Main Article Content
Abstract
This study aimed to determine the effect of using interactive media animated videos assisted by Doratoon through the TPACK approach on the learning outcomes of class X students of SMA Negeri 2 Samarinda on ecosystem material. This type of research used a quantitative approach with a quasi-experimental method with a research design, namely non-equivalent control group design. The results obtained from the N-Gain test showed the Mean N-Gain value in the experimental class was 0.40 and in the control class was 0.32 which was included in the moderate category and the results of the T-test with a significance value of 0.014 <0.05. Based on these results, it can be concluded that there is an effect of using interactive media animated videos assisted by Doratoon through the TPACK approach on the learning outcomes of class X students of SMA Negeri 2 Samarinda on ecosystem material.
Article Details
Copyright (c) 2025 Regia Dwi Anggreni, Jailani, Zenia Lutfi Kurniawati, Elsje Theodora Maasawet, Suparno Putera Makkadafi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
-
Abraham, I., dan Yetti, S. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2477. http://dx.doi.org/10.58258 /jime.v8i3.3800.
Apriansyah, M. R., Kusno, A. S., dan Arris, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 12. http://journal.unj.ac.id /un j/index.php.
Hanik, E. U., Dwiyanti, P., Emilia, S., Hema, R.F., Maurin, P., dan Reza, N.I. (2022). Integrasi Pendekatan TPACK (Technological, Pedagogical, Content Knowledge) Guru Sekolah Dasar SIKL dalam Melaksanakan Pembelajaran Era Digital . Journal of Educational Integration and Development, 2(1), 18. http://dx.doi.org/10.55868/jeid.v2i1.97.
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi Dalam Pendidikan Di Era Globalisasi. Edureligia, 2 (2), 95. http://dx.doi.org/10.33650/ edureligia.v2i2.459.
Maulidah, Y. N., Suharmono, K., Muhammad, T.H., dan Syamsul, G. (2022). Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 2002. https://doi.org/ 10.31004 /jpdk.v4i4.5647.
Miranda, R. C., Anandita, E.S., & Ari, S. (2022). Efektivitas Media Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Ekskresi Manusia. Biosfer, 7(2), 83. https://doi.org/10.23969/biosfer.v7i2.6396.
Motoh, T. C., Hamna, dan Kristina. (2022). Penggunaan Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Tolitoli. Jurnal Teknologi Pendidikan Madako, 1 (1), 4. https://ojs.fkip.umada.ac.id/index.php/jtpm/article/view/14/7.
Rahayu, L., Zerri, R.H., dan Ratna, S. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Animasi Doratoon Pada Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar. Edukasi, 15(2), 299. https://doi.org/ 10.31603/edukasi.v15i2.10525.
Suyamto, J., Mohammad, M., & Sarwanto. (2020). Analisis Kemampuan TPACK (Technological, Pedagogical, And Content Knowledge) Guru Biologi SMA Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Materi Sistem Peredaran Darah. Inkuiri, 9 (1), 46. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v9i1.41381.
Ubabuddin. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Edukatif, 5(1),18. https://doi.org/10.37567/ jie.v5i1.53.
Wahab, A., Junaedi, dan Muhammad, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain. Jurnal Basicedu, 5(2), 1041. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845
References
Apriansyah, M. R., Kusno, A. S., dan Arris, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 12. http://journal.unj.ac.id /un j/index.php.
Hanik, E. U., Dwiyanti, P., Emilia, S., Hema, R.F., Maurin, P., dan Reza, N.I. (2022). Integrasi Pendekatan TPACK (Technological, Pedagogical, Content Knowledge) Guru Sekolah Dasar SIKL dalam Melaksanakan Pembelajaran Era Digital . Journal of Educational Integration and Development, 2(1), 18. http://dx.doi.org/10.55868/jeid.v2i1.97.
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi Dalam Pendidikan Di Era Globalisasi. Edureligia, 2 (2), 95. http://dx.doi.org/10.33650/ edureligia.v2i2.459.
Maulidah, Y. N., Suharmono, K., Muhammad, T.H., dan Syamsul, G. (2022). Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 2002. https://doi.org/ 10.31004 /jpdk.v4i4.5647.
Miranda, R. C., Anandita, E.S., & Ari, S. (2022). Efektivitas Media Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Ekskresi Manusia. Biosfer, 7(2), 83. https://doi.org/10.23969/biosfer.v7i2.6396.
Motoh, T. C., Hamna, dan Kristina. (2022). Penggunaan Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Tolitoli. Jurnal Teknologi Pendidikan Madako, 1 (1), 4. https://ojs.fkip.umada.ac.id/index.php/jtpm/article/view/14/7.
Rahayu, L., Zerri, R.H., dan Ratna, S. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Animasi Doratoon Pada Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar. Edukasi, 15(2), 299. https://doi.org/ 10.31603/edukasi.v15i2.10525.
Suyamto, J., Mohammad, M., & Sarwanto. (2020). Analisis Kemampuan TPACK (Technological, Pedagogical, And Content Knowledge) Guru Biologi SMA Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Materi Sistem Peredaran Darah. Inkuiri, 9 (1), 46. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v9i1.41381.
Ubabuddin. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Edukatif, 5(1),18. https://doi.org/10.37567/ jie.v5i1.53.
Wahab, A., Junaedi, dan Muhammad, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain. Jurnal Basicedu, 5(2), 1041. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845