Main Article Content

Abstract

This study aimed to determine the effect of the application of Technological Knowledge through the e-module "Coordination System" on the results of high-level cognitive learning and collaboration skills of class XI students in biology subjects at SMA Negeri 5 Samarinda. This study was quantitative with a Quasi Experiment type of research with a nonequivalent control group design. On the results of high-level cognitive learning, the results of the t-test were obtained with a significance value of 0.010<0.05 and the results of the N-Gain test were 64.31% with a fairly effective category. On the ability to collaborate, the results of the t-test were obtained with a significance value of 0.000<0.05 and an average value of 77.58% with a good category. Thus, it is concluded that the application of Technological Knowledge through the e-module "Coordination System" has a significant effect on the results of high-level cognitive learning and collaboration skills of class XI students in biology subjects at SMA Negeri 5 Samarinda.

Article Details

How to Cite
Syafitri, N., Masitah, Akhmad, Maasawet, E. T., & Nasution, R. (2025). Pengaruh Penerapan Technological Knowledge melalui E-modul “Sistem Koordinasi” terhadap Hasil Belajar Kognitif Tingkat Tinggi dan Kemampuan Berkolaborasi Siswa. PENDIPA Journal of Science Education, 9(1), 189–196. https://doi.org/10.33369/pendipa.9.1.189-196

References

  1. Akhwani., dan Dewi, W. R. (2021). Analisis Komponen TPACK Guru SD sebagai Kerangka Kompetensi Guru Profesional di Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(4), 1921. DOI:10.31004/basicedu.v5i4.1119
  2. Anggraeny, D., Dina, A. N., & Rachil, A. M. (2020). Analisis Teknologi Pembelajaran dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 150-151. DOI:10.36088/fondatia.v4i1.467
  3. Dewi, M. I. A., Ketut, S. K., & Made, R. S.W. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi di SD Pelangi Jimbaran. Jurnal Widya Laksmi, 2(1), 145. Diambil dari https://www.neliti.com/id/pu blications/494814/peningkatan-hasil-belaja r-menggunakan-media-pembelajaran-berb asis-teknologi-di-sd-pelangi-jimbaran
  4. Faidah, N. N., Hadiansah., Mila, L., & Imam, M. Y. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Liveworksheet dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Materi Pemanasan Global. Jurnal Kiprah Pendidikan, 2(2), 206. DOI:10.33578/kpd.v 2i2 .182
  5. Fatmi, N., Deassy, S., & Eka, N. (2021). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika, 4(2), 69-70 & 78. Diambil dari https://ojs.unim al.ac.id/rel ativitas/article/view/5257
  6. Hamdi, M. (2014). Proses, analisis dan Partisipasi. Ghalia Indonesia.
  7. Hayu, R., dan Oktaviani, A. S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsite pada Materi Pancasila Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 10(2), 559. DOI:10.31949/education.v10i 2.8568
  8. Melati, R., Tri, Y., & Desyanti. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Mata Pelajaran Sosiologi Kelas XII SMAN 4 Dumai. Jurnal Teknologi Komputer dan Informasi, 11(2), 128. DOI:10.52072/jutekinf.v11i2.654
  9. Murtopo, A., Rahmaisyah., & Jusmaini. (2023). Peran Teknologi Pendidikan dalam Perspekif Merdeka Belajar di Era Digital 4.0. Journal of Education and Teaching, 11(2), 10. DOI:10.51454/jet.v2i1.63
  10. Permitasari, M. A., Hartono., & Sugito. (2022). Pengembangan Modul Multimedia Interaktif Pendidikan Kewirausahaan pada Industri Rumahan untuk SMALB Tunagrahita. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(1), 51. DOI:10.21831/jit
  11. Purba, A., dan Alkausar, S. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan Bahasa Indonesia di Era Digital. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 3(3), 51. Diambil dari https://j-las.lemkomindo.org/index.php/AFoSJ-LA S /article/view/61 9p.v9i1.44927
  12. Putri, R. R. R. R., Kaspul., & Muhammad, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Elektronik (E-Modul) Berbasis Flip Pdf Professional Pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2), 94-95. Diambil dari https://jurnal.jomparnd.co m/index.php/jp/article/view/46/72
  13. Subroto, D. E., Supriandi., Rio, W., & Arief, Y. R. (2023). Implementasi Teknologi dalam Pembelajaran di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Dunia Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan West Science, 1(7), 478. DOI:10.58812/jpdws.v 1i07.542
  14. Surya, A. W., dkk. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kreatifitas Siswa Kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Jurnal Pesona Dasar, 6(1), 49. Diambil dari https://jurna l.usk.ac.id/PEAR/ar ticle/view/10703
  15. Wang, L. (2023). Digital Learning Materials: Evolution and Impact. Journal of Computer Assisted Learning, 39(1), 156. Diambil dari https://www.researchgate.net/publication/378177781The_Impact_of_Digital_Learning_on_Education