Main Article Content

Abstract

The goal of this study was to develop a Powtoon animated video on Force material. The subjects of this study were fourth-grade students at elementary school SDN Kendaga Larangan Brebes. This research used the ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation) development model. The methods of data collection used were tests for the students. Data were analyzed with a quantitative descriptive approach. Animated video meets validation by material experts in the proper category and media experts in the feasible category. Animated videos are also effective in improving students' science learning outcomes.

Keywords

hasil belajar pembelajaran sains video animasi powtoon learning outcomes Science Learning animated video powtoon

Article Details

How to Cite
Kusumawati, P. R. D., & Aprilliantika, A. (2023). Pengembangan Video Animasi Berbasis Powtoon Materi Gaya Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA. PENDIPA Journal of Science Education, 6(3), 853–858. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.3.853-858

References

  1. Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Mimbar Ilmu. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.35688
  2. Carin, A.A. & Sund, R. . (2016). STEM Education: Inovasi dalam Pembelajaran Sains. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains.
  3. Dinatha, N. M., & Dek Ngurah Laba Laksana. (2018). NILAI NILAI KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN IPA DI PERGURUAN TINGGI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti.
  4. Eka, H. F., Oktaviana, D., & Haryadi, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Menggunakan Software Powtoon terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v2i1.136
  5. Hita, A., Shifa, A. F. A., & Gumelar, M. R. M. (2021). Peningkatan Pembelajaran Melalui Media Pembelajaran Video Animasi untuk Sekolah Dasar. Inovasi Kurikulum. https://doi.org/10.17509/jik.v18i1.42680
  6. Huda, I. A. (2020). PERKEMBANGAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) TERHADAP KUALITAS PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK). https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.622
  7. Latipah, N. (2018). PEMBELAJARAN IPA PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (Studi Kasus di RA Plus Ja-alHaq Kota Bengkulu). Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education. https://doi.org/10.29300/alfitrah.v1i2.1330
  8. Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
  9. Muhardi, & Ponidi. (2020). Pembelajaran Online yang Efektif di Masa Pandemi Covid-19 Studi Kasus di SMP Negeri 4 Pakem Sleman. Jurnal INTEK.
  10. Ngenda, F. V., Ajizah, A., & Amintarti, S. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIDEO ANIMASI POWTOON PADA KONSEP TUMBUHAN LUMUT DAN PAKU-PAKUAN KELAS X SMA. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains. https://doi.org/10.20527/quantum.v12i2.10347
  11. Purba, H. S., Saputra, N. A. B., & Adini, M. H. (2021). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Powtoon Bagi Guru Madrasyah Aliyah Amuntai. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.20527/btjpm.v3i4.3907
  12. Putri, M. Z. D., & Dafit, F. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI PADA TEMA 9 SUBTEMA 2 SISWA KELAS V SDIT AL MADINAH DUMAI. Jurnal Tunas Bangsa. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v8i2.1647
  13. Safitri, S., & Setiawan, B. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Bio Smart Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 6(3), 640–650.
  14. Semara, T. A., & Agung, A. A. G. (2021). Pengembangan Video Animasi pada Muatan Pelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu. https://doi.org/10.23887/mi.v26i1.32104
  15. Shobirin, M. (2018). Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Fatawa Publishing.
  16. Sukarini, K., & Manuaba, I. B. S. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32347
  17. Suyanti, S., Sari, M. K., & Rulviana, V. (2021). Media Powtoon Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i2.1468
  18. Tafano, T., & Saputra, S. (2021). TEKNOLOGI DAN COVID: TANTANGAN DAN PELUANG DALAM MELAKSANAKAN PEMBELAJARAN DARING DI MASA PANDEMI. Djtechno Jurnal Teknologi Informasi. https://doi.org/10.46576/djtechno.v2i1.1256
  19. Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845