Main Article Content

Abstract

This study aimed to determine the effect of the use of Technological Knowledge-based learning media on students' scientific literacy skills on the excretion system material in class XI biology subjects at SMA Negeri 5 Samarinda. The type of research used was experimental research with quantitative methods in the form of a quasi-experimental design type of the pretest-posttest control group design. The results of students' scientific literacy skills obtained the results of the N-Gain test, which is 0.59 with a moderate category, and the results of the t-test with a significance value of 0.000 <0.05. Based on these results, it was found that the use of Technological Knowledge-based learning media has a significant effect on students' scientific literacy skills on the excretion system material in class XI of SMA Negeri 5 Samarinda.

Article Details

How to Cite
Nurhayati, S., Masitah, Akhmad , Jailani, & Serena, N. A. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Technological Knowledge terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa pada Materi Sistem Ekskresi. PENDIPA Journal of Science Education, 9(1), 197–203. https://doi.org/10.33369/pendipa.9.1.197-203

References

  1. Aiman, U., dan Ramadhaniyah, R. A. A. (2020). Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBL) Terhadap Literasi Sains Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidik Dasar Flobamorata, 1(1), 1. https://doi.org/10. /jpdf.v1i1.195
  2. Andrasari, N. A. (2022). Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Kinemaster Bagi Guru Sd. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(1), 8 & 79. https://prosiding.unma.ac.id /index.php/semnasfkip/article/view/781
  3. Ariana, D., Risya, P. S., dan Agna, S. K. (2020). Pengembangan Modul Berbasis Discovery Learning Pada Materi Jaringan Tumbuhan Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas XI IPA SMA. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 11(1), 35. https://doi.org/10.26418/jpmipa.v11i1.31381
  4. Dzakia, J. R., Nurul, F. S., dan Lambang, S. (2023). Analisis Pemahaman Guru Fisika SMA terhadap TPACK (Technolgical, Pedagogical, And Content, Knowledge) dalam Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 12(3), 160. https://doi.org/10.20961 /inkuiri.v12i3. 79313
  5. Hasanah, N., Yusuf, S. & Akhmad, N. 2018. Pengaruh Metode Eksperimen Terhadap Pemahaman Siswa Tentang Gaya Dapat Mengubah Gerak Suatu Benda. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 130. https://doi.org/10.17509/peda didaktika.v5i1.7257
  6. Kurniawan, A. B. & Rusly, H. (2021). Efektivitas Permainan Zuper Abase Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains, 5(2), 94. https://journal.unesa.ac.id /index.php/jppms/article/view/14776.
  7. Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20-23. http://ejournal.upi. edu/index.php/IJPE/index
  8. Narieswari, A. (2022). Penerapan Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan. 1(2), 313. https://doi.org/10. 20961jkc.v10i2.65640
  9. Nurdiana, Z., dan Septi, B. S. (2023). Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa SD. UMSIDA, 9(2), 1-2. https://doi.org/10.291 00/.v6i1.4472
  10. Rachman, A., Tika, P. W. R., Chresty, A., dan Sya’adah, A. A. (2023). Pemanfaatan Media TPACK (Technology, Paedagogy, And Content Knowledge) Bagi Guru di Kota Banjarmasin. Communnity Development Journal, 4(6), 13518 - 13519. https://doi.org/10.31004/cdj.v4i6.23028
  11. Rahmadi, I. F. (2019). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Kerangka Pengetahuan Guru Abad 21. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 65. https://doi.org/10.32493/jpkn.v6i1.y2019.p65-74
  12. Ruswan, A., Primanita, S. R., Annisa, N., Hanie, K., Ighna, Z. H., Keysha, K. A., Khomsanuha, A., dan Widia, S. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 4008. https://doi.org/10. 31004/jptam.v8i1.13009
  13. Saradilla, S., Rahmi, & Muhammad, D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Children Learning in Science (Clis) Berbantu Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Dan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X Pada Materi Keanekaragaman Hayati Di SMA Negeri 2 Peusangan. JESBIO, 11(1), 1. https://www.neliti.com/id/publications/4 5378
  14. Sukanta, W., dan Ahmad, S. A. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Film Kartun Terhadap hasil Pelestariannya Di Kelas VIII Smp Negeri 1 Belitang III Kabupaten Oku Timur Tahun Pelajaran 2016 / 2017. Jurnal Swarnabhumi, 2(1), 25. https://doi.org/10.31851/swarnabhumi.v2i1.1133
  15. Wahyuni, S. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Questioning, Organizing, Guide, Assess And Evaluate (Qogae) Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi. 6(2), 143. https://doi .org/10.46918/bn. v6i2.1899