Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the differences in student motivation and learning outcomes after applying the kumon learning model with conventional learning models, using quantitative methods of quasi experimental design Nonequivalent Control Group model. The sampling technique used Purposive Sampling. Data collection by filling in questionnaires of learning motivation of experimental and control classes and learning outcomes tests of experimental and control classes. From the data analysis, the results of the motivation difference test were Sig. Hit = 0.039 < 0.05 and learning outcomes ranging from the results of n-Gain RPP 1 Sig. Hit = 0.040 < 0.05, n-Gain RPP 2 Sig. Hit = 0.041 < 0.05, n-Gain result of RPP 3 Sig. Hit = 0.046 < 0.05, and the average n-Gain result Sig. Hit = 0.029 < 0.05. The conclusion is that there are differences in student motivation and learning outcomes in classes applied to the kumon learning model with classes applied to conventional learning models and the kumon learning model can increase student motivation and learning outcomes.
Article Details
Copyright (c) 2025 Ahlan Rasyidi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Fauzi, Taty., dkk. (2024) Pendekatan Mind Mapping: Proses Pembelajaran Bimbingan Belajar Kumon. NUSANTARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 153-167.
- Himawati, Hanif. (2014) Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas XA Pada Kompetensi Dasar Jurnal Umum Perusahaan Jasa Melalui Metode Pembelajaran Kumon Berbantuan Modul “General Journal Training Module” Di SMK NU Wahid Hasyim Talang Kabupaten Tegal Tahun Ajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal (EEAJ), 2(3). 52-59.
- Khairina., dan Suharni, Ninda. (2024) Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kumon. Jurnal Dimas: Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(2). 01-11.
- Kusworo, Andika R. (2012) Dampak Metode Kumon Terhadap Siswa di Kumon. Jakarta: Candraloka, Universitas Indonesia.
- Marziah., dan Sipayung, R. F. (2024) Penerapan Metode Kumon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Siswa Kelas V MIS Juhari Ilmi. Jurnal Inspirasi Pendidikan (ALFIHRIS), 2(2), 201-208.
- Ngalimun. (2012) Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
- Panggabean, Suvriadi. (2017) Pengaruh Metode Belajar Kumon Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Laks. Martadinata Medan. Paedagoria, 8(2), 37-41.
- Rahmadanti, T. D., Hamdunah., dan Mardiyah, A. (2023) Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Dengan Model Pembelajaran Kumon Pada Siswa IX.1. J-PiMat 5(2), 851-860.
- Rispriyanti. (2017). Pengelolaan Pembelajaran Matematika Dengan Model Kumon Di Bimbingan Belajar Hayam Wuruk Sragen. Sekolah Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta.
- Rusnanto. (2008) Metode Penelitian. Diambil dari http://a-research.upi.edu/s_bio_060878 chapter3.
- Sardiman, A. M. (2012) Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
- Sugiyono. (2006) Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
- Sugiyono. (2012) Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
- Sutrisno, E., Suprayitno, I. J., dan Prihaswati, M. (2015) Keefektifan Penggabungan Model Pembelajaran Kumon dan Teams Games Tournament Berbasis Pendidikan Karakter Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Materi Statistika Kelas VII, JKPM, 2(2), 25-30.
- Uno, Hamzah B. (2008) Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
References
Fauzi, Taty., dkk. (2024) Pendekatan Mind Mapping: Proses Pembelajaran Bimbingan Belajar Kumon. NUSANTARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 153-167.
Himawati, Hanif. (2014) Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas XA Pada Kompetensi Dasar Jurnal Umum Perusahaan Jasa Melalui Metode Pembelajaran Kumon Berbantuan Modul “General Journal Training Module” Di SMK NU Wahid Hasyim Talang Kabupaten Tegal Tahun Ajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal (EEAJ), 2(3). 52-59.
Khairina., dan Suharni, Ninda. (2024) Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kumon. Jurnal Dimas: Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(2). 01-11.
Kusworo, Andika R. (2012) Dampak Metode Kumon Terhadap Siswa di Kumon. Jakarta: Candraloka, Universitas Indonesia.
Marziah., dan Sipayung, R. F. (2024) Penerapan Metode Kumon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Siswa Kelas V MIS Juhari Ilmi. Jurnal Inspirasi Pendidikan (ALFIHRIS), 2(2), 201-208.
Ngalimun. (2012) Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Panggabean, Suvriadi. (2017) Pengaruh Metode Belajar Kumon Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Laks. Martadinata Medan. Paedagoria, 8(2), 37-41.
Rahmadanti, T. D., Hamdunah., dan Mardiyah, A. (2023) Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Dengan Model Pembelajaran Kumon Pada Siswa IX.1. J-PiMat 5(2), 851-860.
Rispriyanti. (2017). Pengelolaan Pembelajaran Matematika Dengan Model Kumon Di Bimbingan Belajar Hayam Wuruk Sragen. Sekolah Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Rusnanto. (2008) Metode Penelitian. Diambil dari http://a-research.upi.edu/s_bio_060878 chapter3.
Sardiman, A. M. (2012) Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Sugiyono. (2006) Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2012) Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno, E., Suprayitno, I. J., dan Prihaswati, M. (2015) Keefektifan Penggabungan Model Pembelajaran Kumon dan Teams Games Tournament Berbasis Pendidikan Karakter Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Materi Statistika Kelas VII, JKPM, 2(2), 25-30.
Uno, Hamzah B. (2008) Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.