Main Article Content
Abstract
Keywords
Article Details
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Adhiesta Kurnia Fikri Rosandi, Tjandrakirana, Imam Supardi. (2016) Pengembangan Multimedia IPA Berbasis Flash untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SMP. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram Vol. 4, No 1: 34-40.
- Anita Amelia Ole, Sudin Simanjuntak dan Tumbel Ferny. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Sains Melalui Video Animasi Berbasis PBL (Problem Based Learning). Cogito Smart Journal, Vol. 5 No.1: 12-21.
- Anugrahana, Andri. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 10 No. 3: 282-289.
- Atika Deni, Murbangun Nuswowati dan Sri Nurhayati. (2018). Pengaruh Metode Discovery Learning Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol 12, No. 2, 2018, halaman 2149 – 2158.
- Beheshti, M., Taspolat, A., Kaya, S.O. & Sapanca, F. H. (2018). Characteristics of instructional videos. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 10(1), 061-069.
- Burum, I., & Quinn, S. (2015). MOJO: The Mobile Journalism Handbook: How to Make Broadcast Videos with an iPhone or iPad. CRC Press.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., Hyun, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed). New York: Mc Graw-Hill.
- Hajhashemi, K., Caltabiano, N., & Anderson, N. (2018). Multiple Intelligences, Motivations and Learning Experience Regarding Video-Assisted Subjects in a Rural University. International Journal of Instruction, 11(1), 167-182.
- Hake, R, R. (1999). Analyzing Change/ Gains Scores. AREA-D American Education Research Association’s Devision. D, Measurement and Research Methodology.
- Handoko, Arif. (2021). Pemanfaatan Kinemaster sebagai Aplikasi Pembuatan Iklan Video Bagi Pengelola dan Pendidik PKBM. Jurnal Desain: Kajian Bidang Penelitian Desain Vol. 1 No. 1, Hal. 14 – 24.
- Heinich, R., et. al. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
- Imamah, N., (2012). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Konstruktivisme Dipadukan Dengan Video Animasi Materi Sistem Kehidupan Tumbuhan. JPII 1 (1) (2012) 32-36.
- Kay Swartzwelder, Jackie Murphy, Glenn Murphy. (2019). The Impact Of Text-Based And Video Discussions On Student Engagement And Interactivity In An Online Course. Journal of Educators Online, v16 n1.
- Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Konsep Literasi dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
- Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Jakarta: Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
- Martin, Alyssa. (2020). COVID Notes from the Field: Transitioning to Digital Learning. Georgia Educational Researcher: Vol. 17 : Iss. 2 , Article 7.
- Mustaji. (2013). Media Pembelajaran. Surabaya: Unesa University Press.
- Nieveen, Nienke and Plomp, Tjeerd. (2007). An Introduction to Educational Design Research. Netzodruk: Enschede.
- Niswatuzzahro Vivi, Fina Fakhriyah, Ratri Rahayu. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas 5 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 8 No. 3, September 2018: 273-284.
- Norma Juniati, A.Wahab Jufri dan Muhammad Yamin. (2020). Penggunaan Multimedia Pembelajaran untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. J. Pijar MIPA, Vol. 15 No.4: 315-319, DOI: 10.29303/jpm.v15i4.1975.
- OECD. (2019). Indonesia - Country Note - PISA 2018 Results. PISA team Directorate for Education and Skills
- OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/5f07c754-en.
- OECD. (2019). PISA 2018 Results COMBINED EXECUTIVE SUMMARIES VOLUME I, II & III. PISA.
- Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2015.
- Permendikbud No.22 tahun 2016
- Piaget, J. (1964). Cognitive Development in Children: Development and Learning. Journal of Research in Science Teaching, 2, 176-186. http://dx.doi.org/10.1002/tea.3660020306
- Ratumanan dan Laurens. (2011). Evaluasi Hasil Belajar pada Tingkat Satuan Pendidikan Edisi 2. Surabaya: Unesa University Press.
- Riduwan. (2012). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
- Sadiman, Arief S. Rahardjo, R. Haryono, Anung & Rahardjito. (2014). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta Raja Grafindo Persada.
- Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: CV. Alfabeta.
- Suryanti, S., Mariana, N., Yermiandhoko, Y., & Widodo, W. (2020). Local wisdom-based teaching material for enhancing primary students’ scientific literacy skill. Jurnal Prima Edukasia, 8(1), 96-105.
- Thiagarajan, S., Semmel, D.S & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Expectional Children. Minncapolis, Minnesota: Leadership Training Institute/ Special Education, University of Minnesota.
- Toharudin, Uus., Hendrawati, Sri & Rustaman, H. Andrian. (2011). Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora.
- Zuraidah, Siti Md Osman; Rozinah Jamaludin; Nor Fathimah Fathil. (2016). An Analysis Of Using Online Video Lecture On Learning Outcome: The Mediating Role Of Student Interaction And Student Engagement. Journal Of Education And Elearning Research, 3(2): 57-64.
References
Adhiesta Kurnia Fikri Rosandi, Tjandrakirana, Imam Supardi. (2016) Pengembangan Multimedia IPA Berbasis Flash untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SMP. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram Vol. 4, No 1: 34-40.
Anita Amelia Ole, Sudin Simanjuntak dan Tumbel Ferny. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Sains Melalui Video Animasi Berbasis PBL (Problem Based Learning). Cogito Smart Journal, Vol. 5 No.1: 12-21.
Anugrahana, Andri. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 10 No. 3: 282-289.
Atika Deni, Murbangun Nuswowati dan Sri Nurhayati. (2018). Pengaruh Metode Discovery Learning Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol 12, No. 2, 2018, halaman 2149 – 2158.
Beheshti, M., Taspolat, A., Kaya, S.O. & Sapanca, F. H. (2018). Characteristics of instructional videos. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 10(1), 061-069.
Burum, I., & Quinn, S. (2015). MOJO: The Mobile Journalism Handbook: How to Make Broadcast Videos with an iPhone or iPad. CRC Press.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., Hyun, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed). New York: Mc Graw-Hill.
Hajhashemi, K., Caltabiano, N., & Anderson, N. (2018). Multiple Intelligences, Motivations and Learning Experience Regarding Video-Assisted Subjects in a Rural University. International Journal of Instruction, 11(1), 167-182.
Hake, R, R. (1999). Analyzing Change/ Gains Scores. AREA-D American Education Research Association’s Devision. D, Measurement and Research Methodology.
Handoko, Arif. (2021). Pemanfaatan Kinemaster sebagai Aplikasi Pembuatan Iklan Video Bagi Pengelola dan Pendidik PKBM. Jurnal Desain: Kajian Bidang Penelitian Desain Vol. 1 No. 1, Hal. 14 – 24.
Heinich, R., et. al. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Imamah, N., (2012). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Konstruktivisme Dipadukan Dengan Video Animasi Materi Sistem Kehidupan Tumbuhan. JPII 1 (1) (2012) 32-36.
Kay Swartzwelder, Jackie Murphy, Glenn Murphy. (2019). The Impact Of Text-Based And Video Discussions On Student Engagement And Interactivity In An Online Course. Journal of Educators Online, v16 n1.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Konsep Literasi dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Jakarta: Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Martin, Alyssa. (2020). COVID Notes from the Field: Transitioning to Digital Learning. Georgia Educational Researcher: Vol. 17 : Iss. 2 , Article 7.
Mustaji. (2013). Media Pembelajaran. Surabaya: Unesa University Press.
Nieveen, Nienke and Plomp, Tjeerd. (2007). An Introduction to Educational Design Research. Netzodruk: Enschede.
Niswatuzzahro Vivi, Fina Fakhriyah, Ratri Rahayu. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas 5 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 8 No. 3, September 2018: 273-284.
Norma Juniati, A.Wahab Jufri dan Muhammad Yamin. (2020). Penggunaan Multimedia Pembelajaran untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. J. Pijar MIPA, Vol. 15 No.4: 315-319, DOI: 10.29303/jpm.v15i4.1975.
OECD. (2019). Indonesia - Country Note - PISA 2018 Results. PISA team Directorate for Education and Skills
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/5f07c754-en.
OECD. (2019). PISA 2018 Results COMBINED EXECUTIVE SUMMARIES VOLUME I, II & III. PISA.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2015.
Permendikbud No.22 tahun 2016
Piaget, J. (1964). Cognitive Development in Children: Development and Learning. Journal of Research in Science Teaching, 2, 176-186. http://dx.doi.org/10.1002/tea.3660020306
Ratumanan dan Laurens. (2011). Evaluasi Hasil Belajar pada Tingkat Satuan Pendidikan Edisi 2. Surabaya: Unesa University Press.
Riduwan. (2012). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
Sadiman, Arief S. Rahardjo, R. Haryono, Anung & Rahardjito. (2014). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: CV. Alfabeta.
Suryanti, S., Mariana, N., Yermiandhoko, Y., & Widodo, W. (2020). Local wisdom-based teaching material for enhancing primary students’ scientific literacy skill. Jurnal Prima Edukasia, 8(1), 96-105.
Thiagarajan, S., Semmel, D.S & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Expectional Children. Minncapolis, Minnesota: Leadership Training Institute/ Special Education, University of Minnesota.
Toharudin, Uus., Hendrawati, Sri & Rustaman, H. Andrian. (2011). Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora.
Zuraidah, Siti Md Osman; Rozinah Jamaludin; Nor Fathimah Fathil. (2016). An Analysis Of Using Online Video Lecture On Learning Outcome: The Mediating Role Of Student Interaction And Student Engagement. Journal Of Education And Elearning Research, 3(2): 57-64.