Main Article Content

Abstract

Developing linguistic competence during the formative years is critical for subsequent academic achievement, and targeted interventions can help children realize their maximum abilities. This investigation sought to evaluate the effects of literacy-oriented play activities on the linguistic abilities of children aged 4 to 6 years. The methodological approach employed was quasi-experimental, using a one-group pretest-post-test framework. The demographic focus of the study consisted of kindergarten children, with a purposively selected sample of 30 participants. Findings indicated a statistically significant improvement in the children's language abilities, evidenced by an average pretest score of 63.5 compared to a post-test score of 78.5 (p-value < 0.001). The overarching conclusion derived from this study is that interventions utilizing literacy-based play are efficacious in improving language skills in early childhood.

Keywords

Games Literacy Language Skills Early childhood

Article Details

How to Cite
Daffa, M. (2024). The Effect of Literacy-Based Play Activities to Improve Early Childhood Language Skills: Pengaruh Bermain Berbasis Literasi untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. JURNAL PENA PAUD, 5(2), 130–142. https://doi.org/10.33369/jpp.v5i2.37934

References

  1. Alkornia, S. (2023). Program Pendidikan Kesehatan Reproduksi Anak Usia Dini Dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Orang Tua. Learning Community Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 7(1), 7. https://doi.org/10.19184/jlc.v7i1.38665
  2. Amelia, L. (2023). Implementasi Metode Montessori Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini Di Kecamatan Tambang. Al-Ihda Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 18(1), 866–880. https://doi.org/10.55558/alihda.v18i1.84
  3. Anggraini, E. S. (2021). Pola Komunikasi Guru Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini Melalui Bermain. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 7(1), 27. https://doi.org/10.24114/jbrue.v7i1.25783
  4. Ariawan, V. A. N., & Pratiwi, I. M. (2018). Dialogic Reading Sebagai Upaya Mengembangkan Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini. (Japra) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (Japra), 1(1), 79–86. https://doi.org/10.15575/japra.v1i1.3070
  5. Bazaz, T. M., Haryati, I., Ramadhan, P. R., & Watini, S. (2023). Implementasi Model SIUUL Dalam Pembelajaran Berbicara Pada Anak Usia Dini Di TK Raudhatunnisa. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2444–2449. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1476
  6. Candra, O., Pranoto, N. W., Ropitasari, R., Cahyono, D., Sukmawati, E., & CS, A. (2023). Peran Pendidikan Jasmani Dalam Pengembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2538–2546. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4506
  7. Daryati, M. E. (2023). Pengaruh Media Numerik Digital Terhadap Kemampuan Konsep Bilangan. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 74–87
  8. Filtri, H., & Efastri, S. M. (2019). Komunikasi Pendidik Paud Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Sekecamatan Rumbai. Paud Lectura Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 102–110. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v2i02.2516
  9. Grandena, E. P. (2023). Pemilihan Lagu Anak Dan Penerapannya Sebagai Pendidikan Karakter Berlandaskan Fase Perkembangan Anak Di Usia Sekolah Dasar. Tamumatra Jurnal Seni Petunjukan, 5(1), 47–64. https://doi.org/10.29408/tmmt.v5i1.7720
  10. Hayati, K. R., Tranggono, T., Prastiwi, A. D., Anggoro, R., Sholeha, F., & Prakosa, A. A. (2023). Analisis Dan Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Inggris Comma Berbasis Android. Tekmapro Journal of Industrial Engineering and Management, 18(1), 97–108. https://doi.org/10.33005/tekmapro.v18i1.332
  11. Herawati, N. I. (2018). Bimbingan Sosial Anak Usia Dini Berbasis Budaya Lokal. Cakrawala Dini Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.17509/cd.v4i2.10387
  12. Hidayanah, L. M. (2023). Pengaruh Metode Suggestopedia Terhadap Keterampilan Berbahasa AUD. Mentari, 3(2). https://doi.org/10.60155/mentari.v3i2.368
  13. Hura, S., & Mawikere, M. C. S. (2020). Kajian Biblika Mengenai Pendidikan Anak Dan Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. Edulead Journal of Christian Education and Leadership, 1(1), 15–33. https://doi.org/10.47530/edulead.v1i1.12
  14. Isbah, F., Taufiq, A., Jamaludin, A. S., & Munir, M. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Asghar Journal of Children Studies, 2(1), 26–37. https://doi.org/10.28918/asghar.v2i1.5751
  15. Kasmiati, K. (2023). Implementasi Metode Langsung Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3067–3076. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4483
  16. Khosibah, S. A., & Dimyati, D. (2021). Bahasa Reseptif Anak Usia 3-6 Tahun Di Indonesia. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1860–1869. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1015
  17. Kristanto, W., Azminah, S. N., & Citrasukmawati, A. (2023). Membangun Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan Dingklik Oglak Aglik. Jecie (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 6(2), 254–262. https://doi.org/10.31537/jecie.v6i2.1213
  18. Kurniati, A., Kudus, I., Marwah, M., & Hartati, H. (2020). Pembelajaran Kearifan Lokal Pakaian Adat Suku Buton Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1101–1112. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.737
  19. Kurniawan, H. (2023). Tindakan Orang Tua Dalam Mengatasi Persoalan Berbahasa Anak Usia Dini Di TK 132 Diponegoro Ledug. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 8(1), 1–13. https://doi.org/10.51529/ijiece.v8i1.414
  20. Maria, D., & Siringoringo, L. (2020). Hubungan Pendidikan Paud Dengan Perkembangan Bicara Dan Bahasa Pada Anak Usia 36-60 Bulan Di Paud Kasih Ibu Jakarta Utara. Jurnal Keperawatan Cikini, 1(1), 27–34. https://doi.org/10.55644/jkc.v1i1.24
  21. Mutiara, M. R. D. (2023). Penerapan Pendekatan Whole Language Dalam Pengajaran Literasi Anak Usia Dini. Anakta, 2(2), 115–123. https://doi.org/10.35905/anakta.v2i2.5776
  22. Rahmawati, I. (2018). Komik Sebagai Inovasi Dalam Pengenalan Keterampilan Menulis Pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Jurnal Audi Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi Paud, 2(2). https://doi.org/10.33061/ad.v2i2.1970
  23. Setyaningsih, R. (2023). Peran Permainan Edukatif Dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7299–7307. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5773
  24. Susilawati, L. K. P. A., & Wilani, N. M. A. (2019). Program Pemberdayaan Masyarakat Kota Denpasar Melalui Kader PAUD Untuk Meningkatkan Ketrampilan Pengasuhan Berdasar Perkembangan Psikologis Anak. Buletin Udayana Mengabdi, 18(3). https://doi.org/10.24843/bum.2019.v18.i03.p13
  25. Surbakti, P. F. A. M., SS, S. S., & Daryati, M. E. (2021). Tinjauan Guru Tentang Evaluasi Perkembangan Motorik Halus Selama Pembelajaran Daring Di Kelompok B Se-Gugus Asparagus Kota Bengkulu. JURNAL PENA PAUD, 2(2), 17–26. https://doi.org/10.33369/PENAPAUD.V2I2.16776
  26. Yusra, Y. (2023). Penerapan Metode Bercerita Dalam Mengembangkan Bahasa Pada Kalangan Anak Usia Dini. J.Seu, 2(1), 52–63. https://doi.org/10.47766/seulanga.v2i1.1404