). Peran Ethnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118. https://doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).118-125
  15. Thiagarajan, S., Semmel, D. S & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Expectional Children. Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota.
  16. UU-Sisdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (Vol. 1, Issue 1, pp. 1–51). http://dx.doi.org/10.1016
  17. Wahyuni, A. (2013). Peran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa: Penguatan Peran Matematika Dan Pendidikan Matematika Untuk Indonesia Yang Lebih Baik, 1, 111–118.
  18. Widjajanti, E. (2008). Kualitas Lembar Kerja Siswa. Pelatihan Penyusunan LKS Mata Pelajaran Kimia Bersarkan Kurikulum Satuan Pendidikan Bagi Guru SMK/MAK, 1–7.
  19. Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif, PTK, R & D. Bumi Aksara.
  20. Yuliati, Y. (2016). Buku Siswa Matematika Untuk Siswa SD/MI Kelas IV (C. Setyowati (ed.); Cetakan ke). CV.Arya Duta.