Main Article Content

Abstract

Statistics learning in the classroom does not yet utilize relevant and effective technology to carry out various kinds of statistical computing. Apart from that, learning still prioritizes lecture methods and assignments in the form of practice questions at the end of learning, so this has an impact on statistics learning outcomes. The aim of this research is to determine the effectiveness of applying the peer teaching method assisted by statistical software by controlling the numerical abilities of INSTIKI students. The sampling technique uses purposive random sampling with a factorial design. Data was collected using numerical ability test instruments and learning outcomes tests. Data were analyzed descriptively, prerequisite testing, and hypothesis testing. The research results concluded that there were differences in learning outcomes through the application of peer teaching methods assisted by statistical software after controlling for numerical abilities. From Anakova's test results, it is known that numerical ability contributes 67.7% to statistics learning outcomes.

Keywords

Kemampuan numerik, Peer teaching, software statistika Numerical skills, Peer teaching, statistical software

Article Details

How to Cite
Setiawan, I. M. D. S. (2023). Efektivitas Metode Peer Teaching berbantuan Software Statistika dengan Mengontrol Kemampuan Numerik pada Mahasiswa Teknik Informatika. PENDIPA Journal of Science Education, 7(3), 398–407. https://doi.org/10.33369/pendipa.7.3.398-407

References

  1. Angelia Widyastuti, P., & Widiana, I. W. (2020). Analisis Peran Tutor Sebaya Terhadap Sikap Sosial Siswa Tuna Rungu. Journal of Education Technology, 4(1), 46.
  2. Darmayanti, P. D. V., Wiarta, I. W., & Abadi, I. B. G. S. (2020). Peer Tutoring Assisted Guided Inquiry Learning Model on Students’ Knowledge Competency of Mathematics. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(3), 420.
  3. Desmi, D., Masrun, M., & Meidy, I. (2020). Penggunaan Metode Peer Teaching Dalam Meningkatkan Keterampilan Siswa Dalam Menulis Teks Prosedur di Kelas VII-1 SMP Negeri 9 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. Instructional Development Journal, 3(1), 8-15.
  4. Hartawan, I. G. N. Y., & Suryawan, I. P. P. (2022). Implementasi Bahan Ajar Berbasis Masalah Kontekstual Berbantuan Software Statistika Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 13(1), 74–80.
  5. Hermawan, E., Jayantika, I. G. A. N. T., & Andari, N. K. L. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Audiovisual dalam Bentuk Diktat Kartun Terhadap Hasil Belajar Siswa dengan Mengontrol Kemampuan Numerik Siswa. Jurnal EMASAINS, VIII(1), 122–130.
  6. Mahfiyana, L., Mardani, D. M. S., & Hermawan, G. S. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer Learning) Berbantuan Media Scramble Untuk Meningkatkan Penguasaan Huruf Katakana Siswa Kelas X Ibb3 SMA Negeri 3 Singaraja Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 5(2), 217-225.
  7. Juita, F., & Yulhendri, Y. (2019). Pengaruh Kemampuan Numerik dan Intensitas Latihan Soal Terhadap Hasil Belajar Aplikasi Pengolah Angka (Spreadsheet). Jurnal Ecogen, 2(4), 832.
  8. Kurniawan, R., Hendracipta, N., & Pribadi, R. A. (2023). Penerapan Metode Tutor Sebaya dalam Pembelajaran Matematika, Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen , 14(1), 169-178.
  9. Kurniyanthi, P., Suarni, K., & Gunamantha, M. (2019). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Prestasi Belajar Matematika Dengan Pengendalian Kemampuan Numerik Pada Siswa Kelas III SD Gugus Kompyang Sujana Denpasar Utara. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1), 21-30.
  10. Luh, N., & Laksemiwati, A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer Tutoring) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Tata Hidang. Journal of Education Action Research, 3(1), 31–37.
  11. Maheni, N. P. K. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Di Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 11(1), 85.
  12. Marlina, R. & H. (2023). Pengaruh Penerapan Peer Teaching Terhadap Tingkat Keterlibatan (Student Engagement), Motivasi , Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X, AoEJ : Academy of Education Journal, 14(2), 873–889.
  13. Megawati, E., & Megawanti, P. (2022). Pengaruh Kemampuan Numerik terhadap Penalaran Logis Mahasiswa Pendidikan Matematika. Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(3), 227.
  14. Mufidah, H. A., Sidoarjo, U. M., Tirtoni, F., & Sidoarjo, U. M. (2023). Lectura : Jurnal Pendidikan. 14, 72–84.
  15. Novalia, N. (2019). Analisis Hasil Belajar: Dampak Pembelajaran Berbantuan Software pada Pembelajaran Statistika. Desimal: Jurnal Matematika, 2(3), 271–279.
  16. Novidianti, N., Rizal, F., & Usmeldi, U. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Tutor Sebaya dan Motivasi terhadap Hasil Belajar Teknologi Informasi dan Komunikasi Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 76.
  17. Novitasari, D., Pujiastuti, H., Nabillah, T., Abadi, A. P., Pratiwi, S. S., Amiluddin, R., Sugiman, S., Fauhah, H., & Rosy, B. (2019). Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 7(1), 659–663.
  18. Nurhayati, N. (2020). Pengaruh Peer Teaching Berbantuan Aplikasi SPSS terhadap Kemampuan Penguasaan Konsep pada Materi Statistika. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 5(2) 72–78.
  19. Nyoman, N Handayani, (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tutor Sebaya Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Gugus V Kecamatan Karangasem. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 3(1), 69-76.
  20. Purna, I. N., Ardana, I. M., & Dantes, N. (2021). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Pengendalian Kemampuan Numerik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 160. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i1.32447
  21. Ripa, R., Seleky, J. S., Agustin, D. A., Kristen, S., Kudus, K., Barat, K., Universitas, ), & Harapan, P. (2021). Penerapan Peer Tutoring Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Jumlah Dan Selisih Sudut [the Implementation of Peer Tutoring To Improve Conceptual Understanding of Sum and Difference Angles]. 17(2), 346–363.
  22. Risnawati, N. K. A., Pujawan, I. G. N., & Parwata, I. G. L. A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya Dan Kehamilan Program Studi Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. 11(1), 1–9.
  23. Saleh, I., Anwar, A., & Mucti, A. (2022). Efektivitas Metode Peer Teaching Terhadap Hasil Belajar Matematika. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 4(2), 75–79.
  24. Setiawan, I. M. D., Putra, R. P., & Sugiartawan, P. (2023). Media Pembelajaran Interaktif Klasifikasi Hewan di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Sains Dan Humaniora, 6(3), 413–421.
  25. Suprihartini, Y., & Taryana, T. (2023). Pengaruh Aplikasi Media Pembelajaran Geogebra Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Dan Penyelesaian Persoalan Statistik Pada Prodi Teknik Listrik Bandara. Journal on Education, 5(4), 13129–13138.
  26. Susilo, J., Muliawati, H., Rosmaya, E., & Rachmawati, U. (2023). Metode Peer Teaching Berbasis Lesson Study dalam Meningkatan Kompetensi Interpersonal Mahasiswa. Indonesian Language Education and Literature, 8(2), 347-361.
  27. Wibawa, I. P. A. (2018). Penerapan pembelajaran kontekstual dengan tutor sebaya berbantuan media audiovisual untuk meningkatkan hasil belajar pkn siswa kelas IVa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 49–57.
  28. Widyastuti, T. (2022). Efektivitas Metode Tutor Sebaya Statistika Pada Mahasiswa Psikologi, Zahrin Info. 13(34), 1–9.
  29. Wisudawati, M. A. P. Y., Candiasa, I. M., & Suryawan, I. P. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Keyakinan Diri Dalam Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 3 Melaya. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 9(2), 9-18.