Main Article Content

Abstract

Science education-based local media on the carbon footprint subject was developed in order to demonstrate the creation and description of the learning media that have been prepared. There are three stages in the R&D process: define, design, and development. The R&D approach is based on Thiagarajan et al. (1974)'s development model. In-depth interviews and expert-led validity tests are undertaken using a variety of instrument. Descriptive quantitative and qualitative analyses were performed on the data. The results of this study obtained a score of 93.8% (very feasible) in terms of feasibility, 98.4% (very feasible) in the presentation aspect, 94.3% (very feasible) in the graphic aspect, and 99.7% (very feasible). in the language aspect. So that when viewed as a whole, the aspect obtained a value of 96.5% with very feasible criteria.

Article Details

Author Biographies

Siti Aulia Nabila, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (IPA)

Suroso Mukti Leksono, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (IPA)

Vica Dian Aprelia Resti, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam
How to Cite
Nabila, S. A., Leksono, S. M., & Resti, V. D. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Low Carbon Poly (Locapoly) Berbasis Science Edutainment Pada Tema Jejak Si Karbon. PENDIPA Journal of Science Education, 6(3), 651–657. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.3.651-657

References

  1. Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  2. Asyhari, S. & H. Silvia. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajaran IPA Terpadu. Junal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1): 1-13.
  3. Chusniyah, I ., N.R. Dewi, & S.D. Pamelasari. (2016). Keefektifan Permainan Monopoli Berbasis Science Edutainment Tema Tata Surya Terhadap Minat Belajar Dan Karakter Ilmiah Siswa Kelas VIII. Jurnal Pendidikan IPA, 5(2): 1242-1252.
  4. Dananjaya, U. (2013). Media Pembelajaran Aktif. Bandung: Nuansa Cendikia.
  5. Fatimah, F & A. Widiyatmoko. (2014). Pengembangan Science Comic Berbasis Problem Based Learning Sebagai Media Pembelajaran Pada Tema Bunyi Dan Pendengaran Untuk Siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA, 3(2): 146-153.
  6. Firdaus,. Zubaidah dan Sunarmi. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli IPA Materi Sistem Pencernaan Makanan Untuk Siswa Kelas VIII Di SMPN Negri 4 Malang. Malang : Universitas Negri Malang.
  7. Harjono dan Harjito. (2010). Pembelajaran Chemo-Edutainment untuk Mata Pelajaran Sains IPA di SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 4(1): 506-511.
  8. Indriati S.C.P, D. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Konsep Cahaya Melalui Pembelajaran Science Edutainment berbantuan Media Animasi. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia.1(2): 192-197.
  9. Nurmiati & Zulkarnain. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Biologi Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Untuk Siswa SMP Kelas VII. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian dan Pendidikan (LPP) Mandala. Mataram: Universitas Nadhlatul Wathan Mataram.
  10. Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
  11. Putri, Devita. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Green Science Board Game (Greecebome) Pada Materi Pencemaran Lingkungan Terhadap Minat Belajar Siswa. Semarang: Universitas Negri Semarang.
  12. Riduwan. (2013). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
  13. Rosida, R.M. (2016). Pengembangan Soal Berpikir Kritis Untuk Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika IAIN Raden Intan Lampung, 1(2): 56-64
  14. Setyaningsih, M dan Dewi, N. (2015). Pengembangan Media Papan Permainan Berbasis Science Edutainment Tema Makanan Untuk Siswa Kelas VIII. Unnes Science Education Journal, 4(3): 965-972.
  15. Sugiyono. (2015). Metode Penelitian (Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
  16. Thiagarajan, S., Semmel, D. S., dan Seemmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. National Center for Improvement Educational System.
  17. Widiyatmoko, A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Fisika dengan Pendekatan Physics-Edutainment Berbantuan CD Interaktif. Journal of Primary Education, 1(1): 38-44