Main Article Content

Abstract

Communication skills are one of the skills included in 21stCentury Skills. One way that can be done to grow communication skills is to develop interactive powerpoint media oriented to science communication skills which requires students to be skilled in communicating research results, developing scientific attitudes, and increasing student activity in learning. The purpose of this study was to develop and determine the level of validity of interactive powerpoint learning media on the theme of acid rain which is oriented to the science communication skills of class VII students. This research is included in development research with 4D models, but in this study only uses 3 stages, namely: define, design, and development. The instrument used in this study was a validation sheet filled out by 2 expert lecturers from FKIP Untirta and 3 science teachers at junior high school. The research instruments used were interview sheets and validation questionnaires. The results showed that the interactive powerpoint media developed was included in the Valid category with a percentage value of 79.94%. The results of the validation of material experts obtained a percentage value of 77.00% with valid criteria, media experts 82.81% with very valid criteria and 80.02% junior high school science teachers with valid criteria. Based on the recapitulation of the validation results that have been carried out by all validators of learning media in the form of interactive powerpoints oriented to students' science communication skills on the acid rain theme, it can be tested in science learning activities.

Article Details

How to Cite
Amelia, D., Berlian, L., & Nulhakim, L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif Tema Hujan Asam Yang Berorientasi Pada Keterampilan Komunikasi Sains Siswa. PENDIPA Journal of Science Education, 6(3), 806–816. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.3.806-816

References

  1. Aeni, A.A., Ariyanto. J., & Santosa, S. (2017). Studi Comparasi Capaian Keterampilan Komunikasi Siswa Antara Penerapan Model Kooperatif Tipe Jigsaw Disertai Praktikum Dengan Model Guided Discovery Pada Siswa Kelas IX IPA SMAN 3 Boyolali Tahun Ajaran 2016/2017. Proceeding Biology Education Conference Vol. 14, No. 1, Oktober 2017
  2. Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  3. Cahyono, K. (2013). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Web untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar. Jurnal Bima Praja, Vol. 5, No.4
  4. Direktur Tenaga Kependidikan. (2008). Penulisan Modul. Jakarta : Direktorat Tenaga Kependidikan Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional
  5. Fadly, W. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Fisika “Produksi” Teerhadap Peningkatan Aspek-Aspek Keterampilan Berkomunikasi Sains. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains Vol 2, No. 1, 2017
  6. Hapsari., Fitriyanto. S., Hermansyah., Yahya. F., & Walidain. S.N. (2020). Multimedia Interaktif Konsep Gravitasi Berorientasi Pada Literasi Sains. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT) Volume 6 No.2
  7. Ika, Y.E. (2018). Pembelajaran Berbasis Laboratorium IPA Untuk Melatih Keterampilan Komunikasi Ilmiah Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Riset Ilmiah Vol. 2, No. 2.
  8. Indriawati, S.E., Susilo, H., & Anggrella, D.P. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Lesson Study Pada MataKuliah Keanekaragaman Hewan Untuk Meningkatkan Kecakapan Komunikasi dan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi Vol. 2, No. 2, 2018
  9. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Buku Guru Ilmu Pengetahuan Alam SMP/ MTs Kelas VII. Jakarta : Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
  10. Kristiawati, R.E. (2014). Keterlaksanaan Dan Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Dengan Pembuatan Poster Untuk Melatihkan Keterampilan Komunikasi Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Sains E-Pensa, 2(2).
  11. Kudsiyah, S. (2017). Pengembangan Multimedia Powerpoint Interaktif Materi Tata Urutan Peraturan Perundang- Undangan Nasional Kelas VIII SMPN 1 Jabon. Jurnal Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, Vol. 05, No. 01 Tahun 2017.
  12. Nurhayati, E.J., Yasir, N., & Ernawalis. (2019). Meningkatkan Literasi Sains Dengan Multimedia Pembelajaran IPA Berbasis Biodiversitas. Sarana Inspirasi Menulis dan Publikasi Ilmiah Jurnal Guru Jawa Barat,1 (1) 2019
  13. Permendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.
  14. Pratiwi, T. P., Munasir., & Suprapto, N. (2020). Enhancing Student Science Communication Skills Through More Learning Model. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains Vol. 10, No. 1, November 2020
  15. Purwanto, M. N. (2013). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Rosdakarya.
  16. Rahmatdini, F., & Sukaya. Komparasi Penggunaan Media Pembelajaran CD Interaktif Dengan Microsoft Powerpoint Terhadap Hasil Belajar. Journal of Multidicsiplinary Research and Development, Volume 2, Issue 1 November 2019
  17. Samatowa, U. (2011). Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Indeks.
  18. Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Ptmfajar Interpratama Mandiri.
  19. Subali, B. (2013). Kemampuan berpikir pola divergen dan berpikir kreatif dalam keterampilan proses sains. Yogyakarta: UNY Press.
  20. Sudijono, A. (2012). Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pres.
  21. Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
  22. Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani
  23. Supriyanto, D. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning. Jurnal Program Studi PGMII Vol. 5 No. 1 2018 Maret.
  24. Tamami, R. (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif (MPI) Powerpoint Untuk Visualisasi Konsep Menggambar Grafik Persamaan Garis Lurus. Indonesia Digital of Mathematics and Education Volume I Edisi 1 2014.
  25. Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M.I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Indiana: Indiana University Bloomington.
  26. Wulandari, Y., & Purwanto W E. (2017). Kelayakan Aspek Materi Dan Media Dalam Pengembangan Buku Ajar Sastra Lama. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, Vol. 3: 162-172.