Main Article Content

Abstract

The uniformity of student responses, which tends to indicate convergent thinking or mere knowledge reproduction, warrants attention as it reveals the students' cognitive process.Therefore, learning media that can stimulate students' creative thinking processes more optimally are needed. This study aimed to obtain data and describe the efficiency level of inquiry learning-based animated videos with the theme "My Environment" to train creative thinking skills of 7th-grade students. The method used is Research and Development (R&D) with the Borg and Gall model, modified into 7 steps: problem analysis, data collection, product design, product validation, product revision, product trial, and revision of trial results. The research subjects are material experts, media experts, practitioners, and students. The data types used are expert validation sheets to test validity by material experts, media experts, and practitioners, as well as student response questionnaires to determine the product's efficiency level. The results show that based on material expert validation, the percentage is 88.6% with the category "Very Valid", media expert validation obtains a percentage of 92.4% with the category "Very Valid", and practitioner validation (science teachers) obtains a percentage of 90.3% with the category "Very Valid". The efficiency level of the animated video product obtains a percentage of 86.9% with the category "Very Efficient".

Keywords

Video Animmasi, Inquiry Learning, Kemampuan Berpikir Kreatif, Lingkunganku animation video; inquiry learning; creative thinking skills; my environment

Article Details

How to Cite
Khofifah, I., Nulhakim, L., & Resti, V. D. A. (2025). The development of animation videos based on inquiry learning with the theme ’My Environment’ to train the creative thinking skills of grade VII students. PENDIPA Journal of Science Education, 9(2), 545–553. https://doi.org/10.33369/pendipa.9.2.545-553

References

  1. Alifa, Nurdiana Siti., Syadeli Hanafi.,Lukman Nulhakim, "Pengembangan Media Video Pembelajaran Animasi Berbasis Kinemaster Untuk Meningkatkan Pemahaman Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas IV SDN Kedaleman IV", Jurnal Teknologi Pembelajaran. Vol.8(2)
  2. Apriliani, Zohriyatun., Uswatun H.,Andi S.(2019). Pembuatan Video Profil Dengan Efek Vintage Kampung Wisata Adat Sengkoah Sebagai Media Informasi. Jurnal Teknologi Informasi dan Multimedia (JTIM) Vol.1, No. 1, Mei 2019, hlm. 57-65
  3. Asih, Lia K.,Cucu Atikah.,Lukman Nulhakim.,(2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Animaker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD.Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti.Vol.10(2)
  4. Azhari, A., & Somakim, S. (2015). Peningkatan kemampuan berpikir kreatif matematik siswa melalui pendekatan konstruktivisme di kelas VII sekolah menengah pertama (SMP) negeri 2 Banyuasin III. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 1-12
  5. Dewi, R. S., dan Rachmadiarti, F. (2018). Validitas Buku Ajar Berbasis Etnomikologi pada Materi Jamur Kelas X SMA untuk Melatihkan Keterampilan Berfikir Kritis Siswa. Jurnal Bioedu, 7(2), 171–176.
  6. Effendi, K. N., & Farlina, E. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP kelas VII dalam Penyelesaian Masalah Statistika. Jurnal Analisa, 3(2), 130–137. https://doi.org/10.15575/ja.v3i2.2013
  7. Fitriani, A. A., Ulfa, S., & Adi, E. P. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Sistem Pernapasan Manusia Sebagai Upaya Mendukung Kebijakan Belajar Di Rumah Article History. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 303–316. https://doi.org/10.17977/um038v3i32020p303
  8. Febriani, M 2015, ‘Pengembangan Buku Pengayaan Apresiasi Dongeng yang Bermuatan CCL Bagi Peserta Didik SD Kelas 3, Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 4, No. 1, Hal. 1-6.
  9. Febrianti,Winda.(2016).Penggunaan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk menumbuhkan sikap rasa ingin tahu dan percaya diri serta meningkatkan hasil belajar peserta siswa di kelas V SDN Jataya Kecamatan Cicendo Kota Bandung tahun pelajaran 2014/2015. Skripsi FKIP UNPAS. Bandung : Tidak Diterbitkan
  10. Hendracipta,Nana.,Lukman Nulhakim.,Siti M.A., (2017). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Modek Inkuiri Terbimbing Di Sekolah Dasar. JPSD Vol. 3 No.2
  11. Khairunnisa, Firdha.,(2019). Evaluasi Komponen Kelayakan Isi Buku Ajar Bahasa Indonesia: Kesesuaian Materi Dengan Kurikulum. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Vol. 4 No. 1.
  12. Maulidah,Sofi.,Lukman Nulhakim.,Nana H.,(2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Menggunakan Powtoon.Jurnal Ilmiah Indonesia.Vol.6(7)
  13. Munandar, U. 2004. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta
  14. Muliastrini,N.,K.E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Berbasis Lingkungan Terhadap Kemampuan Literasi Sains Dan Prestasi Belajar Ipa Siswa Kelas V SD. jurnal lampahyang, 10(1), 16-3-. http:/e-journal.stkip-amlapura.ac.idindex.php/jurnallampuhyang/article/view/173.
  15. Nofitasari, L., Mastur, Z., & Mashuri, M. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran Tutor Sebaya Bernuansa Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Segiempat. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(1). https://doi.org/10.15294/ujme.v5i1.9336
  16. Oktafiani, Dian.,Lukman Nulhakim.,Trian P.A.,(2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash Pada Kelas IV. Jurnal Undiksha vol. 8(3) Hal. 527--540
  17. Pujiati, A. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran (Berbantuan Laboratorium Virtual) Dan Minat Belajar Tehadap Kemampuan Berpikir Kreatif Kimia. Formatif, 2(3), 234956. https://doi.org/10.30998/formatif.v2i3.100
  18. Rahmawati,Euis.,Lukman Nulhakim.,dkk. (2024). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Adiwiyata Sebagai Sarana Penguatan Karakter Peduli Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti.Vol.11(1)
  19. Ratna, Wildan, Nirwana, Arlinah 2020, ‘Realisasi Tindak Tutur Didik Anak Usia Dini dan Norma Kesantunan Dalam Masyarakat Ternate’, Jurnal Tekstual, Vol. 18, No. 1, Hal. 24-37.
  20. Rohman,A.,Ishafit, & Husna,H.,(2021). Pengaruh Penerapan Model Project Based Learning Terintegrasi STEAM Terhadap Berpikir Kreatif Ditinjau Dari Pemahaman Konsep Fisika Siswa SMA Pada Materi Dinamika Rotasi.Jurnal pendidikan fisika tadulako, 9 (1), 15-21
  21. Shakina, A. dan Afrianis, N. 2021. Desain dan Uji Coba Media Pembelajaran Berbasis Videoscribe sebagai Sumber Belajar pada Materi Bentuk Molekul Kelas X IPA SMA. Jurnal Eksakta Pendidikan. Vol 5 No 1.
  22. Suryani, L, Hodijah, N, & Taufik, N, A 2022, ‘Pengembangan E-modul IPA Berbasiis Science Prosess Skills dengan Tema Transportasi si-Hijau untuk Melatih Keterampilan Komunikasi Sains Siswa SMP Kelas VIII’, Journal of science Education, Vol. 6, No.2, hal. 322-330
  23. Umrotul, H. Lukman Nulhakim.(2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis. JPPI,vol 1(1) Hal.91-106
  24. Wahyuni,Riris., Ramdan Witarsa (2023). Penerapan Metode Inkuiri Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Journal of education research, 4(1) page 203-209
  25. Wisnu, Ady P., Ignatius I.W.S., Luh Putu,P.M., (2021) Pengembanga Video Animasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Matematika.Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol 5.(1)
  26. Wulandari,Yani.,Yayat R.,Lukman N., (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia,Vol. 8(2), hal. 269--279