Main Article Content
Abstract
The study was intended to identify the effects of the media podcast as a friend to study high school science on post-covid study. Quantitative research is the type of research used in pre-experiment design, one group preposttest involving class vii at the 1st state junior temple in sidoarjo. Research instruments of cognitive learning tests. Data is analyzed by a normalized n-gain method. Based on data analysis, the pretest value obtained before using the podcast is 59. For the posttest score following the application of the media podcast is 77. The value of a difference between pretest and posttest in 18 and with a gain index of 0.47 is moderate. This suggests that the use of podcast in science studies has affected students' cognitive learning results, as there has been an increase in posttest and pretest scores.
Article Details
Copyright (c) 2022 Fitria Eka Wulandari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Abdillah, A. dan Fajar, D. M. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di Kelas VIII SMP Negeri 1 Ajung Melalui Praktikum GLB dan GLBB, EKSAKTA : Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 5(1), pp. 48–54.
- Adnan, I. dan Iskandar, D. (2020). Studi Netnografi Belajar Membuat Podcast Pada Komunitas The Podcasters di Media Sosial Discord, Malaysian Palm Oil Council (MPOC), 21(1), pp. 1–9.
- Cin, S. and Utami, L. S. S. (2020). Konvergensi Media Baru dalam Penyampaian Pesan Melalui Podcast, Koneksi, 4(2), p. 235.
- Eliyana, E. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Belajar Ipa Materi Tumbuhan Hijau Pada Siswa Kelas V Sdn 3 Panjerejo Di Masa Pandemi Covid-19, EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(2), p. 87.
- Endriani, R., Sundaryono, A., & Elvia, R. (2018). Pengembangan media pembelajaran kimia menggunakan video untuk mengukur kemampuan berfikir kritis siswa. PENDIPA Journal of Science Education, 2(2), 142-146.
- Faradisa, F. (2021). Pengaruh pemanfaatan media pembelajaran interaktif Nearpod pada masa pandemi COVID-19 terhadap hasil belajar peserta didik kelas V di MIN 1 Kota Surabaya (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
- Fikriya, A. dan Fajar, D. M. (2020). Pengembangan Alat Peraga Bahaya Rokok dan Mekanisme Pernapasan Pada Pembelajaran IPA Terpadu di SMP, 5(2), pp. 210–216.
- Harefa, D. (2020). Peningkatan Strategi Hasil Belajar IPA Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3(2), 161-186.
- Heryanto, H., Susanta, A., & Hanifah, H. (2021). Analisis Tingkat Kognitif Soal-Soal Buku Ajar Matematika Kelas Vii Materi Aritmatika Sosial Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (Jp2ms), 5(1), 131-138.
- Hutabarat, P. M. (2020). Pengembangan Podcast sebagai Media Suplemen Pembelajaran Berbasis Digital pada Perguruan Tinggi, Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2), pp. 107–116.
- Istiana, I. and Fathir, A. (2020). Media Pembelajaran Dari Bahan Bekas Pada Materi Cahaya Dan, pp. 296–300.
- Lestari, D. I., & Projosantoso, A. K. (2016). Pengembangan media komik IPA model PBL untuk meningkatkan kemampuan berfikir analitis dan sikap ilmiah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 145-155.
- Mambrisauw, R. I. (2020). Penerapan Media Podcast sebagai Media Pembelajaran untuk Keterampilan Menyimak Siswa Kelas XI Bahasa SMAN 1 Tumpang, 4(2), pp. 54–58.
- Mayangsari, D. dan Tiara, D. R. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial, Age Universitas Hamzanwadi, 3(2), pp. 126–135.
- Nurlindayani, E., Setiono, S., & Suhendar, S. (2021). Profil Hasil Belajar Kognitif Siswa Dengan Metode Blended Learning Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia:(Profile of Student Cognitive Learning Results With The Blended Learning Method in Human Respiratory System Materials). BIODIK, 7(2), 55-62.
- Pahrul, Y., & Amalia, R. (2021). Metode Bermain dalam Lingkaran untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1464-1471.
- Pamungkas, I.A, & Dwiyogo, W. D. (2020). Blended Learning Sebagai Pembelajaran Alternatif di Era New Normal Pandemi Covid-19. In Seminar Nasional Keolahragaan.
- Setiawan, R. dan Komalasari, E. (2020). Membangun Efektifitas Pembelajaran Sosiologi di Tengah Pandemi Covid-19, EDUSOCIUS Jurnal Ilmiah Penelitian Pendidikan dan Sosiologi, 4(1), p. 3.
- Setyaningsih, S, Rusjiono, Wahyudi, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia, Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2),144-156.
- Shofiana, A. (2020). Implementasi Program Afiliasi Berbasis Virtual Team Dalam Umkm Sebagai Upaya Peningkatan Perekonomian Pada Masa Pandemi Covid-19 (Implementation of Virtual Team-Based Affiliation Programs in MSMEs as Efforts for Increasing the Economy in the COVID-19 Pand, SSRN Electronic Journal.
- Shofiyah, N., Afrilia, I., & Wulandari, F. E. (2020, July). Scientific Approach and The Effect on Students Scientific Literacy. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1594, No. 1, p. 012015). IOP Publishing.
- Siswati, S, Astiena,A. K, Savitri, Y. (2020). Evaluation of Online-Based Student Learning: Models During New Normal Pandemic Covid-19 in Indonesia, Journal of Nonformal Education, 6(2), 148-155.
- Sudarmoyo, S. (2020). Podcast sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh, 5(2), pp. 8–11.
- Susilowati, R. D., Sutama dan Faiziyah, N. (2020). Application of Podcast on Sportify as a Mathematics Learning Media in the Middle of Covid-19 Pandemic, Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika, 4(1), pp. 68–
References
Abdillah, A. dan Fajar, D. M. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di Kelas VIII SMP Negeri 1 Ajung Melalui Praktikum GLB dan GLBB, EKSAKTA : Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 5(1), pp. 48–54.
Adnan, I. dan Iskandar, D. (2020). Studi Netnografi Belajar Membuat Podcast Pada Komunitas The Podcasters di Media Sosial Discord, Malaysian Palm Oil Council (MPOC), 21(1), pp. 1–9.
Cin, S. and Utami, L. S. S. (2020). Konvergensi Media Baru dalam Penyampaian Pesan Melalui Podcast, Koneksi, 4(2), p. 235.
Eliyana, E. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Belajar Ipa Materi Tumbuhan Hijau Pada Siswa Kelas V Sdn 3 Panjerejo Di Masa Pandemi Covid-19, EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(2), p. 87.
Endriani, R., Sundaryono, A., & Elvia, R. (2018). Pengembangan media pembelajaran kimia menggunakan video untuk mengukur kemampuan berfikir kritis siswa. PENDIPA Journal of Science Education, 2(2), 142-146.
Faradisa, F. (2021). Pengaruh pemanfaatan media pembelajaran interaktif Nearpod pada masa pandemi COVID-19 terhadap hasil belajar peserta didik kelas V di MIN 1 Kota Surabaya (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Fikriya, A. dan Fajar, D. M. (2020). Pengembangan Alat Peraga Bahaya Rokok dan Mekanisme Pernapasan Pada Pembelajaran IPA Terpadu di SMP, 5(2), pp. 210–216.
Harefa, D. (2020). Peningkatan Strategi Hasil Belajar IPA Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3(2), 161-186.
Heryanto, H., Susanta, A., & Hanifah, H. (2021). Analisis Tingkat Kognitif Soal-Soal Buku Ajar Matematika Kelas Vii Materi Aritmatika Sosial Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (Jp2ms), 5(1), 131-138.
Hutabarat, P. M. (2020). Pengembangan Podcast sebagai Media Suplemen Pembelajaran Berbasis Digital pada Perguruan Tinggi, Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2), pp. 107–116.
Istiana, I. and Fathir, A. (2020). Media Pembelajaran Dari Bahan Bekas Pada Materi Cahaya Dan, pp. 296–300.
Lestari, D. I., & Projosantoso, A. K. (2016). Pengembangan media komik IPA model PBL untuk meningkatkan kemampuan berfikir analitis dan sikap ilmiah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 145-155.
Mambrisauw, R. I. (2020). Penerapan Media Podcast sebagai Media Pembelajaran untuk Keterampilan Menyimak Siswa Kelas XI Bahasa SMAN 1 Tumpang, 4(2), pp. 54–58.
Mayangsari, D. dan Tiara, D. R. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial, Age Universitas Hamzanwadi, 3(2), pp. 126–135.
Nurlindayani, E., Setiono, S., & Suhendar, S. (2021). Profil Hasil Belajar Kognitif Siswa Dengan Metode Blended Learning Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia:(Profile of Student Cognitive Learning Results With The Blended Learning Method in Human Respiratory System Materials). BIODIK, 7(2), 55-62.
Pahrul, Y., & Amalia, R. (2021). Metode Bermain dalam Lingkaran untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1464-1471.
Pamungkas, I.A, & Dwiyogo, W. D. (2020). Blended Learning Sebagai Pembelajaran Alternatif di Era New Normal Pandemi Covid-19. In Seminar Nasional Keolahragaan.
Setiawan, R. dan Komalasari, E. (2020). Membangun Efektifitas Pembelajaran Sosiologi di Tengah Pandemi Covid-19, EDUSOCIUS Jurnal Ilmiah Penelitian Pendidikan dan Sosiologi, 4(1), p. 3.
Setyaningsih, S, Rusjiono, Wahyudi, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia, Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2),144-156.
Shofiana, A. (2020). Implementasi Program Afiliasi Berbasis Virtual Team Dalam Umkm Sebagai Upaya Peningkatan Perekonomian Pada Masa Pandemi Covid-19 (Implementation of Virtual Team-Based Affiliation Programs in MSMEs as Efforts for Increasing the Economy in the COVID-19 Pand, SSRN Electronic Journal.
Shofiyah, N., Afrilia, I., & Wulandari, F. E. (2020, July). Scientific Approach and The Effect on Students Scientific Literacy. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1594, No. 1, p. 012015). IOP Publishing.
Siswati, S, Astiena,A. K, Savitri, Y. (2020). Evaluation of Online-Based Student Learning: Models During New Normal Pandemic Covid-19 in Indonesia, Journal of Nonformal Education, 6(2), 148-155.
Sudarmoyo, S. (2020). Podcast sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh, 5(2), pp. 8–11.
Susilowati, R. D., Sutama dan Faiziyah, N. (2020). Application of Podcast on Sportify as a Mathematics Learning Media in the Middle of Covid-19 Pandemic, Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika, 4(1), pp. 68–