Main Article Content

Abstract

This study analyzes the effectiveness of implementing the traditional song “Lir-Ilir” in improving the mastery of Javanese vocabulary in group B learners of Tunas Kusuma Kindergarten Malang. Using a mixed method approach with a classroom action research design, this study involved 15 learners consisting of 6 boys and nine girls. Data was collected through structured observation, in-depth interviews, field notes, and documentation. The research was conducted in two learning cycles. The results showed a significant increase from the initial condition of 20% to 73.33% in cycle I and 86.66% in cycle II, with a total increase of 66.66%. Evaluation of the ability to associate visual representations with vocabulary reached an optimal result of 100% at the second meeting in both cycles. The results indicate that using the song “Lir-Ilir” effectively improves the mastery of Javanese vocabulary while preserving local wisdom

Keywords

Javanese vocabulary lir-ilir dolanan songs local wisdom

Article Details

How to Cite
Suhratun, R. (2024). Increasing Javanese Vocabulary Through Dolanan Lir Ilir Songs as a Form of Local Wisdom in Group B Children : Peningkatan Kosakata Bahasa Jawa Melalui Lagu Dolanan Lir Ilir Sebagai Bentuk Kearifan Lokal Pada Anak Kelompok B . JURNAL PENA PAUD, 5(2), 116–129. https://doi.org/10.33369/jpp.v5i2.37169

References

  1. Adara, R. A. (2020). Improving Early Childhood Literacy by Training Parents to Utilize Digital Storytelling. Proceedings of the International Conference on Early Childhood Education and Parenting 2019 (ECEP 2019). International Conference on Early Childhood Education and Parenting 2019 (ECEP 2019), Jakarta, Indonesia. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200808.039
  2. Aqib, Z. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. CV. Yrama Widya.
  3. Dora, N., Susanti, E., & Wandini, R. R. (2021). Peran Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Mis Al-Afkary Batang Kuis. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 121. https://doi.org/10.29240/jpd.v5i1.2692
  4. Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
  5. Gunawan, D., Musthafa, B., & Wahyudin, D. (2022). Improving Language Skills Through Linguistic Intelligence Learning Design. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 10(3), 579. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v10i3.772
  6. Hardiyan, R. C., & Aesijah, S. (2019). Pembelajaran Lagu Dolanan Untuk menanamkan Nilai Karakter Pada Siswa SD Negeri Sekaran 0.
  7. Jubaedah, E., & Indriyanti, Y. (2022). Penerapan Metode Total Physical Response (TPR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Sunda AUD Kelompok B TK Kembang Jati. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini ( Anaking ), 1(1), 20–27. https://doi.org/10.37968/anaking.v1i1.180
  8. Latif, Y. N. (2022). Ilmu-Ilmu Budaya. Idea Press Yogyakarta.
  9. Mu’in, M., Misyana, & Niesa. (2024). Strategi Guru dalam Mengembangkan Literasi dan Numerasi Melalui Pembiasaan Pagi pada Kelompok B (5-6 Tahun) di TK Nailul Maram Jember. URNAL PENA PAUD, 5(1), 21–28. https://doi.org/10.33369/penapaud.v5i1.35059
  10. Muzakki, M., & Fauziah, P. Y. (2015). Implementasi pembelajaran anak usia dini berbasis budaya lokal di PAUD full day school. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 39. https://doi.org/10.21831/jppm.v2i1.4842
  11. Nandini, F. G., & Hasanudin, C. (2023). Implementasi Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.
  12. Rahardi, K. (2018). Pragmatik: Kefatisan Berbahasa sebagai Fenomena Pragmatik Baru dalam Bahasa Indonesia. Penerbit Erlangga.
  13. Saleh, A. M., Wekke, I. S., Riswandi, A., & Aryanti, A. (2023). Integrasi Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Pendidikan Sulawesi Selatan: Gagasan dan Temuan Awal. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 167–172. https://doi.org/10.46918/idiomatik.v6i2.2116
  14. Sholihah, R. U. (2021). Pengembangan lagu dolanan sebagai bentuk kearifan lokal untuk menambah kosakata bahasa jawa kelompok b di tk pembina ii ngoro. Universitas Negeri Malang.
  15. Sugiono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Alfabeta.
  16. Suharyo, S. (2018). Nasib Bahasa Jawa dan Bahasa Indonesia dalam Pandangan dan Sikap Bahasa Generasi Muda Jawa. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 13(2), 244. https://doi.org/10.14710/nusa.13.2.244-255
  17. Suratiyah, S., Kurniawati, H., Fadhilah, I., & Tunggal Dewi, F. C. H. (2024). Pengaruh lagu Bahasa Jawa Terhadap Sopan Santun Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 7(1), 70. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v7i1.2929
  18. Surbakti, P. F. A. M., Ss, S. S., & Daryati, M. E. (2021). Tinjauan Guru Tentang Evaluasi Perkembangan Motorik Halus Selama Pembelajaran Daring Di Kelompok B Se-Gugus Asparagus Kota Bengkulu. JURNAL PENA PAUD, 2(2), 17–26. https://doi.org/10.33369/penapaud.v2i2.16776
  19. Yadav, S., & Vyas, Prof. C. (2021). Impact of Digital Technology on Preschoolers: A Review. International Journal of Scientific Research in Science and Technology, 223–227. https://doi.org/10.32628/IJSRST218232
  20. Yuliartina, E. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini di PAUD Yasin AlSys. YASIN, 1(1), 54–64. https://doi.org/10.58578/yasin.v1i1.5