Main Article Content

Abstract

The purpose of this research is to create a greenhouse effect teaching tool in science learning on the theme
of global warming to foster Science Process Skills (PPP) in students. The development model used is a 4-
D development model which consists of four stages: define, design, develop, and disseminate. Product
validation was carried out by science education experts and practitioner experts who showed the level of
product validity with a value of 86.18% included in the "excellent" category. The implementation of the use
of greenhouse effect props was carried out by grade VII students at one of the junior high schools in Serang
City. The data of the student response questionnaire showed that the teaching aids were able to grow PPP
with a score of 80.37% with the "very good" category. The results of this study prove that the use of teaching
aids in science learning on the theme of global warming can help grow students' PPP through practicum
activities.

Keywords

Alat peraga efek rumah kaca keterampilan proses sains greenhouse effect teaching tool science process skills global warming

Article Details

How to Cite
Yulianah, Y., Leksono, S. M., & El Islami, R. A. Z. (2025). Development of Greenhouse Effect Teaching Tool to Develop Science Process Skills in Class VII Middle School Students on the Theme of Global Warming. PENDIPA Journal of Science Education, 9(2), 256–263. https://doi.org/10.33369/pendipa.9.2.256-263

References

  1. Af’idah, N. Dkk. (2023). Kepraktisan dan Efektivitas Alat Peraga Tuas Sebagai Media Pembelajaran IPA Untuk Siswa SMP Kelas VIII. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) FKIP UM Metro. 11 (1),57-65
  2. Anggereni, S. Dkk. (2021). Penggunaan Alat Peraga Pengukuran Suhu Berbasis Digital Terhadap Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Fisika. 9 (2), 143-144
  3. Annisah, S. 2014. Alat Peraga Pembelajaran Matematika. Jurnal Tarbawiyah. 10 (1), 2-5
  4. Apriliyanti, D.D. dkk. (2015). Pengembangan Alat Peraga IPA Terpadu Pada Tema Pemisahan Campuran Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Unnes Science Education Journal. 4 (2), 836
  5. Dewi, A. R. Dkk. (2019). Pengembangan Alat Peraga Pada Materi Tekanan untuk Siswa SMP dalam Melatihkan Keterampilan Proses Sains. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika. 7 (1), 44-51
  6. Kaltsum, H, U. (2017). Pemanfaatan Alat Peraga Edukatif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Sekolah Dasar. Urecol: University Research Colloquium, 19-24
  7. Kemendikbudristek. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Fase D Untuk Jenjang SMP/MTs/ Program Paket B. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi
  8. Maharani, M. Dkk. (2017). Pengembangan Alat Peraga Pada Materi Usaha dan Energi Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Melalui Model Iquiry Discovery Learning (IDL terbimbing). Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika. 5 (3), 352-365
  9. Pratama, R. Parinduri, L. (2019). Penanggulangan Pemanasan Global. Buletin Utama Teknik. 15 (1), 91
  10. Rahmasiwi. A. (2015). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa dalam Pembelajaran Biologi melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri di Kelas XI MIA 9 (ICT) SMA Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2014/2015. (Skripsi, Sarjana. Surakarta: Universitas Sebelas Maret)
  11. Riyanto. (2007). Strategi Mengatasi Pemanasan Global (Global Warming). Value Added. 3 (2), 68
  12. Sabrina, N, A. Dkk. (2023). Pengaruh Pengembangan Media Ajar Visual Terhadap Siswa Sekolah Dasar dalam Memahami Konsep Matematika Secara Visual. PPM: Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1), 2-5
  13. Salamah, A, N. Dkk. (2023). Penggunaan Alat Peraga Pada Materi Bumi Dan Tata Surya Untuk Meningkatkan Pemahaman IPA Peserta Didik. PENDIPA Journal of Science Education. 7 (2), 179-183
  14. Sutrisna, N. Gusnidar. (2022). Pengembangan Buku Siswa Berbasis Inkuiri Pada Materi IPA Untuk Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Inovasi Penelitian. 2 (8)
  15. Trisnowati, E. (2016). Model Keterpaduan Pembelajaran Sains Dalam Kurikulum 2013. SPREKTA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains. 2 (1), 22-26.