Main Article Content

Abstract

This study analyzes the effectiveness of implementing the traditional song “Lir-Ilir” in improving the mastery of Javanese vocabulary in group B learners of Tunas Kusuma Kindergarten Malang. Using a mixed method approach with a classroom action research design, this study involved 15 learners consisting of 6 boys and nine girls. Data was collected through structured observation, in-depth interviews, field notes, and documentation. The research was conducted in two learning cycles. The results showed a significant increase from the initial condition of 20% to 73.33% in cycle I and 86.66% in cycle II, with a total increase of 66.66%. Evaluation of the ability to associate visual representations with vocabulary reached an optimal result of 100% at the second meeting in both cycles. The results indicate that using the song “Lir-Ilir” effectively improves the mastery of Javanese vocabulary while preserving local wisdom

Article Details

How to Cite
Increasing Javanese Vocabulary Through Dolanan Lir Ilir Songs as a Form of Local Wisdom in Group B Children . (2024). JURNAL PENA PAUD, 5(2), 116–129. https://doi.org/10.33369/jpp.v5i2.37169

References

    Adara, R. A. (2020). Improving Early Childhood Literacy by Training Parents to Utilize Digital Storytelling. Proceedings of the International Conference on Early Childhood Education and Parenting 2019 (ECEP 2019). International Conference on Early Childhood Education and Parenting 2019 (ECEP 2019), Jakarta, Indonesia. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200808.039
    Aqib, Z. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. CV. Yrama Widya.
    Dora, N., Susanti, E., & Wandini, R. R. (2021). Peran Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Mis Al-Afkary Batang Kuis. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 121. https://doi.org/10.29240/jpd.v5i1.2692
    Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
    Gunawan, D., Musthafa, B., & Wahyudin, D. (2022). Improving Language Skills Through Linguistic Intelligence Learning Design. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 10(3), 579. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v10i3.772
    Hardiyan, R. C., & Aesijah, S. (2019). Pembelajaran Lagu Dolanan Untuk menanamkan Nilai Karakter Pada Siswa SD Negeri Sekaran 0.
    Jubaedah, E., & Indriyanti, Y. (2022). Penerapan Metode Total Physical Response (TPR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Sunda AUD Kelompok B TK Kembang Jati. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini ( Anaking ), 1(1), 20–27. https://doi.org/10.37968/anaking.v1i1.180
    Latif, Y. N. (2022). Ilmu-Ilmu Budaya. Idea Press Yogyakarta.
    Mu’in, M., Misyana, & Niesa. (2024). Strategi Guru dalam Mengembangkan Literasi dan Numerasi Melalui Pembiasaan Pagi pada Kelompok B (5-6 Tahun) di TK Nailul Maram Jember. URNAL PENA PAUD, 5(1), 21–28. https://doi.org/10.33369/penapaud.v5i1.35059
    Muzakki, M., & Fauziah, P. Y. (2015). Implementasi pembelajaran anak usia dini berbasis budaya lokal di PAUD full day school. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 39. https://doi.org/10.21831/jppm.v2i1.4842
    Nandini, F. G., & Hasanudin, C. (2023). Implementasi Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.
    Rahardi, K. (2018). Pragmatik: Kefatisan Berbahasa sebagai Fenomena Pragmatik Baru dalam Bahasa Indonesia. Penerbit Erlangga.
    Saleh, A. M., Wekke, I. S., Riswandi, A., & Aryanti, A. (2023). Integrasi Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Pendidikan Sulawesi Selatan: Gagasan dan Temuan Awal. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 167–172. https://doi.org/10.46918/idiomatik.v6i2.2116
    Sholihah, R. U. (2021). Pengembangan lagu dolanan sebagai bentuk kearifan lokal untuk menambah kosakata bahasa jawa kelompok b di tk pembina ii ngoro. Universitas Negeri Malang.
    Sugiono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Alfabeta.
    Suharyo, S. (2018). Nasib Bahasa Jawa dan Bahasa Indonesia dalam Pandangan dan Sikap Bahasa Generasi Muda Jawa. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 13(2), 244. https://doi.org/10.14710/nusa.13.2.244-255
    Suratiyah, S., Kurniawati, H., Fadhilah, I., & Tunggal Dewi, F. C. H. (2024). Pengaruh lagu Bahasa Jawa Terhadap Sopan Santun Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 7(1), 70. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v7i1.2929
    Surbakti, P. F. A. M., Ss, S. S., & Daryati, M. E. (2021). Tinjauan Guru Tentang Evaluasi Perkembangan Motorik Halus Selama Pembelajaran Daring Di Kelompok B Se-Gugus Asparagus Kota Bengkulu. JURNAL PENA PAUD, 2(2), 17–26. https://doi.org/10.33369/penapaud.v2i2.16776
    Yadav, S., & Vyas, Prof. C. (2021). Impact of Digital Technology on Preschoolers: A Review. International Journal of Scientific Research in Science and Technology, 223–227. https://doi.org/10.32628/IJSRST218232
    Yuliartina, E. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini di PAUD Yasin AlSys. YASIN, 1(1), 54–64. https://doi.org/10.58578/yasin.v1i1.5