Main Article Content

Abstract

This study aimed to report the results of the validity and reliability test of the five-tier diagnostic test instrument on the reaction rate material and identify the level of misconceptions experienced by students of class XI IPA MAN 2 Model Medan on the concept of the material. This research was conducted in November-March 2022/2023 academic year. This research was a descriptive research using the ADDIE development model. Data collection in this study used tests, interviews and questionnaires. The research stage begins with data collection and literature study, initial needs analysis, product design stage, development of five-tier diagnostic test instruments and validation by experts, test validity and reliability of tests on small-scale trials and identification of student misconceptions on broad-scale trials. The assessment results from expert validators show the criteria of the instrument developed are valid. The results of the item validity analysis obtained 23 valid items and 7 invalid items. Based on the reliability test results, it is known that the five-tier diagnostic test instrument has high reliability with a reliability coefficient of 0.80. The results of the broad-scale trial showed that the level of misconceptions of students in the XI Science class of MAN 2 Medan Model on the reaction rate material was 33% which was classified in the moderate category. The largest percentage of misconceptions is on the concept of reaction order and reaction rate equation of 46.75%. The lowest percentage of misconceptions experienced by students is in understanding the concept of factors that affect the reaction rate of 20.27%.

Keywords

Tes diagnostik five-tier laju reaksi miskonsepsi Five-tier diagnostic test reaction rate misconceptions

Article Details

How to Cite
Khairunnisa, K., & Sudrajat, A. (2023). Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Five-Tier untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa Kelas XI pada Materi Laju Reaksi. PENDIPA Journal of Science Education, 7(2), 127–136. https://doi.org/10.33369/pendipa.7.2.127-136

References

  1. Andriani, M., Muhali, M., & Dewi, C. A. (2019). Pengembangan modul kimia berbasis kontekstual untuk membangun pemahaman konsep siswa pada materi asam basa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 7(1), 25-36.
  2. Anisa, F., & Yuliyanto, E. (2017). Analisis faktor yang mempengaruhi pembelajaran kimia di SMA Teuku Umar Semarang. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional.
  3. Arikunto, S. (2003). Manejemen Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  4. Arsyad, M. A. M., Sihaloho, M., & La Kilo, A. (2016). Analisis miskonsepsi pada konsep hidrolisis garam siswa kelas XI SMAN 1 Telaga. Jambura Journal of Educational Chemistry, 11(2), 190–195.
  5. Fajriyyah, N. S., & Ermawati, F. U. (2020). The validity and reliability of five-tier diagnostic test for kinetic theory of gases. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 09(02), 126-132.
  6. Harahap, I. P. P., & Novita, D. (2020). Validitas dan reliabilitas instrumen tes diagnostik four-tier multiple choice (4TMC) pada konsep laju reaksi. Unesa Journal of Chemical Education, 9(2), 222-227.
  7. Hidayat, F. A., Irianti, M., & Fathurrahman, F. (2020). Analisis miskonsepsi siswa dan faktor penyebabnya pada pembelajaran kimia di kabupaten Sorong. BASA (Barometer Sains) Jurnal Inovasi Pembelajaran IPA, 1(1).
  8. Istighfarin, L., Rachmadiarti, F., & Budiono, J. D. (2015). Profil miskonsepsi siswa pada materi struktur dan fungsi jaringan tumbuhan. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 4(3): 991-995.
  9. Lailiyah, S., & Ermawati, F. U. (2020). Materi gelombang bunyi: pengembangan tes diagnostik konsepsi berformat five-tier, uji validitas dan reliabilitas serta uji terbatas. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 8(3).
  10. Laliyo, L. A. R., Kau, M., La Kilo, J., & La Kilo, A. (2020). Kemampuan siswa memecahkan masalah hukum-hukum dasar kimia melalui pembelajaran inkuiri terbimbing. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 8(1), 1–8.
  11. Lestari, L. A., Subandi, S., & Habiddin, H. (2021). Identifikasi miskonsepsi siswa pada materi laju reaksi dan perbaikannya menggunakan model pembelajaran Learning Cycle 5E dengan strategi konflik kognitif. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(6), 888-894.
  12. Maksum, M. J., Sihaloho, M., & La Kilo, A. (2017). Analisis kemampuan pemahaman siswa pada konsep larutan penyangga menggunakan three tier multiple choice tes. Jambura Journal of Educational Chemistry, 12(1), 47– 53.
  13. Nazar, M., Sulastri, S., Winarni, S., & Fitriana, R. (2010). Identifikasi miskonsepsi siswa SMA pada konsep faktor-faktor yang mempengaruhi laju reaksi. Jurnal Biologi Edukasi, 2(3), 49-53.
  14. Ni’mah, M., Subandi., dan Munzil. (2020). Keefektifan Pembelajaran POGIL dengan strategi konflik kognitif untuk mengurangi miskonsepsi pada materi laju reaksi kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(9): 1257-1264.
  15. Putri, W. K., & Ermawati, F. U. (2021). Pengembangan, uji validitas dan reliabilitas tes diagnostik five-tier untuk materi getaran harmonis sederhana beserta hasil uji coba. PENDIPA Journal of Science Education, 5(1), 92-101.
  16. Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan slide master power point untuk pembelajaran kimia pada materi penerapan laju reaksi. Strategy: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 1(1), 9-16.
  17. Rumapea, C. F., & Silaban, R. (2022). Pengembangan instrumen tes diagnostik three-tier multiple choice berbasis android based test untuk mengukur miskonsepsi siswa pada materi laju reaksi kelas XI SMA. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 95-104.
  18. Saleh, R., Lukum, A., & La Kilo, A. (2018). Model pembelajaran langsung disertai hierarki konsep untuk mereduksi miskonsepsi siswa pada materi termokimia di kelas XI IPA SMA Negeri 2 kota Gorontalo TA 2016- 2017. Skripsi.
  19. Setiawan, D., Cahyono, E., & Kurniawan, C. (2017). Identifikasi dan Analisis Miskonsepsi pada materi ikatan kimia menggunakan instrumen tes diagnostik three-tier. Journal of Innovative Science Education, 6(2), 197-204.
  20. Sholihat, F. N., Samsudin, A., & Nugraha, M. G. (2017). Identifikasi miskonsepsi dan penyebab miskonsepsi siswa menggunakan four-tier diagnostic test pada sub-materi fluida dinamik: azas kontinuitas. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2), 175-180.
  21. Silitonga, P. M. (2014). Statistik: Teori dan Aplikasi dalam Penelitian. Medan: FMIPA UNIMED.
  22. Yasthophi, A., & Soleman, P. (2019). Pengembangan Instrumen Test Diagnostik Multiple Choice Four Tier Pada Materi Ikatan Kimia.Konfigurasi, 3(1), 23-31.