Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is to analyze the influence of science learning using problem-based LKPD on the dimensions of focus, reason, and inference thinking abilities, as well as to analyze the relationship between focus, reason, and inference thinking abilities in science learning using problem-based LKPD. The type of research used is quasi-experimental research using a pretest-posttest control group design. The instruments used are a questionnaire and an expert validation sheet. Based on the two-tailed Asymp sig. value, it is 0.000 < 0.05. It can be concluded that the use of problem-based LKPD in science learning significantly affects the dimensions of focus, reasoning, and inference thinking skills. Furthermore, there is a significant relationship in the dimension of focus thinking ability with reasoning using problem-based LKPD in science learning, while for inference thinking ability, there is no significant relationship with focus thinking and reasoning ability.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2025 Anthon Prasthiyo A.D.W, Endang Widi Winarni, Abdul Muktadir

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Karya ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License .
References
- Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., & Bestary, R. 2021. Modul Pembelajaran 3 Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta : Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
- Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan No 32 /H/KR/2024 tentang Capaiaan Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum.
- Fridanianti, A., Purwati, H., & Murtianto, Y. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Kelas VII SMP Negeri 2 Pangkah Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Kognitif Impulsif. Journal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(1), 11-20. https://doi.org/10.26877/aks.v9i1.2221.
- Gusyanti, C., & Sujarwo (2021). Analysis Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Educational Research and Social Studies, 2 (4). https://doi.org/10.51178/cjerss.v2i4.320.
- Hamzah, R, A., Mesra, R., Karo, K, B., Alifah, N., Hartini, A., Agusta, H, G, P., Yusuf, F, M., Subroto, D, E., Laila, F., Lisarani, V., Ramadhani, M, I., Larekeng, S, H., Tunnoor, S., Bayu, R., Pinasti, T. (2022). Strategi Pembelajaran Abad 21. Medan: PT. Mifandi Mandiri Digital.
- Handayani, N., Winarni, E, W., & Susanta, A. (2024). Pengaruh Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran IPA dengan Materi Siklus Air Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SD. Jurnal Kapedas, 3(1) 151-156. https://doi.org/10.33369/kapedas.v3i1.29017
- Hidayanti, R, Alimuddin, Syahri, A, A. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender Pada Siswa Kelas Viii.1 Smp Negeri 2 Labakkang. Jurnal suara Intelektual Gaya Matematika, 12 (1). https://doi.org/10.26618/sigma.v12i1.3913.
- Hutagalung, M, T., Siagian, A, F., Saragih, S, T. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Subtema Sumber Energi. Jurnal Edu Cendikia.3(2)2798-365X. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i02.3058.
- Juhaeriah, D., Hidayat, S., Sudrajat, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan LKPD Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Siswa Kelas VI SD. Jurnal Muara Pendidikan. 7(2) 157-165. https://doi.org/10.52060/mp.v6i2.495.
- Kosasih, E. 2021. Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta : Bumi Aksara.
- Kumala, Farida Nur. (2016). Pembelajaran IPA SD. Malang : Ediide Infografika.
- Megawati, J., Susanta, A., Muktadir, A. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) Menggunakan Rumah Adat Bubungan Lima dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Bangun Ruang Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Kapedas 2 (2) 307-318. https://doi.org/10.33369/kapedas.v2i2.28181
- Sobirin, Koto, I., Parmadi, B. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi POE (Predict, Observe, Explain) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOT)Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kapedas 3 (1) 46-57. https://doi.org/10.33369/kapedas.v3i1.28889.
- Susanto, A., 2022. Efektifitas Pengajaran Ekonomi Berbasis Problem Based Learning (PBL). Bandung : Indonesia Emas Group.
- Wisudawati, A.W., & Sulistyowati, E. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara
- Yumnia., Maknun, L. (2024). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Persatuan dan Kesatuan. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia. 3(3), 155-163. https://doi.org/10.51574/judikdas.v3i3.760
- Zakiah, L., & Lestari, I. 2019. Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. Jakarta : Erzatama Karya Abadi.
References
Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., & Bestary, R. 2021. Modul Pembelajaran 3 Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta : Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan No 32 /H/KR/2024 tentang Capaiaan Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum.
Fridanianti, A., Purwati, H., & Murtianto, Y. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Kelas VII SMP Negeri 2 Pangkah Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Kognitif Impulsif. Journal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(1), 11-20. https://doi.org/10.26877/aks.v9i1.2221.
Gusyanti, C., & Sujarwo (2021). Analysis Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Educational Research and Social Studies, 2 (4). https://doi.org/10.51178/cjerss.v2i4.320.
Hamzah, R, A., Mesra, R., Karo, K, B., Alifah, N., Hartini, A., Agusta, H, G, P., Yusuf, F, M., Subroto, D, E., Laila, F., Lisarani, V., Ramadhani, M, I., Larekeng, S, H., Tunnoor, S., Bayu, R., Pinasti, T. (2022). Strategi Pembelajaran Abad 21. Medan: PT. Mifandi Mandiri Digital.
Handayani, N., Winarni, E, W., & Susanta, A. (2024). Pengaruh Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran IPA dengan Materi Siklus Air Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SD. Jurnal Kapedas, 3(1) 151-156. https://doi.org/10.33369/kapedas.v3i1.29017
Hidayanti, R, Alimuddin, Syahri, A, A. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender Pada Siswa Kelas Viii.1 Smp Negeri 2 Labakkang. Jurnal suara Intelektual Gaya Matematika, 12 (1). https://doi.org/10.26618/sigma.v12i1.3913.
Hutagalung, M, T., Siagian, A, F., Saragih, S, T. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Subtema Sumber Energi. Jurnal Edu Cendikia.3(2)2798-365X. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i02.3058.
Juhaeriah, D., Hidayat, S., Sudrajat, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan LKPD Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Siswa Kelas VI SD. Jurnal Muara Pendidikan. 7(2) 157-165. https://doi.org/10.52060/mp.v6i2.495.
Kosasih, E. 2021. Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta : Bumi Aksara.
Kumala, Farida Nur. (2016). Pembelajaran IPA SD. Malang : Ediide Infografika.
Megawati, J., Susanta, A., Muktadir, A. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) Menggunakan Rumah Adat Bubungan Lima dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Bangun Ruang Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Kapedas 2 (2) 307-318. https://doi.org/10.33369/kapedas.v2i2.28181
Sobirin, Koto, I., Parmadi, B. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi POE (Predict, Observe, Explain) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOT)Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kapedas 3 (1) 46-57. https://doi.org/10.33369/kapedas.v3i1.28889.
Susanto, A., 2022. Efektifitas Pengajaran Ekonomi Berbasis Problem Based Learning (PBL). Bandung : Indonesia Emas Group.
Wisudawati, A.W., & Sulistyowati, E. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara
Yumnia., Maknun, L. (2024). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Persatuan dan Kesatuan. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia. 3(3), 155-163. https://doi.org/10.51574/judikdas.v3i3.760
Zakiah, L., & Lestari, I. 2019. Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. Jakarta : Erzatama Karya Abadi.