Main Article Content
Abstract
This study aimed to analyze the effect of using digital chemistry learning media on students' concept understanding in chemistry learning. The method used is a literature review with a qualitative descriptive approach. Data were obtained from five scientific articles published between 2019 and 2025, focusing on the use of digital media such as learning videos, interactive multimedia, augmented reality, and online evaluation platforms. The results of the study show that the use of digital media can improve students' concept understanding of chemical materials, especially on abstract concepts. Learning videos and interactive multimedia help visualize concepts, increase learning motivation, and support information retention. The use of augmented reality also provides a more interactive and contextual learning experience, and supports the improvement of students' digital literacy. The conclusion of this study states that digital learning media has great potential in creating more meaningful and in-depth chemistry learning, but it needs to be balanced with infrastructure readiness and teacher competency development in integrating technology effectively.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2025 Kamucia Rojum Legi Marbun, Mayesta Siregar, Merlin Margaretha Boangmanalu, Lourdes Simamora, Ruth Grace Pinondang Silaban, Jon Riahman Saragih

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Artika, T. D., & Widiani, K. A. (2024). Penggunaan STEM worksheet sebagai upaya melatih kemampuan berpikir kritis siswa SMP dalam Pembelajaran IPA. Proceeding Seminar Nasional IPA, 601–611.
- Hartati, S., & Siregar, S. A. (2024). Pemanfaatan Video Pembelajaran Dalam Pembelajaran Kimia Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kimia. Journal of Chemistry Education and Integration, 3(2), 111–119.
- Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. JEKPEND" Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan", 1(1), 27–33.
- Irfandi, I., Linda, R., & Erviyenni, E. (2018). Pengembangan modul pembelajaran kimia berbasis learning cycle–5e pada materi ikatan kimia. EduChemia: Jurnal Kimia Dan Pendidikan, 3(2), 184–194.
- Musyadi, I. D., Sumarni, S., Paramitha, A. F. P., Rahmadani, I. A., & Erika, F. (2025). KAJIAN LITERATUR: PENGGUNAAN MEDIA AUGMENTED REALITY TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP KIMIA. Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 8(1), 9–20.
- Novriandami, A., Jannah, M., Arrahma, A., Randa, G., & Nasir, M. (2023). Development of microsoft power point interactive media based on visual basic for application as middle school science learning media. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 11(3), 528–544.
- Parera, L. A. M., Toni, S., Naat, J., Sudirman, S., Dewi, N. W. O. A. C., Kerihi, E. C. G., & Nenohai, J. A. (2022). Pengembangan video pembelajaran kimia berbantuan Kinemaster pada materi sistem koloid untuk kelas XI SMA/MA. Jurnal Beta Kimia, 2(1), 23–32.
- Pujiati, A., & Patimah, F. (2021). Evaluasi Pemahaman Konsep Kimia Di Masa Pandemi Dengan Bantuan Quizizz. SINASIS (Seminar Nasional Sains), 2(1).
- Putra, R. A., & Yuhelman, N. (2025). AUGMENTED REALITY DALAM PEMBELAJARAN KIMIA SEBAGAI MEDIA UNTUK MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL PESERTA DIDIK: STUDI LITERATUR. BIOCHEPHY: Journal of Science Education, 5(1), 231–244.
- Rahayuningsih, S. (2018). Pemahaman konsep mahasiswa perempuan dalam menyelesaikan masalah grup. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 3(1), 70–81.
- Safitri, R., & Sari, M. (2022). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis SETS (Science, Environment, Technology, and Society) untuk Siswa SMAN 1 Kecamatan Payakumbuh. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 9–15.
- Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.
- Tyas, I. C., Yurfiah, Y., Simarmata, J., Meirista, E., Iwan, I., Hamer, W., Nasbey, H., Rohimajaya, N. A., Suleman, N., & Mahartika, I. (2023). Dasar-Dasar Media Pembelajaran. Penerbit Kita Menulis.
- Wulandari, E. A., & Fatisa, Y. (n.d.). Desain Dan Uji Coba Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Nearpod. Journal of Chemistry Education and Integration, 2(2), 124–134.
- Yusma, L. A. A., Muntari, M., & Ariani, S. (2024). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Kimia Dalam Penggunaan Media Digital Pasca Pandemi Covid-19 di SMAN 2 Mataram. Chemistry Education Practice, 7(2), 275–282.
- Yustiqvar, M., Hadisaputra, S., & Gunawan, G. (2019). Analisis penguasaan konsep siswa yang belajar kimia menggunakan multimedia interaktif berbasis green chemistry. Jurnal Pijar Mipa, 14(3), 135–140.
References
Artika, T. D., & Widiani, K. A. (2024). Penggunaan STEM worksheet sebagai upaya melatih kemampuan berpikir kritis siswa SMP dalam Pembelajaran IPA. Proceeding Seminar Nasional IPA, 601–611.
Hartati, S., & Siregar, S. A. (2024). Pemanfaatan Video Pembelajaran Dalam Pembelajaran Kimia Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kimia. Journal of Chemistry Education and Integration, 3(2), 111–119.
Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. JEKPEND" Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan", 1(1), 27–33.
Irfandi, I., Linda, R., & Erviyenni, E. (2018). Pengembangan modul pembelajaran kimia berbasis learning cycle–5e pada materi ikatan kimia. EduChemia: Jurnal Kimia Dan Pendidikan, 3(2), 184–194.
Musyadi, I. D., Sumarni, S., Paramitha, A. F. P., Rahmadani, I. A., & Erika, F. (2025). KAJIAN LITERATUR: PENGGUNAAN MEDIA AUGMENTED REALITY TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP KIMIA. Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 8(1), 9–20.
Novriandami, A., Jannah, M., Arrahma, A., Randa, G., & Nasir, M. (2023). Development of microsoft power point interactive media based on visual basic for application as middle school science learning media. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 11(3), 528–544.
Parera, L. A. M., Toni, S., Naat, J., Sudirman, S., Dewi, N. W. O. A. C., Kerihi, E. C. G., & Nenohai, J. A. (2022). Pengembangan video pembelajaran kimia berbantuan Kinemaster pada materi sistem koloid untuk kelas XI SMA/MA. Jurnal Beta Kimia, 2(1), 23–32.
Pujiati, A., & Patimah, F. (2021). Evaluasi Pemahaman Konsep Kimia Di Masa Pandemi Dengan Bantuan Quizizz. SINASIS (Seminar Nasional Sains), 2(1).
Putra, R. A., & Yuhelman, N. (2025). AUGMENTED REALITY DALAM PEMBELAJARAN KIMIA SEBAGAI MEDIA UNTUK MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL PESERTA DIDIK: STUDI LITERATUR. BIOCHEPHY: Journal of Science Education, 5(1), 231–244.
Rahayuningsih, S. (2018). Pemahaman konsep mahasiswa perempuan dalam menyelesaikan masalah grup. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 3(1), 70–81.
Safitri, R., & Sari, M. (2022). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis SETS (Science, Environment, Technology, and Society) untuk Siswa SMAN 1 Kecamatan Payakumbuh. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 9–15.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.
Tyas, I. C., Yurfiah, Y., Simarmata, J., Meirista, E., Iwan, I., Hamer, W., Nasbey, H., Rohimajaya, N. A., Suleman, N., & Mahartika, I. (2023). Dasar-Dasar Media Pembelajaran. Penerbit Kita Menulis.
Wulandari, E. A., & Fatisa, Y. (n.d.). Desain Dan Uji Coba Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Nearpod. Journal of Chemistry Education and Integration, 2(2), 124–134.
Yusma, L. A. A., Muntari, M., & Ariani, S. (2024). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Kimia Dalam Penggunaan Media Digital Pasca Pandemi Covid-19 di SMAN 2 Mataram. Chemistry Education Practice, 7(2), 275–282.
Yustiqvar, M., Hadisaputra, S., & Gunawan, G. (2019). Analisis penguasaan konsep siswa yang belajar kimia menggunakan multimedia interaktif berbasis green chemistry. Jurnal Pijar Mipa, 14(3), 135–140.