Isi Artikel Utama

Abstrak

Developing linguistic competence during the formative years is critical for subsequent academic achievement, and targeted interventions can help children realize their maximum abilities. This investigation sought to evaluate the effects of literacy-oriented play activities on the linguistic abilities of children aged 4 to 6 years. The methodological approach employed was quasi-experimental, using a one-group pretest-post-test framework. The demographic focus of the study consisted of kindergarten children, with a purposively selected sample of 30 participants. Findings indicated a statistically significant improvement in the children's language abilities, evidenced by an average pretest score of 63.5 compared to a post-test score of 78.5 (p-value < 0.001). The overarching conclusion derived from this study is that interventions utilizing literacy-based play are efficacious in improving language skills in early childhood.

Rincian Artikel

Cara Mengutip
The Effect of Literacy-Based Play Activities to Improve Early Childhood Language Skills. (2024). JURNAL PENA PAUD, 5(2), 130–142. https://doi.org/10.33369/jpp.v5i2.37934

Referensi

    Alkornia, S. (2023). Program Pendidikan Kesehatan Reproduksi Anak Usia Dini Dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Orang Tua. Learning Community Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 7(1), 7. https://doi.org/10.19184/jlc.v7i1.38665
    Amelia, L. (2023). Implementasi Metode Montessori Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini Di Kecamatan Tambang. Al-Ihda Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 18(1), 866–880. https://doi.org/10.55558/alihda.v18i1.84
    Anggraini, E. S. (2021). Pola Komunikasi Guru Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini Melalui Bermain. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 7(1), 27. https://doi.org/10.24114/jbrue.v7i1.25783
    Ariawan, V. A. N., & Pratiwi, I. M. (2018). Dialogic Reading Sebagai Upaya Mengembangkan Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini. (Japra) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (Japra), 1(1), 79–86. https://doi.org/10.15575/japra.v1i1.3070
    Bazaz, T. M., Haryati, I., Ramadhan, P. R., & Watini, S. (2023). Implementasi Model SIUUL Dalam Pembelajaran Berbicara Pada Anak Usia Dini Di TK Raudhatunnisa. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2444–2449. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1476
    Candra, O., Pranoto, N. W., Ropitasari, R., Cahyono, D., Sukmawati, E., & CS, A. (2023). Peran Pendidikan Jasmani Dalam Pengembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2538–2546. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4506
    Daryati, M. E. (2023). Pengaruh Media Numerik Digital Terhadap Kemampuan Konsep Bilangan. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 74–87
    Filtri, H., & Efastri, S. M. (2019). Komunikasi Pendidik Paud Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Sekecamatan Rumbai. Paud Lectura Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 102–110. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v2i02.2516
    Grandena, E. P. (2023). Pemilihan Lagu Anak Dan Penerapannya Sebagai Pendidikan Karakter Berlandaskan Fase Perkembangan Anak Di Usia Sekolah Dasar. Tamumatra Jurnal Seni Petunjukan, 5(1), 47–64. https://doi.org/10.29408/tmmt.v5i1.7720
    Hayati, K. R., Tranggono, T., Prastiwi, A. D., Anggoro, R., Sholeha, F., & Prakosa, A. A. (2023). Analisis Dan Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Inggris Comma Berbasis Android. Tekmapro Journal of Industrial Engineering and Management, 18(1), 97–108. https://doi.org/10.33005/tekmapro.v18i1.332
    Herawati, N. I. (2018). Bimbingan Sosial Anak Usia Dini Berbasis Budaya Lokal. Cakrawala Dini Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.17509/cd.v4i2.10387
    Hidayanah, L. M. (2023). Pengaruh Metode Suggestopedia Terhadap Keterampilan Berbahasa AUD. Mentari, 3(2). https://doi.org/10.60155/mentari.v3i2.368
    Hura, S., & Mawikere, M. C. S. (2020). Kajian Biblika Mengenai Pendidikan Anak Dan Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. Edulead Journal of Christian Education and Leadership, 1(1), 15–33. https://doi.org/10.47530/edulead.v1i1.12
    Isbah, F., Taufiq, A., Jamaludin, A. S., & Munir, M. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Asghar Journal of Children Studies, 2(1), 26–37. https://doi.org/10.28918/asghar.v2i1.5751
    Kasmiati, K. (2023). Implementasi Metode Langsung Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3067–3076. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4483
    Khosibah, S. A., & Dimyati, D. (2021). Bahasa Reseptif Anak Usia 3-6 Tahun Di Indonesia. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1860–1869. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1015
    Kristanto, W., Azminah, S. N., & Citrasukmawati, A. (2023). Membangun Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan Dingklik Oglak Aglik. Jecie (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 6(2), 254–262. https://doi.org/10.31537/jecie.v6i2.1213
    Kurniati, A., Kudus, I., Marwah, M., & Hartati, H. (2020). Pembelajaran Kearifan Lokal Pakaian Adat Suku Buton Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1101–1112. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.737
    Kurniawan, H. (2023). Tindakan Orang Tua Dalam Mengatasi Persoalan Berbahasa Anak Usia Dini Di TK 132 Diponegoro Ledug. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 8(1), 1–13. https://doi.org/10.51529/ijiece.v8i1.414
    Maria, D., & Siringoringo, L. (2020). Hubungan Pendidikan Paud Dengan Perkembangan Bicara Dan Bahasa Pada Anak Usia 36-60 Bulan Di Paud Kasih Ibu Jakarta Utara. Jurnal Keperawatan Cikini, 1(1), 27–34. https://doi.org/10.55644/jkc.v1i1.24
    Mutiara, M. R. D. (2023). Penerapan Pendekatan Whole Language Dalam Pengajaran Literasi Anak Usia Dini. Anakta, 2(2), 115–123. https://doi.org/10.35905/anakta.v2i2.5776
    Rahmawati, I. (2018). Komik Sebagai Inovasi Dalam Pengenalan Keterampilan Menulis Pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Jurnal Audi Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi Paud, 2(2). https://doi.org/10.33061/ad.v2i2.1970
    Setyaningsih, R. (2023). Peran Permainan Edukatif Dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7299–7307. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5773
    Susilawati, L. K. P. A., & Wilani, N. M. A. (2019). Program Pemberdayaan Masyarakat Kota Denpasar Melalui Kader PAUD Untuk Meningkatkan Ketrampilan Pengasuhan Berdasar Perkembangan Psikologis Anak. Buletin Udayana Mengabdi, 18(3). https://doi.org/10.24843/bum.2019.v18.i03.p13
    Surbakti, P. F. A. M., SS, S. S., & Daryati, M. E. (2021). Tinjauan Guru Tentang Evaluasi Perkembangan Motorik Halus Selama Pembelajaran Daring Di Kelompok B Se-Gugus Asparagus Kota Bengkulu. JURNAL PENA PAUD, 2(2), 17–26. https://doi.org/10.33369/PENAPAUD.V2I2.16776
    Yusra, Y. (2023). Penerapan Metode Bercerita Dalam Mengembangkan Bahasa Pada Kalangan Anak Usia Dini. J.Seu, 2(1), 52–63. https://doi.org/10.47766/seulanga.v2i1.1404