Main Article Content

Abstract

This study aims to develop LKS with integrated realistic mathematics. The development model used is a procedural model of Borg & Gall with six stages, namely (1) Preliminary Study (Research and information collecting), (2) Planning (Planning), (3) Development of Initial Product Design (Develop Preliminary form of Product). (4) Preminary Field Testing. The research was carried out at SD Negeri 01 Pendopo and the subjects of the research were 28 students in class IA. The result of this study is an integrated LKS of realistic mathematics on valid number material based on the assessment of material experts, linguists, and media experts. The feasibility value of the material expert is 0.9833, the feasibility of the linguist is 0.958, while the feasibility of the media expert is 0.8. And the student response was 9.6% while the teacher gave a positive response. These results showed that LKS with realistic mathematical integration was feasible and received a positive response.

Keywords

LKS, Realistic Mathematics, Mathematics

Article Details

How to Cite
Arianita, Y., Susanta, A., & Koto, I. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Terintegrasi dengan Pendekatan Matematika Realistik pada Materi Bilangan di Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(1), 126–135. https://doi.org/10.33369/kapedas.v2i1.26462

References

  1. Athar,G.A. (2012).Pengembangan Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik(PMR)Berbasis Budaya Cerita Rakyat Melayu Riau. Prosiding.
  2. Bhoke, W. (2019). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Berbantuan LKS Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa Kelas V SD Gugus 2 Kecamatan Bajawa Kabupaten Ngada. Ejurnal IMEDTECH, 3(2).
  3. Depdiknas. (2006). Pedoman Memilih dan Menyusun Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas
  4. Effendi, H., & Hendriyani, Y.(2018). Pengembangan Model Blended Learning Interaktif Dengan Prosedur Borg And Gall. Disajikan pada Seminar International Seminar On Education (ISE) 2016.
  5. Gravemeijer, K.(1994). Developing Realistic Mathematics Education, : onwikkelen van relistich reken/wiskundeonderwijs (met een samenvatting in het nederlands). Nederland: Universiteit Utrechte.
  6. Hudojo, H. (2001). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: JICA
  7. Johar, R. (2012). Domain soal PISA untuk literasi matematika. Jurnal Peluang, 1(1), 30.
  8. Kemendikbud. (2013). Kurikulum 2013 Kompetensi Dasar Sekolah Dasar (SD)/Madrasah Ibtidaiyah (MI).Jakarta: Kemendikbud.
  9. Kurniawan, R., & Azwar, S. (2017). Konstruksi Skala Kepedulian terhadap Penggunaan Energi. Jurnal Ilmu Perilaku, 1(1), 22-32.
  10. Mudrikah, Y. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Matematika Berbasis Discovery Learning Pada Materi Turunan Fungsi Untuk Siswa Kelas XI IPS di MA Patra Mandiri Plaju (Doctoral dissertation, UIN RADEN FATAH PALEMBANG).
  11. Mustaming, A.,Cholik, M. & Nurlaela, L. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran memperbaiki unit-unit kopling dan komponen-komponen sistem pengoperasiannya dengan model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI Otomotif SMK Negeri 2 Tarakan. Pendidikan Vokasi: Teori dan praktek, 3(01).
  12. Prastowo, A. (2015). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. Jakarta: Prenada Media.
  13. Savitri, D.I.(2019). Penggunaan Pembelajaran 4.0 Berbantuan Aplikasi Google Classroom dan Google Form Dalam Mata Kuliah Ilmu Sosial Budaya Dasar. Jurnal Borneo Saintek, 2(1),http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/borneo_saintek/article/view/632/0
  14. Soedjadi, R (2001). Pemanfaatan Realitas dan Lingkungan dalam Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan pada Seminar Nasional RealisticMathematics Education di FMIPA UNESA tanggal 24 Februari 2001.
  15. Solchan, T. W., Mulyati,Y., Syarif, M., Yunus, M., Werdiningsih, E.,& Pramuki, B. E,. (2014). Pendidikan Bahasa Indonesia di SD. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.