Main Article Content

Abstract

Low learning independence is a challenge in science learning. The right learning model, such as PJBL-STEM, can be an alternative for students' understanding of the material in depth. This study was conducted to determine the influence of the PjBL-STEM learning model on students' independence in learning the circulatory system material. The method used is a quasi-experiment with a pretest-posttest control group design, involving two classes, namely, the experimental class and the control class. This research instrument includes a learning independence questionnaire and an observation sheet on learning implementation. The results of the research that have been carried out show that the PjBL-STEM learning model has an influence on student independence in learning. The data was analyzed through IBM SPSS version 26. The results of this hypothesis test show that the PjBL-STEM model significantly increases student independence in learning, obtaining a significance value (2-tailed) of 0.022 < 0.05, thus H0 is rejected and H1 is accepted, which corroborates that the PjBL-STEM model has a significant effect on increasing student learning independence in circulatory system materials.

Keywords

PjBL-STEM; Kemandirian Belajar; Sistem Peredaran Darah PjBL-STEM; Learning Independence; Circulatory System.

Article Details

How to Cite
Nurillah, N., El Islami, R. A. Z., & Biru, L. T. (2025). The Influence of the PjBL-STEM Learning Model on Students’ Learning Independence in the Circulatory System Material. PENDIPA Journal of Science Education, 9(2), 394–402. https://doi.org/10.33369/pendipa.9.2.394-402

References

  1. Abdullah, R. (2017) Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw pada mata pelajaran kimia dimadrasah aliyah, 5(1).
  2. Amri, M, S., Sudjimat, D., Nurhadi, D. (2020) mengkombinasikan project-based learning dengan stem untuk meningkatkan hasil belajar teknikal dan karakter kerja siswa smk, 43(1), 41-50.
  3. Arifin, Z. (2012) Metodologi penelitian pendidikan filosofi, teori dan aplikasinya. Surabaya:Lentera cendekia.
  4. Febriastuti, Y.D. (2013) peningkatan kemandirian belajar siswa smp negeri 2 geyer melalui pembelajaran inkuiri berbasis proyek.
  5. Handayani, L. (2020) Peningkatan motivasi belajar IPA melalui model pembelajaran project based learning pada masa pandemi covid-19 bagi siswa SMP Negeri 4 Gunungsari, 7(3), 168-174.
  6. Islami, R., A., Z., E., Nahadi, Anna, P. (2015) hubungan literasi sains dan kepercayaan diri siswa pada konsep asam basa, 1(1), 16-25.
  7. Julyanti, E., Lily, R.H., Sakinah, U.R., Windi, L., Yusnita, A. (2019) Penerapan model pembelajaran snowball throwing untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa di kelas VII SMP Budi Utomo, 5(2), 43-46.
  8. Kartika, R.W. (2023) meningkatkan hasil belajar ipa siswa smp melalui penerapan model pembelajaran berbasis proyek pada materi bioteknologi, 3(4).
  9. Martiani. (2021) kemandirian belajar melalui metode pembelajaran project based learning pada mata kuliah media pembelajaran pendidikan jasmani, 3(2), 480-486.
  10. Maulana. (2020) penerapan model project based learning berbasis stem pada pembelajaran fisika siapkan kemandirian belajar peserta didik, 24(1).
  11. Ningsih, R., Arfatin., N. (2016) Pengaruh Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Matematik, 6(1), 73-84.
  12. Samin. (2019) hasil belajar matematika melalui kooperatif learning dan kemandirian belajar, 6(2), 159-170.
  13. Sugianto, I., Savitri, S., Larasati, D.A. (2020) efektivitas model pembelajaran inkuiri terhadap kemandirian belajar siswa di rumah, 1(3).
  14. Sugiyono. (2012) metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r & d. Bandung. Alfabeta.
  15. Suseno, W., Ipung, Y., Gatot., M. (2017). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa kelas VIII pada materi sistem persamaan linear dua variabel dengan pembelajaran kooperatif tgt, 2(10), 1298-1307.
  16. Vitasari M., Prasetyaningsih., Dwi I.S., Lulu T.B., Vica D.A.R. (2019) implementasi guided inquiry berbasis pedagogical content knowledge (PCK) pada mahasiswa calon guru IPA, 2(1), 723-734.
  17. Wadi, H., Syafruddin, Sukardi. (2018) lesson study cooperatif learning pendekatan saintifik sebagai upaya meningkatkan kemandirian dan tanggung jawab siswa dalam pembelajaran IPS kelas VII SMP I narmada, 4(2), 137-143.
  18. Yani, V. P., Haryono, Y., & Lovia, L. (2022). Hubungan Pemahaman Konsep Matematis dengan Kemandirian Belajar Siswa pada Kelas VIII SMP, 2(3), 439-448.
  19. Yuliana, I. (2023) Meningkatkan kemandirian dan kreativitas dalam pendidikan melalui kurikulum merdeka seminar nasional hasil riset dan pengabdian, 5, 1530-1327.