Main Article Content

Abstract

The aim of this study was to develop a science magazine as a teaching material for students on the sub-theme of environmental pollution and to determine the feasibility of this science magazine. The research method used research and development method with the Sugiyono development model. The stages of developing this environmental pollution theme science magazine were: 1) Problem analysis, 2) Data collection, 3) Product design, 4) Product design validation, 5) Product revision, and 6) Product final results. This science magazine was tested by expert validation by several experts from lecturers as well as experts from science subject teachers, and got a validity level from expert I of 100% with very decent criteria, expert II of 65.00% including quite decent criteria, expert III of 95.00% including very feasible criteria, from expert IV 90.00% including very feasible criteria, and expert V by 90.00% with very feasible criteria. Based on the results of the validation test by experts, the average result of the assessment was 88.00% with very feasible criteria.

Article Details

Author Biography

Muhammad Aminundin Jamal, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (IPA)
How to Cite
Berlin, L., Jamal, M. A., & Nulhakim, L. (2022). Pengembangan Majalah Sains Tema Pencemaran Lingkungan Sebagai Bahan Ajar Untuk Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa. PENDIPA Journal of Science Education, 6(3), 788–792. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.3.788-792

References

  1. DAFTAR PUSTAKA
  2. A, Sulaeman. (2015). Pengembangan Kurikulum 2013 Dalam Paradigma Pembelajaran Kontemporer. Islamadina,
  3. Asfuriyah, S. 2014. Pengembangan Majalah Sains Berbasis Contextual Learning Sebagai Media Pembelajaran IPA Tema Pemanasan Global Untuk SMP. Jurnal FMIPA Universitas Negri Semarang.
  4. Bahri. S. 2011. Pengembangan Kurikulum Dasar dan Tujuannya. Jurnal ilmiah islam futura volume XI No. 1
  5. Meiningsih. D, Alimah. S, dan Anggraito. Y. U. 2019. Majalah IT-FLY VA : Alternatif Pilihan Sumber Belajar Biologi. Jurnal Phenomenon Vol. 09 no. 1
  6. Purwanto, M. N. 2013. Prinsip-prinsip dan Teknik evaluasi pengajaran. PT Remaja Rosdakarya, Bandung
  7. Sanjaya, Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
  8. Subali, Bambang. 2012. Prinsip Assessment dan Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: UNY Press
  9. Sugiyanto . 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  10. Sujarwo. 2012. Model-model Pembelajaran: Suatu Strategi Mengajar. Yogyakarta: Tiara Wacana.
  11. Sungkono, dkk. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: FIP UNY
  12. Trianto. 2010. Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, dan Implementasi Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana
  13. Widyastuti, A. 2011. Majalah Dinding Dan Tindakan Berkreasi 9Studi Kolerasi Pengaruh Majalah Dinding Terhadap Tindakan Berkreasi Siswa di SMP Negri 9 Medan. Jurnal Universitas Sumatera Utara
  14. Wulandari, Z. A. 2017. Penerapan Model Pembelajaran ARIS Dengan Majalah SAINS Untuk Meningkakan Minat Dan Hasil Belajar IPA-Biologi Siswa Kelas VII SMP Negri 2 Tanggul. Jurnal MIPA Universitas Jember.
  15. Yulianto, E dan Rohaeti, E. 2013. Pengembangan Majalah Kimia Untuk Motivasi Belajar Dan Kreativitas Peserta DidikKelas X SMAN 1 Mlati. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang.
  16. Zulfiani, Tonih F, dan Kinkin S. 2009. Strategi Pembelajaran Sains. Jakarta: Lembaga Penelitian UIN Jakarta. Zulfiani, Tonih F, dan Kinkin S. 2009. Strategi Pembelajaran Sains. Jakarta: Lembaga Penelitian UIN Jakarta.
  17. .