Main Article Content
Abstract
This study aimed to explore the effectiveness of using Canva application as a learning media in increasing students' interest in learning. Learning media has an important role in creating an interactive and fun learning process, especially in today's digital context. Canva is a web-based graphic design application that provides various features and attractive templates to support learning activities. Through the literature study method, this research examined a number of relevant articles and previous research results regarding the utilization of Canva in the educational environment. The results of the literature review show that the use of Canva as a learning media can provide a more visual, creative, and interesting learning experience for students. The five main articles analyzed showed a significant increase in learning interest after Canva was used in the learning process, both in the form of presentations, infographics, learning videos, and other visual media. In addition to increasing interest in learning, the use of Canva is also proven to make it easier for teachers to develop teaching materials that are more innovative and in accordance with the characteristics of today's students. The use of Canva not only affects the motivational aspect, but also has an impact on better student learning outcomes. Therefore, Canva is recommended as an alternative digital learning media that can create an effective and fun learning atmosphere.
Article Details
Copyright (c) 2025 Ernita Sidauruk, Deta Marbun, Yohana Tampubolon, Theresa Theresa, Even Napitupulu, Hisar Marulitua Manurung

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Adrianik, I. C. (2023). Pengembangan portofolio digital melalui media Canva dan YouTube pada pembelajaran siswa kelas V SDN Bulukerto 01 Batu tahun pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(4), 1970–1994.
- Ende, A. M. N., Jasril, I. R., & Jaya, P. (2022). Perancangan dan pembuatan e-modul interaktif berbasis canva pada mata pelajaran dasar listrik dan elektronika. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 8(2), 193–199.
- Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Peningkatan minat belajar siswa melalui pendekatan matematika realistik pada pembelajaran berbasis daring.
- Febrian, W. D., & Solihin, A. (2023). Pengembangan Karakter Keramahan dan Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Pariwisata di Dinas Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Provinsi DKI Jakarta. Journal Human Resources 24/7. Abdimas: Abdimas, 1(1), 11–14.
- Hendratri, B. G., Iswanto, J., Tohawi, A., & Dianto, A. Y. (2023). Pengaruh fluktuasi harga cabai rawit dan dampaknya pada daya beli konsumen di Pasar Wage Nganjuk. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(11), 1595–1600.
- Hita, I. P. A. D., Lestari, N. A. P., Dewi, M. S. A., Astuti, N. M. I. P., Kurniawati, K. L., & Fatmawan, A. R. (2023). Latihan Drill: Apakah Berpengaruh terhadap Kemampuan Bermain Bola Basket pada Anak Sekolah Dasar? Jurnal Pelita Ilmu Keolahragaan, 3(1), 89–97.
- Irawan, D., Fauzi, R., & Nasution, S. W. R. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Canva Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Komputer Dan Jaringan Dasar Kelas X Di SMK Negeri. JURNAL VINERTEK (Vokasional Informatika Edukasi Riset Dan Teknologi), 3(1), 16–26.
- Kurnia, I. R., & Sunaryati, T. (2023). Media pembelajaran video berbasis aplikasi canva untuk meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(3), 1357–1363.
- Kusuma, A. N., Candra, V., Grace, E., Silalahi, M., Irawan, I., Wahdaniah, W., Febrian, W. D., Sani, I., & Simatupang, S. (2023). The art of leadership: Be the extraordinary level leader. Eureka Media Aksara.
- Misbahayati, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar PJOK Siswa Kelas V SD Negeri 43 Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Guru, 4(3).
- Nahdiyah, D., Hadi, M. N., & Sholekhudin, A. (2024). Inovasi E-Modul Berbasis MooDis Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X MA Ma’arif Durensewu Pandaan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2), 169–184.
- Pangalila, T., Paka, N., Pombaile, E., Abdul, A., & Sampel, F. L. (2024). Pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa Kelas X-4 SMA Negeri 1 Tondano. Academy of Education Journal, 15(1), 415–420.
- Sari, L. S., & Fatonah, S. (2022). Pengaruh media pembelajaran berbasis aplikasi Canva terhadap motivasi dan hasil belajar IPA siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1699–1703.
- Trilenshi, L., & Marlia, A. (2024). Penerapan Aplikasi Canva Kepada Guru Sebagai Media Pembelajaran di SD Negeri 11 Lubuk Jaya. Jurnal Pengabdian Sosial, 1(11), 1785–1788.
References
Adrianik, I. C. (2023). Pengembangan portofolio digital melalui media Canva dan YouTube pada pembelajaran siswa kelas V SDN Bulukerto 01 Batu tahun pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(4), 1970–1994.
Ende, A. M. N., Jasril, I. R., & Jaya, P. (2022). Perancangan dan pembuatan e-modul interaktif berbasis canva pada mata pelajaran dasar listrik dan elektronika. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 8(2), 193–199.
Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Peningkatan minat belajar siswa melalui pendekatan matematika realistik pada pembelajaran berbasis daring.
Febrian, W. D., & Solihin, A. (2023). Pengembangan Karakter Keramahan dan Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Pariwisata di Dinas Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Provinsi DKI Jakarta. Journal Human Resources 24/7. Abdimas: Abdimas, 1(1), 11–14.
Hendratri, B. G., Iswanto, J., Tohawi, A., & Dianto, A. Y. (2023). Pengaruh fluktuasi harga cabai rawit dan dampaknya pada daya beli konsumen di Pasar Wage Nganjuk. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(11), 1595–1600.
Hita, I. P. A. D., Lestari, N. A. P., Dewi, M. S. A., Astuti, N. M. I. P., Kurniawati, K. L., & Fatmawan, A. R. (2023). Latihan Drill: Apakah Berpengaruh terhadap Kemampuan Bermain Bola Basket pada Anak Sekolah Dasar? Jurnal Pelita Ilmu Keolahragaan, 3(1), 89–97.
Irawan, D., Fauzi, R., & Nasution, S. W. R. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Canva Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Komputer Dan Jaringan Dasar Kelas X Di SMK Negeri. JURNAL VINERTEK (Vokasional Informatika Edukasi Riset Dan Teknologi), 3(1), 16–26.
Kurnia, I. R., & Sunaryati, T. (2023). Media pembelajaran video berbasis aplikasi canva untuk meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(3), 1357–1363.
Kusuma, A. N., Candra, V., Grace, E., Silalahi, M., Irawan, I., Wahdaniah, W., Febrian, W. D., Sani, I., & Simatupang, S. (2023). The art of leadership: Be the extraordinary level leader. Eureka Media Aksara.
Misbahayati, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar PJOK Siswa Kelas V SD Negeri 43 Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Guru, 4(3).
Nahdiyah, D., Hadi, M. N., & Sholekhudin, A. (2024). Inovasi E-Modul Berbasis MooDis Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X MA Ma’arif Durensewu Pandaan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2), 169–184.
Pangalila, T., Paka, N., Pombaile, E., Abdul, A., & Sampel, F. L. (2024). Pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa Kelas X-4 SMA Negeri 1 Tondano. Academy of Education Journal, 15(1), 415–420.
Sari, L. S., & Fatonah, S. (2022). Pengaruh media pembelajaran berbasis aplikasi Canva terhadap motivasi dan hasil belajar IPA siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1699–1703.
Trilenshi, L., & Marlia, A. (2024). Penerapan Aplikasi Canva Kepada Guru Sebagai Media Pembelajaran di SD Negeri 11 Lubuk Jaya. Jurnal Pengabdian Sosial, 1(11), 1785–1788.